וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איבדנו את הגליל, זה כבר ברור. אבל לא רק נתניהו אשם

שמעון שבס

עודכן לאחרונה: 26.5.2024 / 11:39

רבין הזהיר שנסיגה מרצועת הביטחון בצפון תביא אסון, ותסתיים בכך שאנשי חיזבאללה יוכלו להציץ בחלונות הבתים במטולה ובראש הנקרה. אחרי שמונה חודשים של הפקרות ו-80 אלף תושבים מגורשים מביתם, מדינה שלמה מבינה כמה הוא צדק. עכשיו צריך לעשות את הצעד המתבקש מכולם

פעילות חיזבאללה על המוצב סמוך למטולה/תיעוד ברשתות החברתיות 27' א לחוק זכויות יוצרים

תגידו "חסיד שוטה"; תגידו "מבוגר שתקוע אי שם"; תגידו מה שתרצו. יצחק רבין היה מדינאי, אסטרטג, מצביא וישראלי מסור ונאמן. הוא לקח תמיד אחריות, ערך שמתגלה כנדיר בממשלה הנוכחית. הוא היה בן אדם, אחד משלנו, שעשה גם טעויות. אף אחד לא מושלם.

צריך להגיד את האמת הפשוטה: רצועת הביטחון של ישראל עם לבנון עוברת, נכון להיום, בקו עמיעד-עכו. איבדנו את הגליל. לפני כמה ימים ספג קיבוץ איילת השחר 30 טילים. חצי הכוס המלאה היא שהאירוע, לשמחתנו, הסתיים ללא אבידות בנפש, אבל צריך גם לזכור שמאנחת ההקלה הזו אין להסיק דבר לגבי העתיד. תוסיפו לזה את הנתון המחריד והמתמשך: 80 אלף אזרחים גורשו מבתיהם, והם עקורים כבר כמה חודשים.

מחנה הפליטים- עקורי הגליל - קיבוץ עמיעד23 במאי 2024. אלי אשכנזי
השיעים כבר על הגדרות. מחנה "עקורי הגליל" בקיבוץ עמיעד/אלי אשכנזי

הייתי עוזר שר הביטחון ואחראי על הצד האזרחי בגבול הלבנון, כשהתקבלה ההחלטה להיערכות מחדש בגבול הצפון: לסגת מקו האוואלי, להקים את יק"ל ולחזק את צבא דרום לבנון (צד"ל). ההחלטה לא היתה קלה. הביצוע היה קשה. במשך 12 שנים השתתפתי בעשרות פגישות, ואולי אף יותר, עם מנהיגי העולם - עם הנשיאים רייגן, בוש האב וקלינטון בארה"ב; עם מיטראן ושיראק בצרפת; עם ראש ממשלת בריטניה ג'ון מייג'ור וראש ממשלת הצללים ג'ון סמית (קודמו של בלייר) ורבים אחרים. כולם דחקו ברבין לסגת חזרה לקו הבינלאומי ולוותר על רצועת הביטחון. במשך שנים טען בפני תושבי מדינת ישראל ומנהיגי העולם: "אם ניסוג חד-צדדית מרצועת הביטחון, נביא עלינו אסון. השיעים יישבו על הגדרות ויציצו לתוך חלונות ביתם של תושבי מטולה וראש הנקרה".

עוד בוואלה!

הם פונו בגלל המלחמה, אבל חזרו מרוב געגוע: "איך אפשר לחיות מחוץ לבית?"

לכתבה המלאה
הפגנת תושבי שלומי שמפונים מבתיהם, ירושלים, 16 במאי 2024. חיים גולדברג, פלאש 90
בלי רצועת ביטחון חדשה, איש לא יחזור. הפגנה של תושבי שלומי שפונו מבתיהם/פלאש 90, חיים גולדברג

ואכן, החלטתו על הקמת רצועת הביטחון גבתה מחירים, לעיתים אף קשים. אבל הוא ידע מה הוא עושה. הוא הבין את המשמעות, ונצמד להחלטתו להגן על תושבי הצפון. הוא התנגד באופן מוחלט לנסיגות חד-צדדיות ללא ערבויות וללא ביטחון, והציע לאמריקנים, לבריטים, לצרפתים ולמדינות מערביות אחרות לשלוח לאזור כוח צבאי אמיתי למשך שנים ארוכות, ואז תיסוג ישראל מיידית לקו הבינלאומי. "כך יהיה מי שיגן על גבולה הצפוני של ישראל. האו"ם לא מסוגל ולא יכול להגן על הגבול", אמר - וצדק.

מספר ההרוגים והפצועים שהיו, ולצערי עוד יהיו, מאז החלטתו האומללה של אהוד ברק לברוח מלבנון, תוך כדי הפקרת צבא דרום לבנון, קציניו, חייליו ומשפחותיהם - גבוה במאות אחוזים ביחס לאבידות שספגנו במשך 16 שנות קיום רצועת הביטחון. וזה בלי לדבר על התוצאות הנוראות מתחילת האינתיפאדה השנייה, לאחר הבריחה מלבנון ולאחר כישלון שיחות קמפ דיוויד.

חייבים לחזור ולהקים את רצועת הביטחון שתגן על חייהם של עשרות אלפי תושבי הצפון, על יישוביו, מטעיו ומפעליו. ללא רצועת ביטחון רצינית, תושבי הצפון לא יחזרו לבתיהם. הבריחה הביאה את מלחמת לבנון השנייה, הביאה את התעצמות כוחו של חיזבאללה וגרמה לנזק בלתי הפיך. מדינה ריבונית חייבת להגן על יישוביה ותושביה. זה תפקידם של הממשלה ושל מערכת הביטחון; עד עכשיו, כבר שמונה חודשים, הם נוחלים בו כישלון חרוץ.

הכותב הוא איש עסקים ויועץ פוליטי, כיהן כמנכ"ל משרד רה"מ בכהונתו השנייה של ראש הממשלה יצחק רבין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully