וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

250 אלף הפגינו בצרפת נגד הימין הקיצוני: "סכנה לדמוקרטיה ולרפובליקה"

16.6.2024 / 8:45

פחות משבועיים לפני הסיבוב הראשון בבחירות הבזק לפרלמנט, המונים מחו נגד מפלגת "האיחוד הלאומי" של לה פן המובילה בסקרים: "לא נשתוק מול הימין הקיצוני". מפלגות השמאל שמו בצד את המחלוקות סביב המלחמות בעזה ואוקראינה, והקימו קואליציה המגיעה למקום שני בסקרים

הבחירות לפרלמנט האירופי: ניצחון היסטורי לימין הקיצוני בצרפת/צילום: רויטרס

הפגנות המוניות נערכו אתמול (שבת) ברחבי צרפת נגד הימין הקיצוני, לקראת בחירות הבזק לפרלמנט שבסיומן עשויה לנצח מפלגת "האיחוד הלאומי". לפי משרד הפנים, כ-250 אלף איש השתתפו במחאות, בהם 75 אלף בבירה פריז.

אל מול התחזקות הימין הקיצוני, שרשם ניצחון היסטורי בבחירות לפרלמנט האירופי בשבוע שעבר שבגינן פיזר הנשיא עמנואל מקרון את האסיפה הלאומית, קמה קואליציית מפלגות שמאל חדשה שמגיעה בסקרים למקום השני. יחד עם איגודי עובדים וקבוצות נגד גזענות, היא הובילה את ההפגנות אתמול למרות מזג האוויר הגשום.

בפריז, ההפגנה החלה בסמוך לארמון הנשיאות לפני שצעדה דרך מזרח פריז תחת אבטחה של כ-21 אלף שוטרים. המפגינים, החוששים מהקמתה של ממשלת ימין קיצוני ראשונה בצרפת מאז משטר וישי במלחמת העולם השנייה, הניפו כרזות שעליהן נכתב "חירות לכולם, שוויון לכולם, ואחווה עם כולם" - על בסיס המוטו הלאומי של צרפת - ו"הבה נפרוץ את הגבולות, מסמכים לכולם, לא לחוק ההגירה".

הפגנה נגד הימין הקיצוני בפריז, צרפת, 15 ביוני 2024. רויטרס
הפגנה נגד הימין הקיצוני בפריז, צרפת, 15 ביוני 2024/רויטרס

קואליציית השמאל, שנעה מהסוציאליסטים, שבמרכז-שמאל, ועד לקומוניסטים ולמפלגת השמאל הקיצונית "צרפת לא נכנעת", הסכימה ביום שישי לשים בצד את המחלוקות סביב המלחמה בעזה ובאוקראינה לטובת המאבק המשותף. הן רצות תחת השם "החזית העממית", במחווה לכוחות שקמו בשנות ה-30 בצרפת לטובת המאבק בפשיזם.

הבחירות הדרמטיות לפרלמנט בצרפת - כל העדכונים
מנהיג השמרנים בצרפת הודח אחרי שתמך בברית עם לה פן: "עסקה עם השטן"
צרפת בהלם מניצחון הימין הקיצוני: "הבחירות לפרלמנט - הגורליות בהיסטוריה"

הן הבהירו כי אין מקום לאנטשימיות בשורותיהן והביעו את תמיכתן בקייב נגד הפלישה הרוסית, אך הבטיחו שאף חייל צרפתי לא יישלח לאוקראינה, רעיון שאותו לא שולל מקרון על הסף. הנשיא, שלקח הימור גדול כשהכריז על בחירות מוקדמות בעקבות מפלגת מפלגת המרכז שלו בבחירות לפרלמנט האירופי, התייחס אליהם בביטול.

"אנחנו מתמודדים עם אנשים משוגעים, זה לא רציני", אמר מקרון בשולי פסגת G7 שהתקיימה בשבוע שעבר באיטליה, כשטען שברית השמאל החדשה לא תוכל להתגבר על המחלוקות בתוכה סביב שתי המלחמות.

עוד בוואלה!

ההגירה, המלחמה באוקראינה ויוקר המחיה: הסיבות להתחזקות הימין הקיצוני באירופה

לכתבה המלאה
הפגנה נגד הימין הקיצוני בפריז, צרפת, 15 ביוני 2024. רויטרס
הפגנה נגד הימין הקיצוני בפריז, צרפת, 15 ביוני 2024/רויטרס

בין המפגינים אתמול היו לא מעטים שעטו כאפיות, קראו "לשחרר את פלסטין" והניפו דגלים פלסטיניים במחאה נגד המלחמה של ישראל בחמאס. אחת מהן הייתה נור צ'קאר, תלמידת תיכון בן 16 מאזור פריז, בת להורים צרפתים ואלג'יראים העוטה חיג'אב.

"בעיניי, הימין הקיצוני הוא סכנה כי הוא תומך באידיאולוגיה שמבוססת על פחד מהאחר, בעוד שכולנו אזרחים צרפתים למרות ההבדלים בינינו", אמרה לסוכנות הידיעות אי-פי. היא אמרה כי תצביע לקואליציית השמאל משום ש"היא המפלגה הפוליטית היחידה שמטפלת בגזענות ובאסלאמופוביה".

"אני חוששת מעליית 'האיחוד הלאומי' כי אני חוששת שיאסרו על עטיית חיג'אב בשם חירות האישה. אני אישה ואני צריכה להיות מסוגלת להחליט מה אני רוצה ללבוש. אני אישה חופשייה", אמרה, והוסיפה כי היא סופגת עלבונות ברשתות החברתיות וברחובות על בסיס יומיומי בגלל כיסוי הראש שלה.

שוטרים בהפגנה נגד הימין הקיצוני בפריז, צרפת, 15 ביוני 2024. רויטרס
שוטרים בהפגנה נגד הימין הקיצוני בפריז, צרפת, 15 ביוני 2024/רויטרס

מוחמד בנמאר בן ה-68, רופא צרפתי ממוצא תוניסי שעובד בבית חולים ציבורי בפריז, אמר בהפגנה כי "צרפת מורכבת מאנשים ממוצא שונה. זה הכוח שלה. האיחוד הלאומי רוצה לשבור את זה". לדבריו, "אנחנו מעניקים טיפול רפואי לכולם, בלי להתייחס ללאום שלהם, לצבע העור שלהם או לדת שלהם, בניגוד לפשיסטים שמסמנים שחורים, ערבים או מוסלמים".

למרות שבנו אמר לו שאין טעם למחות, בנמר אמר שהוא משוכנע שחשוב להשמיע את קולו. "אני כאן כדי לשלוח איתות חזק לפוליטיקאים. לא נשתוק מול הימין הקיצוני", אמר.

המשטרה בפריז דיווחה על "ניסיונות רבים לפגוע" מצד המפגינים. לדבריהם, תשעה מפגינים נעצרו ושלושה שוטרים נפצעו. המשטרה השתמשה בגז מדמיע נגד מפגינים שניסו להשחית תחנת אוטובוס ולוחות פרסום.

"התקוממות דמוקרטית וחברתית"

בניס, שבריביירה הצרפתית, צעדו מפגינים לאורך שדרת הקניות המרכזית של העיר, וקראו קריאות נגד האיחוד הלאומי, ומועמדה לראשות הממשלה, ג'ורדן ברדלה בן ה-28, וכן נגד הנשיא מקרון. המשטרה המקומית מסרה כי 2,500 בני אדם השתתפו במחאה בעיר, הנחשבת למעוז שמרני.

בשנים האחרונות היא זזה ימינה יותר אל האיחוד הלאומי של מארין לה פן ושל יריבה מהימין הקיצוני אריק זמור. מאז הבחירות לפרלמנט האירופי ביום ראשון, נערכות במקום הפגנות יומיות.

הבחירות החדשות לאסיפה הלאומית - הבית התחתון של הפרלמנט - ייערכו בשני סיבובים, ב-30 ביוני וב-7 ביולי. מקרון, בכל מקרה, יישאר נשיא עד לתום כהונתו השנייה ב-2027 והאחראי על מדיניות החוץ והביטחון, אך מעמדו ייחלש אם יריביו מהימין או מהשמאל ינצחו ויקימו ממשלה.

"אנחנו זקוקים להתקוממות דמוקרטית וחברתית - אחרת הימין הקיצוני יעלה לשלטון", הזהירו האיגודים המקצועיים בצרפת בהצהרה ביום שישי. הרפובליקה שלנו והדמוקרטיה שלנו בסכנה". הם ציינו כי באירופה וברחבי העולם, מפלגות ימין קיצוני העבירו חוקים הפוגעים בנשים, בקהילה הגאה ובמיעוטים.

סקרי דעת קהל בצרפת מצביעים על כך שהאיחוד הלאומי, לשעבר החזית הלאומית, צפויה לנצח בסיבוב הראשון של הבחירות לפרלמנט. היא גרפה יותר מ-30% מהקולות בצרפת בבחירות לפרלמנט האירופי, כמעט פי שניים ממפלגת "הרנסנס" של מקרון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully