וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

3 טון חומר נפץ התפוצצו בבונקר ישן - סמוך למסיבת טבע של נערים: "זה נגמר בנס"

23.6.2023 / 9:37

שעות לאחר הפיצוץ שהרעיד את גוש דן, נחשפים תצלומים של שטח התעשייה הצבאית לשעבר בהרצליה, בהם נראה עשן מיתמר ואש משתוללת. המקרה החזיר את תושבי האזור לטראומה מתאונת הענק שהתרחשה במפעל לפני 30 שנה. חלקם לא לקחו סיכון - ובחרו להתפנות: "המליצו לנו לסגור חלונות"

זירת הפיצוץ במפעל תעש הישן יום למחרת/לפי סעיף 27 א'

שעות לאחר הפיצוץ שהרעיד את גוש דן נחשפים היום (שישי) תצלומים של שטח התעשייה הצבאית בשכונת נוף ים שבהרצליה. בתיעוד נראה עשן מיתמר מעל העיר, כשברקע פיצוצים ואש ממשתוללת. מסתמן כי מקור הפיצוץ בבונקר תת קרקעי ישן עם שלוש טון חומר נפץ. קיים חשש מפיצוצי משנה באזור.

יישובים בסביבה עדכנו את התושבים על התקדמות הטיפול במקרה. "נכון לעכשיו לא אותרו נפגעים בגוף מהפיצוץ אתמול", נכתב לתושבי רשפון. "הפיצוץ נוצר מריאקציה כימית של חומר שהיה טמון באדמה בתגובה לאש שדלקה בשטח ולא מנפילת טיל או מטען חבלה ועוד סיפורים. אין חשש לחומר מסוכן באוויר מעבר לעשן שנוצר מהפיצוץ שגרם לצריבות בעיניים למתנדבים שהגיעו למוקד".

ראש העיר הרצליה, משה פדלון, סיפר כי בזמן הפיצוץ נערכה מסיבת טבע סמוך לזירה. "מאות מטרים מהזירה שהו 25 נערים שעשו מסיבת טבע ובמזל לא נפגעו. אני קורא לממשלת ישראל - תטפלו. מדובר בפצצה מתקתקת. ראש הממשלה, תטפל לפני הפיצוץ הבא", אמר בביקורו בזירה במהלך הלילה.

כשהכוחות הגיעו לשטח הם זיהו את הנערים בורחים בין העצים ואיתרו שרידי מסיבה. "זה נגמר בנס, האירוע יכול היה להיגמר אחרת", אמר גורם שטיפל במקרה.

הפיצוץ אירע אמש בשעות הערב, במפעל נשק שנסגר ולא פונה כמו שצריך. באותו המקום היה פיצוץ ענק לפני 30 - שנה שזכור לתושבים היטב. בתאונה שהתרחשה במפעל התעשייה הצבאית ב-1992, עשרות טונות של חומרי נפץ התפוצצו, וגרמו למותם של שני אנשים ולפציעתם של עשרות נוספים. ככל הנראה הפיצוץ אתמול אירע בשל הפינוי הלקוי - והוא החזיר את המחדל הקודם לזיכרון התושבים המתגוררים בסמיכות לאתר. היו מי שבחרו לנסוע לישון במקום מרוחק יותר, אחרים שקלו זאת והחליטו לבסוף להישאר.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
בור נפער באזור הפיצוץ בהרצליה, 22 ביוני 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
זירת הפיצוץ בהרצליה, אתמול/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ליז, תושבת כפר שמריהו סיפרה כי היא מתגוררת במרחק 3-2 קילומטרים מהמקום וכי שמעה בום חזק מאוד שהרעיד את החלון. "לא הבנתי מה קרה", שחזרה. "שאלתי את עצמי אם נפל טיל. הבנתי שלא הייתה אזעקה אז אין מצב. התחלתי לדבר עם חברים ולשאול אם שמעו גם, ומהר מאוד המועצה הוציאה הודעה שהם מבררים על המקרה".

"במועצה המליצו לסגור חלונות מחשש לגזים רעילים וככה עשינו", המשיכה. "חברים שלי שמכירים את אזור המפעל יודעים שיש שם חומרים רעילים שאף אחד לא יודע עד כמה הם מסוכנים ומה רמת הסכנה האפשרית. עצם העובדה ש-30 שנה עברו וזה התפוצץ מעצמו מאוד מלחיצה. ידוע שיש חומרים שקבורים שם באדמה. כל שנה מדברים על הכתם הכתום שמגיע לחופי הרצליה, אזור צבוע במים שכנראה נוצר מחומרים שנפלטים, ומזהירים לא להיכנס לרחוץ שם. עד עכשיו ניסיתי להבין אם אני לחוצה בצדק או לא. בינתיים נרגעתי, כרגע נשארנו בבית אבל לא בלב שלם. אני לא רוצה לעזוב בלי המשפחה שלי, הייתי מרגישה יותר בנוח אם המשפחה שלי הייתה מסכימה לקחת חדר מלון במקום רחוק יותר".

שריפה בהרצליה, 22 ביוני 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
שריפה פרצצה בהרצליה בעקבות הפיצוץ, אמש/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

תושב נוסף באזור, שאמו ואחיו בחרו לישון הלילה אצל קרובי משפחה ביישוב מרוחק יותר, הצטרף לתחושות. "שמענו פיצוץ חזק מאוד, לא הבנו מה קרה. תוך כמה דקות התחילו לרוץ בקבוצת הואטסאפ תמונות של עשן לבן מאיזור המפעל הנטוש", סיפר. "אני מכיר את המפעל הנטוש, מטייל באזור לפעמים עם הכלב. מדובר באזור מדהים שחסום בגדר ובטונדות וננטש מאז הפיצוץ הקודם לכן הוא צמח בפראיות אנחנו יודעים שבאדמה יש עוד כימיכלים וברמה העקרונית אסור להכנס לשם. לעתים רואים בים מעין כתם כתום של זיהום שמקורו ככל הנראה בפיצוץ הישן במפעל, ולכן החופים האלו אסורים לרחצה".

"אין לנו מושג מה נפלט לאוויר, ברור לנו שיש חומרים מסוכנים שקבורים באדמה שם מאז האסון הקודם, ואנחנו פוחדים לנשום אותם. עברנו לאיזור ב-2006, הרבה שנים אחרי הפעם הקודמת, אבל כולם אצלנו מכירים את הפעם שעברה. לפני כמה חודשים שמנו לב שהרבה אנשים בגילאים צעירים יחסית באזור שלנו חולים בסרטן, כאלו שמתגוררים בו שנים רבות וחיו פה בתקופת הפיצוץ. אין לנו נתונים מובהקים אבל זה מפחיד כי אין לנו מושג מה השתחרר לאוויר אחרי הפיצוץ"

מאוחר יותר היום, המשרד להגנת הסביבה פרסם הודעה בה דרש ממשרד הביטחון ומ"תעש מערכות" לתחקר מחדש את שטח הפיצוץ וכל שטח חשוד אחר. "האינטרס של המשרד להגנת הסביבה הוא שהקרקעות בכל ישראל ישוקמו באופן המהיר ביותר והבטוח ביותר", מסרו בהודעה. לטענת המשרד, "בכל שטח בישראל שהייתה בו בעבר פעילות מסוג זה, תעש ומשרד הביטחון אחראים על טיפול ופינוי חומרים נפיצים".

עוד במשרד ציינו כי לפי המידע שנמסר להם, כלל לא היו אמורים להיות חומרי נפץ במתחם תעש בנוף ים, שלדברי המשרד, טופלו בעבר על ידי משרד הביטחון. "לאור האירוע החמור, המשרד להגנת הסביבה ידרוש ממשרד הביטחון ומתעש לתחקר מחדש את השטח כולו וכל שטח חשוד אחר, לבחון את הנושא הבטיחותי שבאחריותם, ולסלק את כל חומרי הנפץ, על מנת שניתן יהיה להתחיל לשקם את הקרקע בבטחה", הוסיפו במשרד.

משרד הביטחון פרסם התייחס לדרישת המשרד להגנת הסביבה מהמשרד, והבהיר כי השטח בעבר היה בבעלות חברת תעש אם כי לטענתם, "הוא הושב לפני למעלה מעשור לרשות מקרקעי ישראל. במשרד הביטחון טענו כי אין להם זיקה לקרקע והם אינם אמונים על טיהורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully