וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי יחקור את הרמטכ"ל? התחקיר הצה"לי אודות אירועי 7 באוקטובר יוצא לדרך

עודכן לאחרונה: 7.3.2024 / 17:15

רא"ל הלוי הפיץ את פקודת התחקירים הפנימיים שתעסוק בהשתלשלות האירועים החל מפתיחת המלחמה. במסגרתן, קבע כי התחקור יבוצע תוך חודשיים, עיבוד הנתונים יערך כחודש ואז יוצגו המסקנות למטכ"ל. מהם מוקדי התחקיר? והאם הפצ"רית תיחשף לתחקירים הפנימיים? | כל התשובות

הרמטכ"ל: "תחקיר דורש זמן ומקום אמוציונלי, לכן חיכינו עד עכשיו"/דובר צה"ל

הרמטכ"ל, רא"ל הרצי הלוי, הפיץ היום (חמישי) את פקודת התחקירים הפנימיים שתעסוק בהשתלשלות האירועים החל מפתיחת המלחמה בעזה ב-7 באוקטובר. במסגרת הפקודות, קבע רא"ל הלוי לוחות זמנים לסיום תוך חודשיים, ולאחר מכן מעבר לשלב עיבוד הנתונים שימשך כחודש - אז יוצגו המסקנות בפני המטה הכללי של צה"ל. בשלב זה, טרם נקבע האם הפרקליטה הצבאית והמשטרה הצבאית יוכלו לעיין בחומר התחקירים הפנימיים.

כמו כן, בשלב זה טרם הוחלט מי יתחקר את הרמטכ"ל - בדגש על הלילה שבין ה-6 ל-7 באוקטובר. לפי שעה, הרמטכ"ל דחה את כתב המינוי לוועדה החיצונית, אך קיימת אפשרות שימנה מחדש וועדה שתתחקר אותו ואת שאר האלופים - מהלך זה ספג ביקורת במערכת פוליטית ובמערכת הביטחונית.

הרמטכ״ל הרצי הלוי, ראש השב״כ רונן בר,קובי שבתאי מפכ״ל המשטרה קיימו הערכת מצב משותפת לקראת הרמדאן. דובר צה"ל
הרמטכ״ל הרצי הלוי, ראש השב״כ רונן בר,קובי שבתאי מפכ״ל המשטרה קיימו הערכת מצב משותפת לקראת הרמדאן/דובר צה"ל

מטרת התחקיר ופרק הזמן שבו יתמקדו

הרמטכ"ל, קבע כי מטרת התחקיר היא ללמוד ולהפיק לקחים בצה"ל כדי לשפר את האפקטיביות בלחימה הנוכחית, להיערך למערכה הבאה, לחזק את מאמץ חזרת היישובים והגנתם וכן לבנות את כשירות צה"ל ולפתח את בניין הכוח של צה"ל.

עוד קבע רא"ל הלוי כי התחקיר הפנימי יתמקד ב-7 באוקטובר ובאירועים שקדמו לו. תיחום התחקיר בפרק הזמן שבין מרץ 2018 - אירועי "שומרי הסף", ועד שלושת הימים הראשונים של המלחמה, אז יוצב המצב הביטחוני בעוטף עזה והושגה השליטה ביישובי הדרום.

הרמטכ"ל הנחה כי מי שירכז את ביצוע הפקודה היא מחלקת תוה"ד באגף המבצעים. כל אגף, זרוע ופיקוד יגדירו נציג סדיר שיתכלל את תהליך התחקור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
הרמטכ"ל מקיים תחקיר ראשוני בנקודה בה נפלו 21 לוחמי צה"ל ברצועת עזה. 23 בינואר 2024. דובר צה"ל
הרמטכ"ל מקיים תחקיר ראשוני בנקודה בה נפלו 21 לוחמי צה"ל ברצועת עזה. 23 בינואר 2024/דובר צה"ל

ארבעה מוקדים מרכזיים לתחקיר

  • התפתחות התפיסה מול עזה בדגש על הגבול החל משנת 2018 - מוקד זה יכלול תחקור של התפתחות המודיעין והתפיסה מול חמאס, בחינת מרכיבי תפיסת ההגנה ומנעד התכניות האופרטיביות כנגד האיום ברצועת עזה.
  • המודיעין ותפיסת האויב משנת 2018 ועד לפרוץ המלחמה - מוקד תחקיר זה יכלול מספר נושאים כמו הערכת המצב לרבות האסטרטגית והמודיעינית, תרחישי הייחוס, התפתחות יכולות האיסוף, מנגנון הבקרה המודיעיני ו"איפכא מסתברא" בכל הדרגים.
  • המודיעין והליך קבלת ההחלטות בליל השבעה באוקטובר ובימים שקדמו לו - מוקד זה יכלול בחינה של כלל ההחלטות שהתקבלו בכלל הדרגים ואופן בירור ושיקוף תמונת המצב.
  • ⁠פרק הזמן שבין ה-7 באוקטובר ועד ה-10 באוקטובר, אז הושגה שליטה ביישובי הדרום - מוקד זה יכלול תחקור של הפעלת הכוח בכלל הגופים בצה"ל, ניתוח קרבות ההגנה בעוטף ובחינה של כוננויות, סד"כ, פקודות ופו"ש.

אלו הם מוקדי התחקיר המרכזיים. אולם לצידם, נקבעו עוד 5 נושאים לתחקור: תחקור קרבות ואירועים מרכזיים שקרו במהלך הלחימה, גיוס מילואים ומענה לוגיסטי, תכנון אורך נשימה - חימושים וחלפים, איסוף ופינוי חללים באירועי ה-7 באוקטובר ו⁠רציפות התפקוד.

כוח צה"ל בגבול עזה. רויטרס
כוח צה"ל בגבול עזה/רויטרס

שיטת התחקיר ולוחות הזמנים

לפי שיטת התחקור שנקבעה, כל מפקדה תקיים תחקיר פנימי, שבסופו הוא יוצג לרמטכ"ל. השאיפה היא שהתחקיר יוצג להלוי החל מתחילת חודש יוני. כל מפקדה תידרש להציג בשבועיים הקרובים מפת תחקירים פנימית לאור השאלות המנחות הכוללת את אופן ביצוע התחקיר, שאלות התחקיר ונושאי המשנה.

הרמטכ"ל הפיץ היום דף מפקד בנושא במסגרתו הציג את רציונל ומתווה ביצוע התחקירים בפני המפקדים והדגיש כי התחקיר הוא הדרך להשתפר בעקבות כישלון. מטרת התחקיר היא אחת - למידה. הרמטכ"ל בוטח ביכולתו של צה"ל להילחם היטב, ולתחקר בצורה נוקבת ובונה.

בצה"ל הבהירו כי התחקיר פנימי אינו תחליף למנגנון בדיקה חיצוני, אלא כלי פנימי מבצעי של צה"ל. ההערכה היא שאת הקונספציה של המטכ"ל והמודיעין והאופן בו נתפס חמאס אסטרטגית ומודיעינית, תחקור ועדת חקירה ממלכתית ולא צה"ל או מבקר המדינה.

הצהרת הרמטכ"ל הרצי הלוי, 13 בפברואר 2024. דובר צה"ל
"זהו צו השעה, בעיקר בשם הלכידות החברתית". הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי/דובר צה"ל

"נישיר מבט אל האירועים הקשים"

בטקס סיום קורס קצינים קרביים, התייחס היום לרמטכ"ל לעיניין התחקיר: "ההתחלה היתה קשה, נכשלנו, שילמנו מחיר גבוה ומיד לאחר מכן התעשתנו, יצאנו להתקפה, יזמנו ומאז אנחנו הולכים ומתחזקים", אמר. "מתוך תחושת האחריות, נישיר בקרוב מבט אל האירועים הקשים של פתיחת המלחמה ואל אלה שקדמו לה, ונשאל באומץ כיצד לא מנענו את המפגש בין אויב לאזרחים ואת תוצאותיו הקשות".

רא"ל הלוי גם התייחס בנאומו לסוגיית גיוס החרדים, "בעת הזו לא די לשבח את הגיוון הקיים בצה"ל, אלא לקרוא להרחיבו ולהוסיף אליו משרתים מכל קצוות החברה", קבע. "זהו צו השעה, לא רק כי צה"ל זקוק למלא את השורות החסרות ולהרחיב גיסותיו, אלא בעיקר לשם חיזוק הלכידות החברתית, מקור חוסננו ועוצמתנו ומרכיב חשוב באנטי-שבירות הישראלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully