וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלבנה של פשעי חמאס, עלייה באלימות ו"ידידים" שעומדים מנגד. בארה"ב מתריעים: האנטישמיות נורמלה

עודכן לאחרונה: 2.6.2024 / 18:50

מנכ"ל הליגה נגד השמצה ג'ונתן גרינבלט יכול לצאת מהבית רק עם אבטחה צמודה. הוא מודאג מאירועי השנאה שהולכים ומתרבים, מאמין שצריכים להשתפר בדרכי ההסברה, ומתריע בפני העולם: "אנטי ציונות היא אנטישמיות" | ריאיון מיוחד לוואלה

בווידאו: אבן שהושלכה על ילד יהודי בטורנטו/באדיבות המצולמים

בתהלוכת התמיכה הגדולה בניו יורק צפויים עשרות אלפי צועדים, רובם יהודים. השנה, ההתרעות הביטחוניות מפשעי שנאה החליפו את הציפיה לחיבוק תומך. ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה, ניצל בשבוע שעבר את סוף השבוע הארוך של ה"ממוריאל דיי" ("יום הזכרון" האמריקאי), לביקור חטוף נוסף בישראל. הארגון בן 110 השנים שהוא עומד בראשו ניצב כעת בפני גל אנטישמיות חסר תקדים. בראיונות בטלוויזיה האמריקנית, הוא לא מתבייש להוקיע גם התנהלות התקשורת בארצות הברית. "אני זועם על העולם שאפשר את הדה-הומניזציה של ישראלים והלבין את הטרור של חמאס במקביל", אמר בראיון ל-MSNBC מיד אחרי טבח 7 באוקטובר, "מי כותב את הטקסטים? חמאס, האנשים שביצעו את זה הם לא 'לוחמים' והם לא 'חמושים'. אני מישיר מבט למצלמה ואומר: הם טרוריסטים ברבריים שאונסים ומחללים נשים, רוצחים ילדים בפני הוריהם, ואז חוטפים אותם לעזה". בראיון שהעניק לוואלה הוא מתריע: "האנטישמיות נורמלה בארה"ב!".

"אנשים הפנימו שאנטי ציונות היא תיאוריה פוליטית לגיטימית. היא כמובן אינה כזו. אנטי ציונות היא אנטישמיות. יש אנשים כמו חברת הקונגרס הפלסטינית-אמריקנית רַשִׁידַה טַלִיבּ שהצהירו בגאווה שהם אנטי ציונים. בימין הקיצוני יש מי שטוענים שתיאורית "ההחלפה" היא אמת, ושאסיפה של יהודים מנסה לנהל את ההתרחשות באמריקה וברחבי העולם. גם זה כמובן לא נכון".

ראיון עם ג׳ונתן גרינבלט מנכ״ל ADL נגד השמצה. דוברות בית הנשיא, אתר רשמי
"העולם אפשר את הדה-הומניזציה של ישראלים והלבין את הטרור של חמאס במקביל". ג'ונתן גרינבלט, מנכ"ל הליגה נגד השמצה והנשיא הרצוג/אתר רשמי, דוברות בית הנשיא

נכשלנו בהסברה?
נכשלנו מול הצונאמי האנטי ציוני הזה, בין היתר מפני שאנחנו מבססים את הטיעונים שלנו על עובדות בזמן שבצד השני מפריחים סיסמאות. אנחנו כותבים מאמרים לניו יורק טיימס בעוד הם מעלים סרטון לטיק טוק. הם בחרו את הפלטפורמות שלהם באופן שמשרת את הנרטיב שלהם ומסכל את היכולת שלנו לספר את האמת. אנחנו נמשיך ונתעקש לא לרדת לרמתם, לא לשקר ולא להטעות, אבל אנחנו כן צריכים לחדש את הדרך בה אנחנו מדברים עם הציבור.

נכון לעכשיו, מה תמונת המצב?
"האנטישמיות ממשיכה להתרחב ולהתעצם. אנחנו רואים עלייה משמעותית באירועים כמו הטרדות, ונדליזם ואלימות כלפי יחידים ומוסדות. בשנה שעברה נרשמו 2,000 אירועים אנטישמיים בארצות הברית, זה שיא - הנתון הגבוה ביותר מאז התחלנו את המדידה. עובדה המדאיגה לא פחות היא שבחמש השנים האחרונות שברנו את השיא פעם אחר פעם. בעשור האחרון, מספר התקריות עלה ב-873% אחוזים. זה זינוק מטורף שלא ראינו כדוגמתו בעבר. הליגה נגד השמצה עוקבת לא רק אחר אירועים אלא גם אחר עמדות. בחמש השנים האחרונות. אחוז האמריקנים שהביעו עמדות אנטישמיות נרחבות או קיצוניות - הוכפל ויותר מכך. נכון להיום, אחד מארבעה אמריקנים מחזיק בעמדות אנטישמיות קיצוניות".

"למרות כל זה, אני חושב שיש הרבה סיבות להיות אופטימי. אמריקה נותרה החברה המגוונת ביותר והרב-תרבותית ביותר על פני כדור הארץ, והרוב הגדול של האמריקנים תומכים בישראל, בוודאי מול חמאס. פעם אחר פעם יהודים עולים בסקרים שונים כאחת הקבוצות המכובדות ביותר בארצות הברית. כעת ישנם רבים שמבטאים עמדות אנטישמיות, אך יש גם רוב מוחלט שמכבד ומוקיר יהודים. המחאות שמתרחשות עכשיו בקמפוסים וברחובות, אלה הפגנות אנטי-יהודיות ואנטי-ישראליות אבל לא רק, אלא גם אנטי-אמריקניות. שורפים בהן את דגל ישראל יחד עם דגל ארצות הברית. מפגינים קוראים 'מוות לישראל' ו-'מוות לאמריקה'. אין ספק שרוב האמריקנים מאמינים שהמחאות האלו לא לגיטימיות".

עוד בוואלה

הצטרפו לוואלה fiber ושדרגו את חווית הגלישה והטלוויזיה בזול!

לכתבה המלאה
שלט שעליו כתוב "אינתיפאדת סטודנטים" על אולם המילטון באוניברסיטת קולומביה, 30 באפריל 2024. רויטרס
בעוד אנחנו כותבים מאמרים, הם מעלים סרטונים לטיק טוק. שלט שעליו כתוב "אינתיפאדת סטודנטים" על אולם המילטון באוניברסיטת קולומביה/רויטרס

מה תאמר ליהודי אמריקאי או ישראלי ששולח את הילדה שלו לאוניברסיטה יוקרתית בארה"ב?
"ראשית, אומר להם לבדוק את דירוג האוניברסיטאות שהשקנו השנה. דירגנו את האוניברסיטאות ע"פ הדרך בה הן מטפלות באנטישמיות ומגנות על הסטודנטים היהודיים שלהן. עם זאת, צריך בהוגנות לציין כי גם בהרווארד או קולומביה מתקיימים חיים יהודיים עשירים, קיימת פעילות נפלאה של ארגון הסטודנטים 'הלל' ורק חלק קטן של הסטודנטים מעורבים בפעילות אנטישמית".

"שנית, יש לי אמון רב במערכת החוק באמריקה. הליגה נגד השמצה מאפשרת ליהודים לכל אדם להגיש תלונה על אפליה שחשו, יש לנו גם טכנולוגיה שמסייעת בזה. אנחנו צריכים להיות תקיפים, אין לנו את הפריווילגיה לשבת בחיבוק ידיים או להתעלם ולהפנות מבט, אין לנו ברירה אחרת".

משבר זהות?
"במשבר הנוכחי, היהודים באמריקה מבינים שהם לא יכולים לקחת דבר כמובן מאליו. אני ציוני נלהב, אבל אני גם אמריקני. ולדעתי, לצד ישראל כמובן, אמריקה היא המקום הנפלא ביותר ליהודים לגור בו. בכל ההיסטוריה של הגלות, אף מדינה בעולם לא הייתה כה נדיבה ביחסה ליהודים כמו אמריקה. זה עדיין כך, אבל המשבר הנוכחי הזכיר לנו שאנחנו לא יכולים לקחת את זה כמובן מאליו. הוא הזכיר לנו שאנחנו צריכים לעבוד קשה ולהיאבק כדי לשמר את החירויות שלנו, להילחם כדי לשמר את הביטחון שלנו וכדי להגן על הסטודנטים שלנו מהטרדות ואיומים".

היהודים בארה"ב משנים את ההתנהגות שלהם?
"יש יהודים שהורידו מהראש את הכיפה או העבירו את המזוזה למשקוף פנימי בבית. אחרים משנים את השם שלהם ברישומים של 'אובר', כדי שהנהג לא יזהה שהם יהודים. זו תגובה לרמת אנטישמיות גבוהה יותר ממה שחווינו בחיינו. חשוב גם לדעת שיש גם מגמה הפוכה. שמעתי מהרבה צעירים יהודים שהם מחצינים יותר את הזהות היהודית שלהם בימים אלה. סטודנט צעיר בן תשע-עשרה, סיפר לי שכשהוא יוצא לריצה ברחבי הקמפוס שלו הוא כורך דגל ישראל סביב צווארו. אז יש הרבה יהודים שחוששים, ומנגד יש יהודים שגאים להחצין. שמסרבים להתכחש ליהדותם או להסתיר אותה".

ראיון עם ג׳ונתן גרינבלט מנכ״ל ADL נגד השמצה. ADL, אתר רשמי
""יש יהודים שהורידו מהראש את הכיפה או העבירו את המזוזה למשקוף פנימי בבית". ג'ונתן גרינבלט בביקור בעוטף עזה/אתר רשמי, ADL
ראיון עם ג׳ונתן גרינבלט מנכ״ל ADL נגד השמצה. איציק בירן, אתר רשמי
" לכל אחד בליגה נגד השמצה יש אותו תיאור תפקיד – להגן על העם היהודי". ג'ונתן גרינבלט/אתר רשמי, איציק בירן
אירועים אנטישמיים בארה"ב, 2023, 2 במאי 2024. ADL, אתר רשמי
גרף המתאר את המקרים האנטישמיים בארה"ב ב-2023/אתר רשמי, ADL

"הרבה יהודים תוהים היכן בעלי הברית שלנו - למשל הקהילה השחורה, התשובות ששמעתי היו מאכזבות. לעומת זאת, אנחנו רואים תמיכה רבה מהקהילה הנוצרית וכך גם מהקהילה ההינדית. מה שקורה כעת הוא כאמור כמו צונאמי, זה גדול יותר מכל מה שראינו עד היום. יכול להיות שנצא מזה עם בני ברית חדשים - זה מקור לתקווה".

איך גל האנטישמיות הזה משפיע עליך באופן אישי?
"זו שאלה טובה מאוד שאני לא נשאל לעיתים קרובות. כולנו צריכים לעשות עבודה טובה יותר, גם אני באופן אישי. לכל אחד בליגה נגד השמצה יש אותו תיאור תפקיד - להגן על העם היהודי. זו הסיבה שאנחנו קיימים. אנחנו צריכים להכיר בעובדה שיהודים מרגישים בימים אלה פגיעים מאוד. אני מרגיש אחריות כבדה על כתפיי, אני מוכן להודות בזה".

"חוויתי סיטואציות לא נעימות, למשל, אנשים שצועקים לעברי או מניפים שלטים. אני נע עם אבטחה צמודה לכל מקום. מהרגע שאני יוצא מהבית ועד שאני חוזר מלווים אותה אנשי אבטחה חמושים".
"אנשים עוצרים אותי ברחוב להתעמת איתי. תתפלא, הייתה לי סיטואציה גם פה בירושלים, ישבתי עם חבר בבית קפה ברחוב ושני סטודנטים אמריקאים יהודים אנטי ציוניים זיהו אותי. הם סיפרו שהם לומדים בהרווארד ושארגון 'הלל' לא 'חברי' כלפיהם ואינו 'מכיל' את עמדותיהם. מובן שארגון 'הלל' לא מתגמש בעניין הזה ואינו נותן פתחון פה למי שרוצה להשמיע עמדות אנטי ציוניות. אז שם השיחה הזו תמה".

"אני מקבל איומים על חיי ואיומים באלימות. אני לוקח את האיומים האלה ברצינות ולכן אני צריך להיות זהיר מאוד. לפעמים האיומים האלה באים מתומכי חמאס, כלומר מהשמאל רדיקלי. לפעמים הן מגיעים מהימין הקיצוני. יש הרבה השמצות ואיומים כנגדי באינטרנט. היה כבר מקרה בו מישהו התחזה אלי בשיחת זום. אותו אדם התחבר לשיחה באמצעות AI, קיבל רשות דיבור, הזדהה בשמי ובקולי הממוחשב אמר, 'כאן ג'ון גרינבלט, היהודים הם השטן של העולם ואני כאן כדי להודות בכך ולספר על הרוע שלנו'. זה היה מפחיד מאוד. זו דוגמא למתקפה אנטישמית שכוונה ישירות אלי, תוך שימוש בטכנולוגיה מתקדמת".

"כמי שעומד בראש הליגה נגד השמצה, כמובן שמופנית לעברי הרבה שנאה, וזה לא חדש. אבל הכול התחזק מאד מאז 7 באוקטובר. אבל אני יכול להגן על עצמי בקלות. אני דואג לסטודנט היהודי שאין לו תמיכה, לתלמיד התיכון היהודי שסובל מבריונות וקשישה שגרה בבניין דירות והשכנה שלה צועקת עליה שתחזור לפולין. אני מתמקד בלהגן עליהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully