וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם מדיני מבהיר: בשום אופן לא נסכים לסיום המלחמה כחלק מעסקה

עודכן לאחרונה: 4.5.2024 / 19:08

הדברים נמסרו בהמשך לדיווחים הפלסטיניים על ההיענות המסתמנת של חמאס להצעת התיווך המצרית. עוד הבהיר הגורם: נכנס לרפיח ונשמיד את כל גדודי חמאס שנותרו בה. גנץ: "מציע ל'גורמים מדיניים' לנהוג בקור רוח ולא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים"

גלנט סייר עם בלינקן במעבר כרם שלום: "צה"ל נערך לבצע כל משימה מבצעית במרחב רפיח"/אבי רוקח

ישראל לא תסכים בשום אופן לסיום המלחמה כחלק מעסקה עם חמאס, כך הבהיר היום (שבת) גורם מדיני. זאת, בהמשך לדיווחים פלסטיניים שנמסרו מוקדם יותר לפיהם מסתמנת היענות של חמאס להצעת התיווך המצרית, במסגרתה קיבל חמאס ערבויות אמריקניות להפסקת המלחמה ונסיגת צה"ל מהרצועה.

עוד הבהיר הגורם כי באם תתקיים הפוגה כחלק מהסכם ובין אם לא, ייכנס צה"ל לרפיח וישמיד את גדודי החמאס הנצורים בה. הגורם מכחיש את הטענה שלכאורה תסתיים המלחמה במסגרת ההסכם, אך אין התייחסות מפורטת על איזה משלבי העסקה מדובר.

מאוחר יותר הודיע גורם מדיני בפעם שניה היום: "הפרסומים כאילו ישראל הסכימה לסיום המלחמה כחלק מעסקת חטופים או שישראל תאפשר מתן ערבויות מצד המתווכות לסיום המלחמה-אינם נכונים. עד רגע זה חמאס לא ויתר על דרישתו לסיום המלחמה, ובכך הוא מסכל את האפשרות להגעה להסכם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו, יחיא סינוואר. צילום: נמרוד קליקמן, צילום מסך/שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, עיבוד תמונה
"ניכנס לרפיח - בין אם תהיה הפוגה ובין אם לאו". סינוואר ונתניהו/עיבוד תמונה, צילום: נמרוד קליקמן, צילום מסך/שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

השר בני גנץ, חבר בקבינט המלחמה, אמר בהמשך להודעת הגורם המדיני כי "טרם התקבלה תשובה רשמית למתווה. לכשתתקבל - יתכנס קבינט ניהול המלחמה וידון בה. עד אז, מציע ל'גורמים המדיניים' ולכלל מקבלי ההחלטות להמתין לעדכונים רשמיים, לנהוג בקור רוח ולא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
בני גנץ נואם בועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים באמריקה. יונתן זינדל, פלאש 90
"מציע ל'גורמים מדיניים' לנהוג בקור רוח ולא להיכנס להיסטריה משיקולים פוליטיים". גנץ/פלאש 90, יונתן זינדל

גם באופוזיציה הגיבו להודעת הגורם המדיני. ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) אמרה: "‏הפוליטיקה הקטנה מנצחת את ה'גורם המדיני' כל פעם מחדש. הוא עושה הכל כדי למנוע עסקה (כולל לתדרך בשבת) העיקר לא לעצבן את בן גביר וסמוטריץ' ולרצות את הבייס. אין בו שמץ מנהיגות שמחייבת אותו לנסות ולתקן ולו במעט ולעשות הכל כדי להחזיר את החטופים. חרפה מוסרית. חייבים להחליף אותו".

ח"כ אפרת רייטן (העבודה): "להוציא הודעה על כניסה לרפיח בכל מקרה, עם עסקה או בלי עסקה, בעיתוי קריטי כזה, כשהצדדים כולם מסכימים ושאפשר להוציא חטופים בחיים, משמעו סיכול העסקה וויתור על אחד מיעדי המלחמה שהוגדרו - השבת החטופים. האשמה תהיה תמיד על ידיך".

לפי דיווחים פלסטינים מהשעות האחרונות, חמאס ישיב בחיוב להצעת המתווכת המצרית בנושא הפסקת אש ועסקת חטופים. עוד דווח, כי בשעות האחרונות ניהלו מצרים, קטאר, ישראל וחמאס דיונים על מספר האסירים שישוחררו בעסקה. על פי הדיווח, חמאס גם קיבל ערבויות אמריקניות להפסקה קבועה של המלחמה ולנסיגה של צה"ל מרצועת עזה בשלב השלישי לעסקה.

חמאס טרם השיב באופן רשמי להצעת המתווכות, אך כפי שפורסם אמש נמסר מטעמם כי הם בוחנים את ההצעה ברוח חיובית, תוך רצון להגיע להסכם "שיענה על צורכי העם הפלסטיני. הסכם שיפסיק את התוקפנות, יביא לנסיגה ישראלית מעזה, חזרת העקורים לבתיהם, שיקום הרצועה ועסקת שחרור אסירים".

עוד דווח היום על ידי גורמים מצריים כי ארצות הברית אמרה לקטאר כי במידה וארגון הטרור ישיב בשלילה גם הפעם להצעת המתווכות, על המדינה לגרש את מנהיגי חמאס משטחה. לפי הדיווח, המסר הועבר משר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן לראש ממשלת קטאר.

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן במסיבת עיתונאים בדוחא, שבקטאר. בנושא מלחמת ישראל וחמאס. 7 בדצמבר 2023. רויטרס
ארה"ב ביקשה מקטאר לגרש את חמאס משטחה במידה וישיבו בשלילה. בלינקן בקטאר/רויטרס

ביום שלישי האחרון התייחס ראש הממשלה ללחצים הבינלאומיים על ישראל בנוגע לכניסה לרפיח, וטען כי מבצע זה הוא הכרחי - שכן בלעדיו לא ניתן למגר את האיום של חמאס על ישראל. "ארה"ב לא רצו שניכנס לעזה, ולא רצו שניכנס לחאן יונס - ונכנסנו. אני הודף את הלחצים שלהם", אמר נתניהו.

בתוך כך, מוקדם יותר היום מזכיר המדינה האמריקני התייחס לאפשרות של כניסת ישראל לרפיח, ואמר כי ארצות הברית לא תתמוך בפעולה אם ישראל "לא תציע תוכנית להגנה על האזרחים העזתים באזור".

לפי ההערכות במערכת הביטחון, התמרון הקרקעי לרפיח התגלה כמנוף לחץ משמעותי מאוד. זאת, לא רק על הנהגת חמאס שחוששת לגורל מנהיגיה ברגע שכוחות צה"ל יפעילו את העוצמה הצבאית מהאוויר, הקרקע וכן את הזרוע ההנדסית לפירוק מנהרות, אלא גם כלפי המצרים. אלה, חוששים מאוד מאפקט חסר שליטה שיוביל לבריחת פלסטינים מרפיח והמחסות בדרום הרצועה - לסיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully