וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר: מה הוביל לפיצוץ המסתורי של שלושה טון חומר נפץ במרכז?

עודכן לאחרונה: 19.6.2024 / 14:32

יותר מ-3 טון של חומר נפץ התפוצצו בשנה שעברה במפעל תעש סמוך להרצליה, בו הוטמנו שאריות של חומרי נפץ, ללא תיעוד ובסמוך למגורי אדם. בתחקיר "זמן אמת" בכאן 11 ייחשפו הנסיבות שהובילו לתקרית. "אם אני הייתי האחראי, לא הייתי ישן בלילה"

מה הוביל לפיצוץ המסתורי של שלושה טון חומר נפץ במרכז?/כאן 11

שנה אחרי ששלושה טון של חומר נפץ התפוצצו מעצמם באמצע הלילה באזור נוף ים שבהרצליה, חושף לראשונה הערב (רביעי) תחקיר של אבי עמית שישודר הערב בתוכנית ''זמן אמת'' בכאן 11 את הנסיבות שהובילו לפיצוץ המיסתורי.

עדויות בלעדיות של עובדים בכירים בתעש (חברת תעשייה צבאית) שייחשפו בתוכנית מצביעות על כך שבמשך שנים נהגו בתעש להטמין את כל שאריות חומרי הנפץ בתוך חביות שנקברו באדמה ללא כל סימון ותיעוד של ההטמנות. הדבר נעשה במפעלים רבים של התעשיה הצבאית שפזורים לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל, מפעלים הסמוכים למאות אלפי ישראלים.

בור נפער באזור הפיצוץ בהרצליה, 22 ביוני 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
"במשך שנים נהגו להטמין את כל שאריות חומרי הנפץ בתוך חביות שנקברו באדמה ללא תיעוד". זירת הפיצוץ בהרלציה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

אליהו זוארץ, עובד בכיר בתעש לשעבר, שנהל את פס הייצור של מפעל 54 לייצור ניטרוגליצרין (החומר ה''פציץ'' ביותר בעולם), אמר לתוכנית כי "הזהירו אותנו שאם יקרה משהו כל גוש דן עלול להמחק, אבל זאת הייתה הפרקטיקה המקובלת בתעש במשך שנים ארוכות וזה מה שעשינו. יצרנו כל יום למעלה מחמישה טון של ניטרוגליצרין, לא רק לצרכיה של ישראל. זה היה תור הזהב מול איראן ומכרנו להם את זה בכמויות אדירות. את כל השאריות היינו מכניסים לחביות, מביאים טרקטור שיחפור בור באדמה, מכסים וקוברים".

עוד מגלה התחקיר כי כל המסמכים ועדויות על ההטמנות של חומרי הנפץ באדמה - הושמדו או נעלמו. כך קורה שכיום אין למשרד הביטחון שמץ של מושג מה הוטמן והיכן, דבר המקשה מאד על התוכניות לניקוי וטיהור השטחים בהם פעלה תעש.

אבי חיים, סמנכ''ל המשרד להגנת הסביבה שמתראיין לתחקיר, אמר כי ''אתה בא ומבקש מהם (משרד הביטחון והתעשיה הצבאית) מידע, אבל הם תמיד מסתתרים מאחורי שיקולים ביטחוניים ולא מוסרים לך כלום. אם אני הייתי האחראי בתעש על הנושא, לא הייתי ישן בלילה. בכל מקום שבו תעש פעלה יכול להתרחש מחר בבוקר פיצוץ כפי שאירע בנוף ים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
שריפה בהרצליה, 22 ביוני 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
"אם אני הייתי האחראי בתעש על הנושא, לא הייתי ישן בלילה". פטריית עשן בשמי הרצליה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

בימים אלה מקדמת המדינה תוכניות לבניית עשרות אלפי יחידות דיור על השטחים אותם עתידה לפנות תעש עם מעבר המפעלים שלה לנגב. אולם מעבר זה הוקפא מאז פרוץ המלחמה ונדחה לפחות בשנה וחצי, בשל צרכי מערכת הביטחון.

יחד עם דחיית הפינוי של המפעלים, נדחו גם כל תוכניות המגירה שהיו קיימות להתחיל ולהתמודד עם הבעיה העצומה שרובצת לפתחה של מדינת ישראל בנוגע לפינוי חומרי הנפץ שהוטמנו לפני עשרות שנים באדמה, ועלולים, כך מתברר, להתפוצץ בכל רגע, כפי שאירע בקיץ שעבר על חוף ימה של הרצליה..

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully