וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל פרקי המחדל: כך יחשוף צה"ל את תחקיר 7 באוקטובר, שלב אחר שלב

עודכן לאחרונה: 5.6.2024 / 16:05

בצבא נערכים לפרסם בעוד חודש את התחקיר הפנימי של האירועים שהובילו לטבח הנורא. הממצאים הראשונים שיוצגו לציבור יעסקו בקרבות בעוטף. פרק נפרד יוקדש לדרך שבה התגבשה הקונספציה. הפרק החשוב מכולם, שנוגע לקבלת ההחלטות של צמרת צה"ל בלילה שלפני הטבח, יתפרסם אחרון

הרמטכ"ל: "תחקיר דורש זמן ומקום אמוציונלי, לכן חיכינו עד עכשיו"/דובר צה"ל

שמונה חודשים בדיוק למלחמת חרבות ברזל, צה"ל נערך לפרסם בתחילת החודש הבא את מסקנות התחקיר הפנימי שקיימו בצבא בנוגע למחדלי 7 באוקטובר.

תחקירים אלו - שבהם הצבא למעשה חקר את עצמו - צפויים לעסוק בשלוש סוגיות מרכזיות, שמעסיקות את מדינת ישראל כולה מאז הטבח הנורא: הלילה שבין 6 ל-7 באוקטובר, בדגש על קבלת ההחלטות של הרמטכ"ל, אלופי המטה הכללי, מפקד יחידה 8200 ואחרים במהלכו; כיצד התנהלו הכוחות במהלך הקרבות הקשים שניטשו בעוטף עזה; ועצם הקונספציה המוטעית, שלפיה חמאס מורתע ואינו מעוניין בעימות עם ישראל. אלא שהליך פרסום המסקנות, ולצידו גם גבולות הגזרה שבהם מתמקד הצבא בתחקירים, מעוררים תמיהה רבה.

צה"ל חוקר את עצמו. דוצ, עבד רחים חטיב/פלאש 90, ראובן קסטרו, רויטרס, אתר רשמי
צה"ל חוקר את עצמו/אתר רשמי, דוצ, עבד רחים חטיב/פלאש 90, ראובן קסטרו, רויטרס

בשבוע הראשון של יולי, בהנחה שלא יירשמו התפתחויות בלתי צפויות במלחמה, מתכננים בצה"ל להתחיל את הצגת התחקירים. הצגתם עשויה לארוך כחודשיים. את המסקנות צפוי צה"ל לפרסם בהתאם להיקף הממצאים שנאספו, ולבשלות המסקנות שגובשו עד כה בכל אחת מהסוגיות. במסגרת זו, תחקיר פעילות הכוחות במהלך הקרבות, שאותו הוביל אלוף (במיל') מיקי אדלשטיין, יהיה הראשון להתפרסם.

מבין הקרבות, הראשון שאת ממצאיו יחשוף הצבא בפני הציבור יהיה הקרב בבארי, שבמהלכו נהרגו 126 אזרחים ואנשי כוחות הביטחון. אחד ממוקדי הבדיקה הזו יהיה פרשת בני הערובה בבית פסי כהן, שבמהלכה הורה מפקד אוגדה 99, תא"ל ברק חירם, לטנק צה"לי לירות לעבר הבית - אף שהיה ידוע כי מוחזקים בו בני ערובה. חשוב להדגיש כי עד כה לא הכריע הרמטכ"ל בעניינו של תא"ל חירם, שבקרוב מאוד אמור להיכנס לתפקידו כמפקד אוגדת עזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
צה"ל חוקר את עצמו. דוצ, עבד רחים חטיב/פלאש 90, ראובן קסטרו, רויטרס, אתר רשמי
הקרב הראשון שממצאיו יוצגו לציבור - הקרב על בארי/אתר רשמי, דוצ, עבד רחים חטיב/פלאש 90, ראובן קסטרו, רויטרס

בשלב השני, יפורסם התחקיר הנוגע לתפיסה המוטעית של כוונות חמאס, שבגינה התעלמו בצמרת הצבא מתמרורי האזהרה הבוהקים ומהתרעות חוזרות ונשנות על תוכניותיו של הארגון. בצבא החליטו כי בסוגיה זו, נקודת הייחוס שבה יתחיל התחקיר תהיה שנת 2018; בצבא סימנו את שנה זו כנקודה שבה החלה להתגבש האסטרטגיה הנוכחית של ישראל מול עזה, שהביאה בתורה את הכישלון המוחץ ב-7 באוקטובר.

צה"ל חוקר את עצמו. דוצ, עבד רחים חטיב/פלאש 90, ראובן קסטרו, רויטרס, אתר רשמי
התחקיר יתמקד החל משנת מ-2018/אתר רשמי, דוצ, עבד רחים חטיב/פלאש 90, ראובן קסטרו, רויטרס

רק אחרי כל אלה, בשלב הסופי של הצגת הממצאים, יפורסם התחקיר הנוגע לקבלת ההחלטות בלילה הגורלי שלפני הטבח, וכן לבניין הכוח של צה"ל. לנוכח העניין הרב לציבור שצפויים הממצאים בחלק זה להכיל, ההחלטה לפרסמו אחרון עשויה להצית תרעומת רבה, מכיוון שדווקא בפרק זה טמון העניין הרב ביותר לציבור - הוא צפוי לחשוף את קבלת ההחלטות ושיקול הדעת של רא"ל הלוי וצמרת צה"ל, ובכך לשפוך אור על אחריותם למחדל.

צה"ל חוקר את עצמו. דוצ, עבד רחים חטיב/פלאש 90, ראובן קסטרו, רויטרס, אתר רשמי
ליל המחדל ייבדק אחרון/אתר רשמי, דוצ, עבד רחים חטיב/פלאש 90, ראובן קסטרו, רויטרס

בצבא מאמינים כי נושא בניין הכוח של צה"ל צריך להיחשף אחרון, שכן על בסיס כלל התחקירים יידרשו במטכ"ל ובדרג המדיני לקבל החלטות על התוכניות הרב-שנתיות בעתיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully