וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לבג"ץ: גופתו של וליד דקה היא נכס במו"מ להשבת החטופים

עודכן לאחרונה: 13.6.2024 / 11:11

המחבל שרצח את משה תמם לא נקבר לאחר מותו מסרטן. "ההחלטה על החזקת גופתו התקבלה בשל שיקולי שבויים ונעדרים שהם בעלי משקל מיוחד ומשמעותי בעת הזו", מסרה המדינה בהודעתה. עו"ד של משפחתו: "הפרה בוטה של עקרון שלטון החוק". בג"ץ צפוי לקיים דיון בסוגיה

המשטרה פירקה את סוכת האבלים של משפחת המחבל וליד דקה, מהומה פרצה במקום/ללא קרדיט

המדינה מחזיקה בגופתו של וליד דקה - כדי לסחור בה במו"מ מול חמאס - כך עולה מתגובת המדינה שפורסמה היום (חמישי) לבג"ץ. את העתירה הגישו אשתו ואחיו של דקה, כנגד מ"מ נציב שב"ס קובי יעקובי, ניצב דני לוי, מפקד מחוז חוף במשטרת ישראל, רב-ניצב קובי שבתאי, מפכ"ל המשטרה, היועצת המשפטית לממשלה ושר הביטחון על מנת לשחרר את גופתו לקבורה.

"ההחלטה על החזקת גופת המחבל התקבלה בשל שיקולי שו"ן (שבויים ונעדרים, י.א.), שהם בעלי משקל מיוחד ומשמעותי בעת הזו", מסרה המדינה בהודעתה, "ההחלטה התקבלה על רקע מציאות השו"ן הנוכחית, ועל בסיס חוות דעת פרטנית הנוגעת לערך של הגופה הקונקרטית לתכלית של השבת שו"ן - תכלית נשגבת וראשונה במעלה".

דקה, שהורשע ב-1987 ברצח של החייל משה תמם לפני 40 שנה, כמי שפיקד על חוליית החזית העממית לשיחרור פלסטין ופקד על אנשיו לרצוח את תמם לאחר שהורה גם על החטיפה והעברת החייל לסוריה לצרכי מיקוח, בעצמו הפך כעת לקלף מיקוח. זאת "לאור הערכה כי הדבר יכול לסייע בקידום המשא ומתן להחזרת אזרחים וחיילים חטופים המוחזקים ברצועת עזה, כמו גם גופות חללי צה"ל ואזרחים ישראלים המוחזקים ברצועה".

וליד דקה. ללא, צילום מסך
החזקת גופתו יכול לסייע בקידום המשא ומתן להחזרת אזרחים וחיילים חטופים המוחזקים ברצועת עזה. וליד דקה/צילום מסך, ללא

דקה מת מסרטן ב-7 לאפריל ולא היה משויך לחמאס, כשגם אחרי הטבח המשיכה המדינה במדיניותה שלא לעכב קבורת מחבלים ישראלים שמתו בכלא. אלא שהמדינה טוענת כעת כי "עניינו של המחבל וליד דקה הוא חריג" - הן בשל המציאות הקשה שנוצרה עם חטיפתם של הישראלים לרצועת עזה והן בשל זהותו של דקה.

היום צפוי בג"ץ לקיים דיון בסוגיה. המדינה סבורה כי אין לבג"ץ עילה להתערב בהחלטת שר הביטחון, שאושררה על ידי הקבינט המדיני-ביטחוני. "הגם שהיא מהווה שינוי מן המדיניות שנהגה עד כה שלא לעכב השבת גופות מחבלים אזרחים ישראלים לתכלית זו - היא החלטה מידתית וסבירה, המגלמת איזון ראוי בין כלל השיקולים ונסיבות העניין - הן תכלית השו"ן הראשונה במעלה ויתר השיקולים המדיניים-הביטחוניים הנוגעים לעניין, והן, מנגד, הפגיעה בכבוד המת ומשפחתו של אזרחים ישראלים במקרה זה".

המשטרה פירקה את סוכת האבלים של משפחת המחבל וליד דקה, מהומה פרצה במקום
09.04.24. ללא קרדיט, אתר רשמי
"פגיעה בזכות החוקתית לכבוד". משטרת ישראל מפרקת את סוכת האבלים של משפחת המחבל וליד דקה/אתר רשמי, ללא קרדיט

עורכי הדין ד"ר חסן ג'בארין וד"ר סוהאד בשארה מארגון עדאלה, המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל, שמייצג את משפחת דקה טוענים מנגד כי עיכוב מסירת גופתו של אסיר שהוא אזרח המדינה, מהווה על פי הפסיקה העליונה "פגיעה בזכות החוקתית לכבוד, והיא נעשית בהיעדר הוראה חוקית המסמיכה לכך את הרשויות". משכך, הם טוענים כי "המשך החזקת גופתו של המנוח אינה רק מנוגדת לפסקת ההגבלה, אלא שהיא גם הפרה בוטה של עקרון שלטון החוק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully