וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת תמרון קרקעי: צה"ל החל בפינוי השכונות המזרחיות ברפיח

עודכן לאחרונה: 6.5.2024 / 10:51

הנעת האוכלוסייה לאזור החיץ ההומניטרי מגיעה בעקבות ירי הרקטות והפצמ"רים ביומיים האחרונים, ושגבה את חייהם של 3 לוחמים. צה"ל פיזר כרוזים ושלח הודעת SMS לתושבי רפיח. גלנט עדכן את שר ההגנה האמריקני: "חמאס מסרב לכל עסקה, מתחילים לפעול ברפיח"

תושבים פלסטינים מתפנים מאיזור רפיח/רויטרס

צה"ל החל היום (שני) בפינוי השכונות המזרחיות ברפיח, ברקע הקשיים במו"מ לעסקת חטופים ודרישתו של חמאס לסיים את המלחמה. בעקבות ירי הרקטות והפצמ"רים ביומיים האחרונים, ומודיעין שהצטבר על כוונת חמאס לבצע פיגועים נוספים - התקבלה החלטה על הנעת אוכלוסייה מהשכונות המזרחיות של רפיח על מנת למנוע מחמאס לנצל את האוכלוסייה כמגן אנושי ולשגר מתוכה רקטות ופצמ"רים על העורף הישראלי. זאת בנוסף לתקיפות אוויריות שביצע צה"ל לאורך הלילה בלב רפיח, כשהפלסטינים מדווחים על יותר מ-10 הרוגים.

ייתכן שזהו השלב הראשון לקראת התמרון הקרקעי המתוכנן לעבר רפיח וציר פילדלפי. עצם הנעת האוכלוסייה הפלסטינית לאזור המחסות, אזור הומניטרי שהוגדר על ידי ארגוני הסיוע הבינלאומיים, יפתח מרחב חיץ שבו חמאס יתקשה לנוע מעל הקרקע מאחר ולפי לוחות זמנים שנקבעו לסוף הנעת האוכלוסייה - כל מי שינוע באזור יהיה חשוד כמחבל. את מהלך הנעת האוכלוסייה מובילים אל"מ משה טטרו מפקד מפקדת התיאום והקישור של צה"ל ברצועת עזה וחייליו, בסיוע ארגוני סיוע בינ"ל.

התחלת הנעת אוכלוסיה והרחבת המרחב ההומניטרי בשכונת אלמוואסי, רפיח, 6 במאי 2024. דובר צה"ל
התחלת הנעת אוכלוסיה והרחבת המרחב ההומניטרי בשכונת אלמוואסי, רפיח, 6 במאי 2024/דובר צה"ל
הרחבת המרחב ההומניטרי במוואסי, רפיח, 6 במאי 2024. דובר צה"ל
הרחבת המרחב ההומניטרי במוואסי, רפיח, 6 במאי 2024/דובר צה"ל

כרוזים והודעת SMS

בתוך כך, צה"ל מרחיב את האזור ההומניטרי במוואסי שברצועת עזה, וקורא לאוכלוסייה להתפנות באופן זמני מהשכונות המזרחיות של רפיח לאותו האזור. כך מסר דובר צה"ל. "האזור ההומניטרי המורחב כולל בתי חולים שדה, אוהלים וכמויות מוגברות של מזון, מים, תרופות ואספקה נוספת. לצד זאת, בשיתוף פעולה עם ארגונים בינלאומיים ומדינות נוספות צה"ל מאפשר הרחבה של היקף הסיוע ההומניטרי שנכנס לרצועה".

לפי צה"ל, הפינוי מרפיח יתקדם באופן מדורג בהתאם להערכות מצב שוטפות. צה"ל קורא לתושבים בשכונות המזרחיות של רפיח להתפנות באופן זמני לאזור ההומניטרי המורחב באמצעות כרוזים, הודעות SMS, שיחות טלפון ושידורי מדיה בערבית.

כרוזים בהם צה״ל קורא לתושבים בשכונות המזרחיות של רפיח להתפנות באופן זמני לאיזור ההומניטרי המורחב, 6 במאי 2024. דובר צה"ל
הכרוזים שצה"ל פרסם לאוכלוסייה ברפיח/דובר צה"ל
כרוזים בהם צה״ל קורא לתושבים בשכונות המזרחיות של רפיח להתפנות באופן זמני לאיזור ההומניטרי המורחב, 6 במאי 2024. דובר צה"ל
הכרוזים שצה"ל פרסם לאוכלוסייה ברפיח/דובר צה"ל
צה"ל מפזר כרוזים באזור רפיח. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
צה"ל מפזר כרוזים באזור רפיח/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

המסר של גלנט לאוסטין

שר הביטחון יואב גלנט, שוחח הלילה עם מזכיר ההגנה האמריקני, הגנרל לויד אוסטין, ועדכן אותו כי ישראל התחילה את הפעולה ברפיח. בשיחתם פירט גלנט בפני אוסטין את המאמצים הרבים שעושה מדינת ישראל כדי להגיע למתווה לשחרור חטופים והפוגה זמנית באש, ואמר כי בשלב זה החמאס מסרב לכל הצעה שתאפשר זאת. שר הביטחון הדגיש בפני מזכיר ההגנה כי לא נותרה ברירה והמשמעות היא תחילת הפעולה הישראלית ברפיח. גלנט הודה למזכיר ההגנה על שיתוף הפעולה ההדוק, והדגיש כי לארה"ב תפקיד חשוב בקידום השיח לשחרור החטופים המוחזקים בשבי החמאס.

מסיבת העיתונאים של שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין. לשכת העיתונות הממשלתית
שר הביטחון גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני הגנרל לויד אוסטין/לשכת העיתונות הממשלתית

אתמול נהרגו שלושה לוחמי צה"ל, סמ"ר ראובן מרק אסולין, בן 19 מרעננה שלחם בגדוד שקד של חטיבת גבעתי, סמ"ר עידו טסטה, בן 19 מירושלים שלחם בגדוד שקד של חטיבת גבעתי וסמ"ר טל שביט, בן 21 מכפר גלעדי, שלחם בגדוד 931 של חטיבת הנח"ל, ממטח פצמ"רים ורקטות על שטח כינוס וריכוזי צבא נוספים במרחב כרם שלום.

סמ"ר ראובן מרק מורדכי אסולין, חלל צה"ל נפל במהלך המטח לכרם שלום. דובר צה"ל
סמ"ר ראובן מרק אסולין/דובר צה"ל
עידו טסטה, חלל צה"ל נפל במהלך המטח לכרם שלום. דובר צה"ל
סמ"ר עידו טסטה/דובר צה"ל
סמ"ר טל שביט, חלל צה"ל נפל במהלך המטח לכרם שלום. דובר צה"ל
סמ"ר טל שביט/דובר צה"ל

במטח, שכלל כ-20 פצצות מרגמה מעזה, נפצעו באורח קשה עוד שלושה לוחמים - שני לוחמים בגדוד 931 של חטיבת הנח"ל, ולוחם בגדוד שקד של חטיבת גבעתי. כמו כן, תשעה לוחמים נוספים בפצעו באורח קל-בינוני. בצבא הדגישו כי כל "הפצועים פונו לקבלת טיפול רפואי בבית החולים ומשפחותיהם עודכנו".

בסוף השבוע פרסמנו בוואלה כי הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי קיים התייעצויות עם בכירים במטה הכללי ועם שר הביטחון יואב גלנט על ההתפתחויות האחרונות במישור המדיני אודות ההסכם המתהווה עם חמאס ומידע מודיעיני שהתקבל מהשטח. עוד עלו בדיון המורכבויות בהעברת האוכלוסייה הפלסטינית מרפיח ומציר פילדלפי, כשירות ומוכנות הכוחות, האפשרות להרחבת הלחימה בחזית הצפונית במידה וצה"ל יתמרן לרפיח ותרחישי קיצון נוספים. זאת בעת שברקע מנהלים אמ"ן, חיל האוויר ומערכים נוספים מאמצים רב זירתיים.

עשן מיתמר מהעיר חאן יונס כפי שנראה ממחנה אוהלים בעיר רפיח שבדרום רצועת עזה, 11 בפברואר 2024. רויטרס
העיר רפיח בדרום רצועת עזה/רויטרס

ראשית חידד פיקוד הדרום את התוכניות המבצעיות במסגרת התמרון לכלל האוגדות והיחידות. מפקדים בכירים בצה"ל ביקרו ברחבי אוגדת עזה ובשטח הפלסטיני, כדי לעקוב מקרוב אחר מוכנות כוחות היבשה לתמרון קרקעי ברפיח.

מקורות ביטחוניים אמרו לוואלה כי למרות המאמץ להגיע להסכם עם חמאס על שחרור חטופים, בצה"ל עושים את המקסימום כדי להיות מוכנים לרגע של תחילת התמרון הקרקעי, שראשיתו הוטל על שלוש אוגדות - אוגדה 162 בפיקודו של תא"ל איציק כהן, אוגדה 98 בפיקודו של תא"ל דן גולדפוס ואוגדה 99 בפיקודו של ברק חירם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully