וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו חולה? יש דרך קלה לגלות

בנימין ברץ

עודכן לאחרונה: 5.6.2024 / 1:58

העיסוק התקשורתי במצבו הפיזי והנפשי של ראש הממשלה, והספקולציות המזיקות שבצידו, משפיעים על החוסן הלאומי. אם נתניהו מעוניין שנפסיק לעסוק בהם, עליו לנקוט כמה צעדים פשוטים ומתבקשים - שיוכלו להפריך סוף-סוף את השמועות

ראש הממשלה בנימין נתניהו אחרי הניתוח: ״אני מבקש להודות לרבים מכם שדרשתם לשלומי, שלומי מצוין. מחר בבוקר אני מצטרף לחברי בכנסת.״/דוברות ראש הממשלה

חרושת השמועות והספקולציות ברשתות החברתיות השונות סביב מצבו הבריאותי של ראש הממשלה, כמו גם עתירה שהוגשה על ידי רופאים, פסיכיאטרים, שורדי הנובה וניצולי בארי לחשוף את מצבו הבריאותי - מחייבים התייחסות מטעם משרד ראש הממשלה. הזמת שמועות אלו תועיל לאמון העם בשלטון ותחזק את החוסן הלאומי. מנגד, במבנה הנוכחי של הממשלה ובהיעדר ממלא מקום לראש הממשלה, השארת גל השמועות ללא מענה תערער עוד יותר את החוסן הלאומי, הנמצא ממילא בשעה קשה.

כל ניסיון להשוות בין מחדל מלחמת יום הכיפורים למתקפת 7 באוקטובר, ובין המלחמות שפרצו בעקבותיהם, מוליך להתעלמות מהסימנים המעידים שקדמו לאירועים. אלו נחלקים לקטגוריות שונות: סימנים ברמה הטקטית (התעלמות מאזהרת התצפיתניות), ברמה האסטרטגית (התעלמות מאזהרות שר הביטחון) וברמה הפוליטית (התעלמות מבקשות הרמטכ"ל להיפגש ערב הליכי חקיקה שבמחלוקת).
שאלת ההתעלמות מסימנים מעידים אלו תיבחן כנראה בבוא העת בידי ועדת חקירה, ואפשר להניח שעד שיתקבלו מסקנותיה, רוב האנשים שמעשיהם ייבדקו בידי הוועדה לא יכהנו עוד בתפקידיהם.

בנימין  נתניהו במליאת הכנסת 287 במאי 2024. ראובן קסטרו
בנימין נתניהו במליאת הכנסת 287 במאי 2024/ראובן קסטרו

מצב המדינה בימים אלו מחייב בחינת קיומם של סימנים מעידים שעלולים להשפיע על גורלה, ואם אכן קיימים - יש לוודא שאנו מתייחסים אליהם ועושים הכל על מנת לא להיקלע להפתעה הרת גורל.
התיקון לחוק יסוד: הממשלה בשאלת הנבצרות נבחן ואושר בידי בג"ץ בשלהי שנת 2023, ונקבע שלא יחול בתקופת ראש הממשלה המכהן. התיקון קבע שבשאלת הנבצרות יש לבחון את כשרותו הפיזית והנפשית של ראש הממשלה.

אין חולק שהתקופה שבה מצויה המדינה מאז 7 באוקטובר קשה ביותר. תקופה כזו מחייבת שכל קברניטי המדינה יהיו בכושר מלא, כך שיוכלו להתמסר לטיפול באתגרים. התקשורת על כל גווניה מרבה לעסוק, בצדק ובאופן בלתי נמנע, בשאלת מצבו הפיזי והנפשי של ראש הממשלה. הגרסאות השונות לגבי סיבות אשפוזיו הקצרים, והטיפולים שעבר, רק הולידו גלים של שמועות לגבי מצבו. הצהרותיו לתקשורת נבחנו אף הן, וגם בשאלה זו מלאה הרשת שמועות שנכון היה כי יופרכו. גם הרכילויות המיותרות לגבי השפעתם של רעייתו ובנו על דרך התנהלותו מחייבות התייחסות בשאלת מצבו הנפשי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
נתניהו: "בשואה היו מנהיגים בעולם שעמדו מנגד - אם לא נגן על עצמנו - אף אחד לא יגן עלינו. צילום: לעמ, עיבוד תמונה
נתניהו: "בשואה היו מנהיגים בעולם שעמדו מנגד - אם לא נגן על עצמנו - אף אחד לא יגן עלינו/עיבוד תמונה, צילום: לעמ

במדינות מתוקנות בעולם, מצבם הבריאותי של הנבחרים והמנהיגים אינו סוד, ולעיתים חושף מנהיג המדינה בפני הציבור ביוזמתו את הבדיקות התקופתיות שעבר. בישראל אין חובה שכזו בדין, ושאלת פרטיותם של מנהיגיה ומצבם הפיזי והנפשי בכלל זה - לא הוכרעה.

העיסוק התקשורתי במצבו הפיזי והנפשי של ראש הממשלה, והספקולציות המזיקות שבצידו, הם "סימנים מעידים" שאסור להתעלם מהם. לסימנים מעידים אלו יש השפעה על החוסן הלאומי, והפרכתם היא צו השעה. נכון היה שראש הממשלה ביוזמתו יפעל לחשיפת כל המידע הרלוונטי באופן שיעצור את הגל הגואה. אי נקיטת צעד שכזה בידי ראש הממשלה, רק מחזקת ומגבירה עוצמת השמועות.

חשיפת מצבו הפיזי והנפשי של ראש הממשלה נחוצה משני טעמים: הראשון - ככל שהשמועות בדויות, הפרכתן תחזק את האמון בהנהגתו ותקל עליו לטפל בענייני המדינה בתקופה כה סבוכה. והאחרת - ככל שיש אמת בשמועות, חשוב יהיה להוציא את ראש הממשלה לנבצרות ולבחור ראש ממשלה אחר שיוכל לנווט את המדינה בימים סוערים אלה.

הדרך לעשות זאת פשוטה, לטעמי: יש להרכיב ללא דיחוי ועדת בדיקה רפואית שתכלול את טובי המומחים בישראל. על מנת להבטיח את אי תלותה של הוועדה, ייבחרו חבריה בידי מנהלי חמשת בתי החולים הגדולים בישראל. בפני מומחים אלו יועמד כל החומר הרלוונטי, ומסקנותיה יפורסמו בפני הציבור. ככל שיידרש הדבר, תוכל הכנסת לפעול בהתאם לחוק ולהוציא את ראש הממשלה לנבצרות. ועדה כזו יכולה להתכנס לדון ולפרסם ממצאיה בתוך ימים בודדים, כך שהוודאות תוכל להחליף את "הסימנים המעידים".

הכותב הוא עורך דין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully