וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת בהלם מניצחון הימין הקיצוני: "הבחירות לפרלמנט - הגורליות בהיסטוריה"

10.6.2024 / 18:55

ההימור של מקרון עם פיזור האסיפה הלאומית לאחר התבוסה למפלגתה של לה פן בבחירות לפרלמנט האירופי נועד לעצור את המומנטום שלה. רגע לפני האולימפיאדה בפריז, המדינה נערכת לבחירות בסוף החודש, והנשיא אופטימי שיצליח להוציא מצביעים לקלפיות. "אנחנו הולכים על הניצחון"

הבחירות לפרלמנט האירופי: ניצחון היסטורי לימין הקיצוני בצרפת/צילום: רויטרס

צרפת החלה להיערך היום (שני) לבחירות הבזק לפרלמנט, שעליהן הכריז אתמול הנשיא עמנואל מקרון בעקבות הניצחון ההיסטורי של הימין הקיצוני בבחירות לפרלמנט האירופי. הניצחון של הימין הקיצוני, חלק ממגמה במקומות נוספים ביבשת, גרם לירידות שערים לאור דאגת המשקיעים מחוסר יציבות פוליטית.

מקרון לקח הימור גדול כשהחליט לפזר את האסיפה הלאומית ולבחון את כוחו בקלפיות, שלוש שנים לפני תום כהונתו השנייה והאחרונה. שחזור ההישג של מפלגת "האיחוד הלאומי" של מרין לה פן ברמה הארצית יהווה בבחינת רעידת אדמה באחת ממנהיגות האיחוד האירופי, ולא בכדי תיאר זאת שר האוצר כבחירות גורליות.

"אלו יהיו הבחירות הפרלמנטריות הגורליות ביותר בצרפת ובהיסטוריה של הרפובליקה החמישית", אמר שר האוצר ברונו לה מר לתחנת הרדיו RTL. הסיבוב הראשון ייערך ב-30 ביוני, והשני ב-7 ביולי - פחות מחודש לפני תחילת המשחקים האולימפיים בפריז.

מקור המקורב למקרון אמר כי הנשיא מקווה לגייס מצביעים שנמנעו בהצבעה ביום ראשון. "אנחנו הולכים על הניצחון", אמר הגורם. "יש בהחלטה הזו תעוזה, לקיחת סיכונים, שתמיד הייתה חלק מה-DNA הפוליטי שלנו".

נשיא צרפת עמנואל מקרון מכריז על פיזור הפרלמנט, 9 ביוני 2024. רויטרס
נשיא צרפת עמנואל מקרון מכריז על פיזור הפרלמנט, 9 ביוני 2024/רויטרס

מפלגתה של לה פן, שהפסידה פעמיים למקרון על הנשיאות ונערכת להתמודדות נוספת ב-2027, הודתה כי היא הופתעה מהמהירות שבה מקרון פיזר את הפרלמנט בניסיון להחזיר את היוזמה אליו. מועמדה לראשות הממשלה יהיה ג'ורדן ברדלה בן ה-28, שהוביל אותה בקמפיין הבחירות לפרלמנט האירופי שבסיומו היא גרפה כ-32% מהקולות - יותר מפי שניים ממפלגת "רנסנס" של מקרון, שסיימה עם 15%, מרחק נגיעה מהמקום השלישי שאליו הגיעו הסוציאליסטים עם 14%.

"לא חשבנו שזה יהיה מיד אחרי הבחירות באירופה, גם אם רצינו שהן יהיו", אמר סגן יו"ר המפלגה, סבסטיאן צ'נו, ל-RTL. "רק לעתים רחוקות בחירות הן מתנה, ובהקשר הזה, הן לא".

עוד בוואלה!

ההגירה, המלחמה באוקראינה ויוקר המחיה: הסיבות להתחזקות הימין הקיצוני באירופה

לכתבה המלאה
מנהיגת הימין הקיצוני של צרפת מרין לה פן מגיעה למטה המפלגה בפריז, 10 ביוני 2024. רויטרס
מנהיגת הימין הקיצוני של צרפת מרין לה פן מגיעה למטה המפלגה בפריז, 10 ביוני 2024/רויטרס

התוצאות אתמול לא בהכרח מעידות על העתיד הקרוב, לאור שיעור ההשתפות הנמוך - 52% - בבחירות לפרלמנט האירופי. מקרון צפוי לנהל קמפיין שבו ידחק במצביעי השמאל והמרכז-ימין לשלב כוחות כדי לעצור את עליית משפחת לה פן, שבעבר נחשבה למוקצית וכיום קרובה להגשים את חלומה ולהנהיג את צרפת.

גם אם אם הימין הקיצוני ינצח בבחירות לפרלמנט, מקרון יישאר כנשיא ומילתו במדיניות ההגנה והחוץ תהיה האחרונה. ואולם, הוא יאבד את הכוח לקבוע את סדר היום הארצי, ממדיניות כלכלית לביטחון לאומי. מפלגתו מחזיקה ב-169 מושבים באסיפה הלאומית, הבית התחתון של הפרלמנט כיום, אחרי שכבר איבדה את הרוב שלה בבחירות האחרונות ב-2022. ל"איחוד הלאומי" יש 88 מושבים.

חרף ההישג ההיסטורי של הימין הקיצוני בצרפת, והתחזקותו בכמה מדינות נוספות כמו גרמניה - שבה הקנצלר אולף שולץ שלל את הקדמת הבחירות למרות המפלה שספגה אתמול מפלגתו הסוציאל-דמוקרטית - גוש המרכז-ימין נותר הגדול ביותר בפרלמנט האירופי. סיעתו, מפלגת העם האירופית (EPP), תהיה הגדולה ביותר בפרלמנט החדש, עם התחזקותה בחמישה מושבים ל-189 בסך הכול.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully