וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ככה זה התחיל בישובי הדרום": תושבי השרון מגינים על ישוביהם, ומתריעים מפני 7 באוקטובר הבא

עודכן לאחרונה: 29.5.2024 / 20:55

תושבי המועצה האזורית עמק חפר, חיים לצלילי יריות כבר שנים, אך מאז 7 באוקטובר הם כבר לא מוכנים לקבל מציאות ירי לעבר בתיהם וגדר גבול פרוצה. החמ"ל של הישוב מלא במתנדבים שמקדישים את עצמם למשימת ההגנה, אז מדוע הצבא מדלל כוחות באזור דווקא כשהאיום גובר?

מתקרבים לגדר ופותחים באש: פעילי חמאס תיעדו עצמם יורים לעבר השרון 29 במאי 2024/מצלמות אבטחה

לפני כמה חודשים, סביר להניח שאירוע ירי מפאתי הכפר שוויכה שליד טול כרם כפי שהתרחש הלילה (רביעי) היה עובר מתחת לרדאר, ונתפס כעוד רעש ירי במרחב. "בטח חתונה", סביר שרבים היו אומרים. אך מאז טבח 7 באוקטובר, תושבי קו התפר שבשרון מתארים תהליך של התפכחות נוכח איום הטרור האכזרי שניצב במרחק של פחות מקילומטר מהם. מה שלא מוסיף לשוויון הנפש של התושבים הוא שארגוני הטרור דואגים להטיל פחד ומורא באמצעות תיעוד האירועים, והפצתם ברשת בגאווה גדולה.

אירוע הירי, שהינו השני השבוע המתרחש בסמוך ליישובים בת חפר, בחן ויד חנה שבעמק חפר, זעזע את התושבים. על כן, הם החליטו לקיים היום בערב הפגנה נוספת בפתח היישוב, כפי שנערכו ביומיים האחרונים, וזאת בעקבות מה שהם רואים כאוזלת היד של המדינה באשר לביטחונם.

פרצות בגדר המערכת בגזרת ג'נין 20 ביוני 2022. אמיר בוחבוט
מה שלא מוסיף לשוויון הנפש של התושבים הוא שארגוני הטרור מעלים תיעודים של הירי לרשתות החברתיות. פרצה בגדר המערכת/אמיר בוחבוט

"מאז טבח 7 באוקטובר, אירועי הירי מקבלים משמעות נוספת ומפחידה במיוחד. אנחנו לא מוכנים לנרמל את זה", סיפרה בשיחה עם וואלה תושבת היישוב. "הסוף ידוע. זה יכול להיות תוך חודשיים וזה יכול להיות תוך 15 שנה. ככה זה התחיל ביישובי הדרום לפני 20 שנים ואנחנו חוששים שזה יתפתח בצורה דומה".

היישוב בת חפר מפעיל כבר חודשים רבים חמ"ל שמבצע מעקב באמצעות מצלמות אבטחה, תיאום עם צה"ל והפעלת כיתת כוננות. עם פרוץ מתקפת הפתע ב-7 באוקטובר, כמו ביישובים רבים, כיתת הכוננות הישובית תוגברה וצווי 8 נשלחו לחבריה, על מנת שיוכלו להתמסר למשימת ההגנה על הישוב מבלי לעבוד במקביל בחייהם האזרחיים.

על אף שהם נחשבים כמכפיל כוח משמעותי שמסוגל להגיב במהירות לכל אירוע, בחודשים האחרונים, מערכת הביטחון דיללה את כמות חברי כיתת הכוננות הפועלים תחת צווי מילואים. אפילו מפעילי החמ"ל היישובי שנועד לזהות אירועי ירי בזמן אמת, נאלצים כעת לפעול בהתנדבות. ביישוב מספרים שהם בכלל לא מעיזים לחשוב על סגירה של החמ"ל, וכי אם ידרשו לכך, הם יבחרו לממן את פעילות החמ"ל מכספם הפרטי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
במטח הירי שביצעו מחבלים המזוהים עם חמאס מאזור טול כרם לעבר יישובי השרון קליע פגע בבית בקיבוץ יד חנה שבמועצה אזורית עמק חפר 29 במאי 2024. ללא, אתר רשמי
"קמנו בשבע בבוקר עם מכת אש מטורפת לכיוון הבתים, כשהילדים עוד במיטות". קליע שנורה לעבר בית בישוב יד חנה/אתר רשמי, ללא

"אנחנו נשארים פה עם כוחות צבא מדוללים וחברי כיתת כוננות שמתנדבים ללא צו 8. כולם פה מתנדבים. אין פעילות 24/7 ואין הרתעה", סיפר בזעם מורן אלון, דובר בת חפר ולשעבר חבר בכיתת הכוננות. "אנחנו שואלים איפה האמצעים ואיפה הצבא?". אלון הוסיף ואמר שניתן להרגיש שהאויב בודק את יכולות ההגנה של היישוב ומהירות התגובה של כוחות הביטחון.

אחד מהקליעים הרבים שנורו היום בבוקר על ידי המחבלים פגע בביתו של דני פופקו, מפקד כיתת הכוננות של היישוב יד חנה. הקליע שאותר במקום השאיר סימן בקיר אך לא גרם לנזק של ממש לבית, ככל הנראה בגלל המרחק הרב.

מאז 7 באוקטובר, דני כמו יתר חברי כיתת הכוננות של יישובי קו התפר, קיבל צו 8, והקדיש את זמנו לשמירה על ביטחון התושבים. בשיחה עמו, פופקו מסביר כי כבר בחודש יולי, צה"ל צפוי לסגור את צווי המילואים לכל חברי כיתת הכוננות. "זה ישאיר את הגזרה פה חשופה לחלוטין", סיפר פופקו. "ביום שיקרה האסון, אנחנו נגיד שהתרענו"

"לא ייאמן שחזרנו ל-6 באוקטובר ואף גרוע מכך", הוא הוסיף. "קמנו בשבע בבוקר עם מכת אש מטורפת לכיוון הבתים, כשהילדים עוד במיטות. אשתי אמרה לי היום בפעם הראשונה שהיא לא יכולה יותר. לאן נלך? הצפון בוער, הדרום בוער, המרכז גם מטווח, מה נשאר? רק תל אביב? זו מציאות בלתי נתפסת".

פירצה בגדר במועצה האזורית גלבוע, 10 במרץ 2021. אלי אשכנזי
"הם קיבלו תעוזה לבוא, לירות ולחטוף. אנחנו יודעים ש-7 באוקטובר הבא יקרה בשרון". פרצה בגדר המערכת/אלי אשכנזי

אירוע מטריד נוסף התרחש בתחילת השבוע, כש-19 שוהים בלתי חוקיים חצו את הגדר משטחי הגדה המערבית. לאחר שזוהו, כוח צה"ל קפץ למקום ועצר אותם. לפי תיעוד שפורסם ברשת, התושבים מעריכים כי פורצים רבים נוספים טיפסו על הגדר ולא נעצרו. בעיית גדר הגבול הפרוצה הגיעה לתודעה הציבורית לפני כשנתיים, בעקבות גל פיגועים שבוצע בחלקו על ידי פלסטינים תושבי הגדה שהסתננו לישראל.

"הם הבינו שאנחנו מפחדים מהם, זה נותן להם מוטיבציה, מה שגורם לנו לפחד יותר. הם קיבלו תעוזה לבוא, לירות ולחטוף. אנחנו יודעים ש-7 באוקטובר הבא יקרה בשרון", סיפרה תושבת נוספת. "גם בימים אלו, הגדר עדיין פרוצה. אנחנו יודעים שחמאס מתחזק בימים אלו בטול כרם. צריך אזור חיץ. פלסטינים עובדים בחממות שממש צמודות לחומת הישוב. מי יודע מי מהם באמת חקלאי ומי לא?"

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל נמצא בקשר רציף עם היישובים וכוחות ההגנה המוצבים בהם, על מנת לתת מענה מהיר לאירועים מתפרצים. צה"ל מבצע מאמץ התקפי רציף נגד תשתיות הטרור במחנות הפליטים ובכ-25 מבצעים רחבים במרחב טול כרם מתחילת המלחמה. במבצעים האלו סוכלו חוליות מחבלים שביצעו ירי לעבר יישובים ישראליים ותכננו לבצע ירי נוסף".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully