וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיג השמרנים בצרפת הודח אחרי שתמך בברית עם לה פן: "עסקה עם השטן"

13.6.2024 / 9:04

מנהיגה של מפלגת הימין המסורתית ביקש לשבור חרם ארוך שנים על הימין הקיצוני, וחברי מפלגתו ההמומים הצביעו בעד סילוקו. "אני עדיין נשיא המפלגה", התעקש. מקרון, ששלל את האפשרות שיתפטר אם מפלגתה של לה פן תנצח כפי שחוזים הסקרים, קרא למתונים לחבור אליו

הבחירות לפרלמנט האירופי: ניצחון היסטורי לימין הקיצוני בצרפת/צילום: רויטרס

הכאוס הפוליטי בצרפת העמיק אתמול (שבת), כשהמפלגה השמרנית הדיחה את מנהיגה בעקבות קריאתו לברית עם הימין הקיצוני לקראת הבחירות לפרלמנט בסוף החודש.

המדינה נכנסה לסחרור פוליטי בעקבות החלטתו המפתיעה של הנשיא עמנואל מקרון לפזר את הפרלמנט ביום ראשון, לאחר ניצחונה הנוסף של מפלגת הימין הקיצוני של מארין לה פן בבחירות לפרלמנט האירופי.

מקרון הימר על עצירת המומנטום של הימין הקיצוני, אולם ייתכן שבסופו של דבר הוא יעניק ללה פן כוח אמיתי אחרי עשרות שנים של נידוי פוליטי. אתמול הוא קרא למפלגות הימין והשמאל המתונות לחבור למפלגת המרכז שלו כדי לבלום את מפלגת "האיחוד הלאומי" של לה פן ואת השמאל הקיצוני בבחירות שיתקיימו בשני סיבובים, ב-30 ביוני וב-7 ביולי.

הנשיא הגן על החלטתו לערוך בחירות בזק ושלל פרישה מהתפקיד אם הקואליציה שלו תפסיד. בנאום שנשא עם פתיחת הקמפיין, הוא קרא ל"אזרחינו ולמנהיגים הפוליטיים שאינם מזהים את עצמם כחלק מקדחת הקיצונים לבנות פרויקט חדש" שיוביל לקואליציה שלטונית.

אך יושב הראש שלה, אריק קיאוטי, גרם לתדהמה בשורות המפלגה כשקרא לכרות ברית עם מפלגתה של לה פן, שאותה תיאר הנשיא כ"עסקה עם השטן". שיתוף פעולה שכזה היה שם קץ לקונצנזוס בצרפת נגד הימין הקיצוני, שבלם את ניצחונם של בני משפחת לה פן בבחירות לנשיאות בעשורים האחרונים.

קיאוטי, מצדו, תקף את החלטתה של מפלגתו להדיחו כבלתי-חוקית. "אני עדיין הנשיא של המפלגה הפוליטית שלנו, שנבחר על ידי חבריה!", כתב ב-X.

מנהיג המפלגה השמרנית של צרפת, אריק קיאוטי, 11 ביוני 2024. רויטרס
החלטתו הדהימה את חברי מפלגתו. מנהיג השמרנים קיאוטי/רויטרס

לפי סקר שפורסם אתמול, "האיחוד הלאומי", שמועמדה לראשות הממשלה יהיה מנהיגה בבחירות לפרלמנט האירופי, ג'ורדן ברדלה בן ה-28, צפויה לזכות ב-31% מהקולות בסיבוב הראשון. אחריה דולקת ברית של מפלגות השמאל הקיצוני, הזוכה ב-28%, ואילו מפלגת "הרנסנס" של מקרון ב-18% בלבד.

חיזוק נוסף למפלגת האיחוד הלאומי הגיע מכיוונה של מריון מרשל, בעלת בריתו של מנהיג מפלגת ימין קיצוני קטנה אריק זמור ואחייניתה של מארין לה פן. היא קראה לתומכיה להצביע למפלגה של דודתה, שבה בעבר הייתה חברה בכירה עד לקרע ביניהן.

אם הימין הקיצוני יזכה ברוב בפרלמנט ויצליח להקים ממשלה, מקרון עדיין יישאר בתפקידו עד לסיום הכהונה השנייה והאחרונה שלו בעוד שלשו שנים. הוא ימשיך להנהיג את מדיניות החוץ והביטחון, אך יתקשה לשלוט על סדר היום הפנימי, כולל על תקציבי ההגנה ומדיניות ההגירה.

מפלגתה של לה פן דורשת להקשיח משמעותית את ההגבלות על הגירה לצרפת, שהיא אחת הסוגיות המרכזיות שהובילה להתחזקותם של כוחות לאומניים בבחירות לפרלמנט האירופי השבוע. סוגייה נוספת היא המשך התמיכה האירופית במלחמה של אוקראינה נגד הפלישה הרוסית, ומפלגתה של לה פן - המחזיקה בעמדות פרו-רוסיות - עשויה להגביל את הסיוע הצבאי לקייב.

עוד בוואלה

צרפת בהלם מניצחון הימין הקיצוני: "הבחירות לפרלמנט - הגורליות בהיסטוריה"

לכתבה המלאה
נשיא צרפת עמנואל מקרון, 12 ביוני 2024. רויטרס
"אני לא רוצה לתת את המפתחות לשלטון לימין הקיצוני ב-2027". מקרון, אתמול/רויטרס

מקרון מתעקש שהוא אינו מתחרט על פיזור האסיפה הלאומית, ושם דגש על מדיניותה הכלכלית של המפלגה של לה פן, התומכת בהגדלת ההוצאות הממשלתיות למרות הגירעון הלאומי הגודל. לדברי מקרון, היא "תרושש" את העובדים והגמלאים במדינה.

"אני לא רוצה לתת את המפתחות לשלטון לימין הקיצוני ב-2027, אז אני מקבל לחלוטין את התנעתה של פעולה שנועדה לספק הבהרות", אמר מקרון, בהתייחסותו לבחירות הבאות לנשיאות.

מחנה מקרון שם דגש על המדיניות הכלכלית של הימין הקיצוני ומזהיר שהיא מסכנת את כלכלתה של צרפת.

שר התעשייה, רולנד לסקור, ושר האוצר, ברונו לה מאייר דחקו, בחברות המובילות בצרפת למתוח ביקורת פומבית על האיחוד הלאומי. לסקור ציין מאמצים דומים של חברות כמו סימנס וב.מ.וו נגד מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD), שבעצמה התחזקה בבחירות לפרלמנט האירופי וזכתה במקום השני במספר הקולות בגרמניה.

"אם מפלגת האיחוד הלאומי תמשיך עם התוכנית שלה, ייתכן משבר חוב בצרפת וייתכן תרחיש 'ליז טראס'", הזהיר שר האוצר של מקרון, שהזכיר את הטלטלות בשוק הבריטי תחת כהונתה הקצרה והסוערת של ראש הממשלה ליז טראס ב-2022.

חברים רבים במפלגה של מקרון חוששים מתוצאות הבחירות לפרלמנט, וממעורבתו הישרה בהן. "אני לא בטוח שזה בריא לחלוטין שנשיא הרפובליקה מנהל קמפיין בחירות לפרלמנט", אמר אדואר פיליפ, לשעבר ראש הממשלה תחת מקרון ומי שנחשב כיורש אפשרי שלו בבחירות הבאות לנשיאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully