וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר לשעבר יזהר שי: "מצפה מהשרים בבתי העלמין להתנצל, לא לדבר על ניצחון מוחלט"

עודכן לאחרונה: 9.5.2024 / 18:03

"צריך להודות שהפסדנו, ולפעול להחזרת החטופים", אמר שי, שבנו ירון נפל בקרב על כרם שלום ב-7 באוקטובר. בריאיון לסופ"ש שלו הוא מדבר על האובדן האישי ותוקף את הניסיון ליצור תחושת הישג במלחמה: "נתניהו מטעה את הציבור, אמרו 'מעבר רפיח בידינו', כאילו זה הר הבית"

השר לשעבר והאב בשכול יזהר שיש בריאיון לטל שלו בסופ"ש שלו/צילום סטילס: ראובן קסטרו

"השבוע הזה מלחיץ בצורה בלתי רגילה", אמר השר לשעבר יזהר שי, שבנו ירון נפל ב-7 באוקטובר, בראיון לתוכנית סופ"ש שלו באולפן וואלה!. "יום הזיכרון זה בסך הכול תאריך בלוח השנה, אבל כולנו לחוצים, מתרגשים, פוחדים מהשבוע שכבר התחיל בעצם. יום השואה סימן שהוא קרב ובא, אז אנחנו אפילו לא יודעי איך ייראו היומיים שבין זיכרון לעצמאות. הם יהיו שונים לחלוטין מכל דבר שהורגלנו אליו".

שי מספר על האופן שבו התנהלו בביתו ימי הזיכרון והעצמאות עד לשנה זו: "היה לנו אי גדול באמצע המטבח ששמנו עליו את דגל ישראל, והילה תמיד הכינה עוגה לכבוד המדינה, לכבוד העצמאות, זה נמצא שם. בערב יום הזיכרון הולכים לטקס של היישוב, ביום עצמו אני נוסע לכפר יהושע, שם טמון עודד יזרעאלי ז"ל שהיה חבר שלי. ואז באים הביתה ונערכים ליום העצמאות".

יזהר שי. ראובן קסטרו
יזהר שי/ראובן קסטרו

מדי שנה נהגה משפחתו של שי לחגוג את יום העצמאות עם 150-200 איש בביתם, נגינה ושירה של שירי ארץ ישראל. השנה, הוא אומר, זה יתנהל אחרת:

"לא אסע לכפר יהושע אלא לבית העלמין שנמצא קילומטר מהבית שלנו. לא ברור לנו למי מבני המשפחה יהיו כוחות נפש ללכת לטקס עצמו ומי יישאר בבית. ביום הזיכרון עצמו נלך לבית העלמין. התבקשתי לדבר כנציג המשפחות השכולות, אז אני צריך לראות איך אני מתמודד עם זה. יום העצמאות עצמו לא יהיה יום חגיגות השנה. אנחנו לא באזור החיוג הזה בכלל. יום לפני זה אנחנו אמורים להגיע לכרם שלום שם נפל ירון, יש סיור משפחה וחברים שאורגן לעניין הזה אבל אנחנו לא יודעים אם זה ייצא אל הפועל בגלל המצב הביטחוני, הרבה מאוד סימני שאלה.

הוא מספר על בנו שנפל: "ירון היה ילד יפה, מבחוץ ומבפנים. היה מנהיג כריזמטי, אדם של נתינה לאחרים. המדינה איבדה מנהיג לעתיד, בצופים הלכו אחריו אינספור חניכים. התנדב בשכונות מצוקה, הרבה מהילדים האלה הגיעו ללוויה שלו. ביום עצמו, ב7 באוקטובר, הוא היה שם עם קבוצת חיילים לא גדולה, הם החזיקו את הקו הזה כבר כמה שבועות. הוא נלחם לצד יואב לוינסון ועמר בטיטו, הם ספגו ראשונים את התקפת המחבלים על כרם שלום.

"הקיבוץ כולו מוקף חומה, וכדי להיכנס פנימה המחבלים ניסו להיכנס לש"ג. הגבול של כרם שלום הוא הגבול עם הרצועה. היה שם קרב גבורה, הצליחו לעצור כנראה מאות מחבלים מלהיכנס אל תוך הקיבוץ. יש אפילו תיעוד של מפקד בחמאס שצועק על פקוד שלו: למה אנחנו לא נכנסים לכרם שלום? והמחבל עונה לו: כי יש פה ג'יפ שמונע מאיתנו להיכנס. שלושת הגיבורים האלה הצליחו לעצור את המחבלים. יש היום מאות אנשים, אזרחים וחיילים, שחייבים להם את חייהם, לחיילים הגיבורים שעמדו בכניסה לכרם שלום. עומר בטיטו נפצע קשה, יואב לוינסון מפקד פלוגה, וירון שלנו שילם את המחיר ואיננו כאן".

השר לשעבר יזהר שי עם בנו ירון, שנפל ב-7 באוקטובר. באדיבות המשפחה
"ילד יפה מבחוץ ומבפנים". יזהר שי עם בנו שנפל ב-7 באוקטובר/באדיבות המשפחה

"ככל שמתבררות העובדות אנחנו מבינים שהכשל היה כשל עצום ומערכתי. על הקבר הפתוח של ירון נשבעתי שלא נשקוט עד שלא נבין מה קרה ומה הוביל את מדינת ישראל ליום הזה. אנחנו כמשפחה גם פתחנו בפרויקט של איסוף אינספור פרטי מידע מהציבור על כל דבר שהוביל ל-7 באוקטובר. הבנו בחודשים האחרונים שזה לא רק כשל צבאי, אלא כשל תפיסתי, גם מדיני, גם כלכלי. 50 שנה ויום לאחר מלחמת 73, התברר שבאמת לא למדנו שום דבר. אנחנו צריכים עכשיו לבצע תפקיד יותר עמוק ויסודי.

"הפרויקט שלנו אמור היה לרוץ בצידה של ועדת חקירה ממלכתית. לצערי, הממשלה הזו וראש הממשלה המתחמק שעומד בראשה, לא מתכוונת להקים ועדה כזו. ולכן חשיבות הפרויקט שלנו רק עולה. אני לא מחפש נקמה. אני מאוד מתוסכל, כועס ברמה האישית, אבל זה לא שייך למה שצריך לעשות כמדינה, כי אם לא נעשה את זה כמו שצריך, בעוד כמה עשורים אנחנו נחזור לאותו מקום. אנחנו עובדים עם אוניברסיטת תל אביב, שאימצה את הפרויקט הזה. הפרויקט שלנו לא ינקוט עמדה פוליטית. אני מקווה שגם מקבלי ההחלטות יעזו להסתכל באמת נכוחה".

מכוניות שהרסו מחבלי חמאס, קיבוץ כיסופים, 13 באוקטובר 2023. ראובן קסטרו
אוספים מידע מהציבור על כל דבר שהוביל ל-7 באוקטובר. מראות ההרס אחרי שבת השחורה/ראובן קסטרו

על הקבר של ירון אמרת שהכי חשוב עכשיו לנצח. איך נראה כעת הניצחון שדמיינת?

אמרתי שאנחנו צריכים להתמקד בניצחון צבאי ואחרי זה לתקן. דמיינתי ממשלה נורמטיבית שאחרי שניים שלושה חודשי מלחמה יישיר מבט לאזרחים, יתנצל, ייקח אחריות ויתפטר, והולך לציבור, ו'אתם תחליטו אם אני ראוי להיות זה שמתקן'. שבעה חודשים אחרי אוקטובר הנורא, אנחנו גם מדשדשים ברמה הבצבאית, הגדרנו מטרות אוטופיות וחסרות משמעות במקום לקבל החלטות משמעותיות. אנחנו מדשדשים צבאית ומדינית, והכי עצוב מכל אלה, במובן של החטופים. זו לא ממשלה שתקבל אחריות. זה לא ראש ממשלה שיהיה בו האומץ הדרוש להכיר באחריות שלו. לכן הגיע זמננו כאזרחים לדרוש ממנו לקחת אחריות ולהתחיל לתקן.

"אי אפשר להחליף את הצבא שלנו. הצבא שלנו זה הצבא שיהיה פה, הוא צבא טוב וחשוב. אנחנו רואים בו גם לקיחת אחריות וגם הבנמה שצריך להסיק מסקנות מהר מאוד. הצבא אחרי השוק הראשוני הראה שהוא עובד בצורה נחושה, אמיצה ומתוחכמת, בהינתן הוראות מובנות ומדויקות מהדרג המדיני. אבל זה לא קורה. והצבא בעצם עובד עבור מטרה לא מוגדרת. הרי הוא לא יגיש עזה נקייה מאזרחים. כשאין תוכנית ליום שאחרי - הרמטכ"ל צריך להחליט לעצמו מה הפעולות שהוא צריך לעשות.

"כשאמרתי שאני מוכן שישחררו את הרוצחים של נוני כדי שיחזרו החטופים - ככל שהתברר אסון החטופים וחוסר יכולתנו לקבל החלטות, התפתח דיון לגיטימי על המחיר שאנחנו מוכנים לשלם. בהינתן נסיבות הימים ההם, היה נכון לקבל את ההחלטה הקשה אז ולהביא את גלעד שליט הביתה. עכשיו יש החלטה לא פחות כואבת שנוגעת ל-132 אנשים שם. יש שרים שמוכנים לוותר על חיי אדם למען המטרה הנשגבת של ניצחון מוחלט, שאף אחד לא מבין אותה. היינו רוצים לראות את בני העוולה שרצחו את ירון משלמים את המחיר, מוצאים להורג. ה-FBI חוקר את המקרה כי ירון אזרח אמריקאי ושם מענישים בהוצאה להורג. אבל אם אני יכול לשחרר את אותו רוצח נתעב שהרס לנו את המשפחה במובנים מסוימים, אם הייתי יכול להביא תמורתו ישראלים, אנחנו מוכנים לשלם את המחיר הזה. שרים בממשלה צריכים לקבל גם גיבוי מוסרי בהחלטה הזו. אני יודע שהיה חשוב למקבלי ההחלטות במדינת ישראל לשמוע שיש לה גיבוי מוסרי".

שר הביטחון גלנט ללוחמים במרכז רצועת עזה: ״מזהים סימנים שהחמאס לא מתכוון ללכת לשום מתווה". אריאל חרמוני, משרד הביטחון, אתר רשמי
"אי אפשר להחליף את הצבא שלנו"/אתר רשמי, אריאל חרמוני, משרד הביטחון

הגיוני ש-7 חודשים המדינה לא מצליחה להחזיר 132 אזרחים שהפקירה?

"אכן, האנשים האלה הופקרו בידי מדינת ישראל, ולכן אנחנו חייבים להביא אותם הביתה, וחייבים להיות מוכנים לשלם את המחיר, והמחיר הוא הכרה בכך שבעצם הפסדנו במלחמה הזו. הפסדנו כשרצחו תינוקות, אנסו נשים, עשו כבשלהם במדינת ישראל במשך כמה ימים לא כמה שעות. זה הפסד, ואנחנו צריכים להכיר בו ולהמשיך הלאה. אני לא מוטרד - בסוף נחסל את חמאס, זה יקח שנים, נמנע ממנו יכולת, אבל צריך להפסיק למכור לציבור באריזות צלופן איזו אוטופיה, איזה ניצחון מוחלט. שמעתי את הצעקות בקשר 'מעבר רפיח בידינו', כאילו הר הבית בידינו - מעבר רפיח זה לא רפיח. רה"מ מטעה פה את הציבור.

"גם כשנחסל את חמאס ונחסל את סינוואר, ואני משוכנע שכך נעשה, אנחנו הפסדנו במלחמה הזו. ואנחנו צריכים ללמוד מזה. ולשלם את המחיר, שזה אומר להביא את החטופים הביתה. יש כמה עשרות שאפשר להחזיר הביתה - תחזירו אותם הביתה גם אם אם זה אומר להפסיק את הלחימה לכמה חודשים. אם נחסל את סינוואר לא עכשיו אלא בעוד 5 שנים - סו בי איט. צריך להפסיק לעבוד על הציבור. הראשון שמבין את זה זה רה"מ. אם אני יכול לנחש אז גנץ ואיזנקוט נמצאים שם כדי לדאוג שיעשה את הדברים הנכונים וכדי שלא ימכור אשליות לציבור. אם זה היה רק ביבי בן גביר וסמוטריץ', גם ה-100 שהגיעו הביתה לא היו חוזרים. ועל כך יש להודות לבני ולגדי איזנקוט".

רה"מ בנימין נתניהו מדליק נר נשמה לזכר נספי השואה, משכן הכנסת 6 במאי 2024. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
נשא נאום שערורייתי נגד מערכת המשפט. ראש הממשלה מדליק נר נשמה ביום השואה/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

האם זה אותו נתניהו? נתניהו שבממשלתו ישבת ונתניהו של היום?

"אני הייתי בממשלה שראתה אותו עם חבורת החנפנים העלובים והפחדנים סביבו הולך לבית המשפט ונושא את הנאום השערורייתי שיצא כנגד מערכת המשפט, שיילמד בספרי ההיסטוריה. זה היה סימן של תחילת ההידרדרות האמיתית של מערכת הערכים שלו, זה מדרון חלקלק של המינהל הציבורי בישראל ושל ראש הממשלה שלו. וזו ממשלה שהכשירה עבריין מורשע, גזען מוצהר, והפכה אותו לשר. צריך לזקוף את זה לרעת נתניהו מעתה ועד עולם. קודמיו של נתניהו, בגין ושמיר וכו', היו יוצאים ממליאת הכנסת כשהאנשים האלה היו נכנסים. כשאבי המורשת הגזענית היה קם לדבר בכנסת של אז, הם היו יוצאים בחוץ. זה הליכוד של פעם. נתניהו הרס את זה. נתניהו סחיט. הוא חלש מאוד.

"הבן שלי הכין לזוג נתניהו קפה חודשיים לפני הנפילה באיזו סיטואציה הזויה, בביקור בנוה אטי"ב. 10-12 לוחמים של סיירת נח"ל, מספר כפול מזה של צוות האבטחה. היינו מכינים לו קפה. אז אם היה מדבר איתי היום, הייתי אומר לו: תפסיק להיות פחדן. קח אחריות, תגיד אני מתנצל, אני מתפטר. הייתי אומר לו את זה בנימוס ובהחלטיות בדיוק כמו שאני אומר כאן".

טקס הדלקת המשואות בהר הרצל, ירושלים  25 באפריל 2023. קובי גדעון /לע"מ, אתר רשמי
הפך לטקס להאדרה פוליטית. נתניהו בטקס הדלקת המשואות/אתר רשמי, קובי גדעון /לע"מ

על הפגיעה בממלכתיות בטקס המשואות אומר שי: "לפני חודש ראיתי ששרת התחבורה מירי רגב החליטה שהיא רוצה שראש הממשלה שוב ינאם בטקס המשואות. קראתי לה לא לעשות את זה כי נאום כזה הוא קודם כל פוליטי, ונוגד מסורת של עשורים, פרט למסורת החדשה שהיא הנהיגה, שהיא מסורת של חנופה, הפכה את זה לטקס האדרה פוליטית. אתמול היא יצאה שוב בהודעה והיא אמרה 'כמו שמקובל, אני מזמינה את רה"מ לנאום בטקס' - זה לא מקובל, גברת רגב, שרת התחבורה והחנופה! נתניהו הוא ראש הממשלה היחיד שנאם בטקס המשואות. נתניהו ומירי רגב הרסו את הממלכתיות, ובשבוע הבא הם יעשו את זה עוד פעם. קראתי לאנשים לא להשתתף בטקס. משיאי המשואות הם אנשים ראויים ורציניים, הפכו אותם לשחקנים בפארסה שאמורה לפאר את ראש הממשלה. זו לא מסורת, זו מסורת חנופה של מירי רגב שמאדירה את ראש הממשלה על חשבון הממלכתיות".

מה עמדתך לגבי נאומי פוליטיקאים בבתי עלמין ביום הזיכרון?

"עמדתי - ביום הזה תהיו ממלכתיים ולא פוליטיקאים. תגידו: באתי להתנצל, יש פה אנשים ששילמו את המחיר הנורא מכל. אני חלק מממשלה שאחראית לאסון הנורא הזה ואני מתנצל. אחרי שיגידו את זה, שיגידו כמה מילים יפות על מגש הכסף, יצטטו משורר וכו'. שיימנעו בכל דרך אפשרית מהצהרות מטופשות כמו הניצחון המוחלט. מבקש רק שיגידו שהממשלה אחראית והם מתנצלים".

לסיום, אומר שי: "נוני איתנו כל הזמן. אני מאחל לכל עם ישראל חג עצמאות משמעותי, ואם אפשר גם שמח".

  • עוד באותו נושא:
  • יזהר שי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully