וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספין או חשש אמיתי? כל מה שצריך לדעת על סערת בית הדין הפלילי בהאג

עודכן לאחרונה: 28.4.2024 / 12:42

רה"מ נתניהו אמר בסוף השבוע כי "תחת הנהגתי, ישראל לעולם לא תקבל כל ניסיון של בית הדין הפלילי בהאג לערער את זכותה הבסיסית להגן על עצמה". אך האם יש חשש שצווים כאלה יוצאו בקרוב? ואם כן, מה המשמעות המשפטית שלהם? וואלה עושה סדר

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהתייחסות לתופעות האנטישמיות בקמפוסים בארצות הברית/אתר רשמי

"תחת הנהגתי, ישראל לעולם לא תקבל כל ניסיון של בית הדין הפלילי בהאג לערער את זכותה הבסיסית להגן על עצמה. האיום נגד חיילי צה"ל ואישי הציבור של ישראל, הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון והמדינה היהודית היחידה בעולם, הוא שערורייתי. לא נכנע לו. ישראל תמשיך עד לניצחון במלחמתנו הצודקת נגד המחבלים המתועבים שמבקשים להשמידנו. לעולם לא נפסיק להגן על עצמנו. בעוד שהחלטות בית הדין בהאג לא ישפיעו על פעולותיה של ישראל, הן יהוו תקדים מסוכן שמאיים על החיילים ואישי הציבור של כל דמוקרטיה שנלחמת בטרור נפשע ובתוקפנות מסוכנת" - כך צייץ בסוף השבוע האחרון ראש הממשלה בנימין נתניהו, ופתח את תיבת הפנדורה שנמצאת על השולחן מעת פרוץ המלחמה - האם בכירים ישראלים נמצאים בפני סכנה שיוצאו נגדם צווים מבית הדין?

חשוב לציין שבשלב הזה לא ברור בכלל האם יש סכנה שבשבוע הקרוב יוצאו צווים וייתכן שמדובר בעוד ספין שמטרתו להשפיע על הליכי המלחמה, אך עם זאת כדי להבין מה צפוי לקרות, וואלה עושה סדר בכל השאלות המרכזיות.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ראש הממשלה בנימין נתניהו, הרמטכ"ל הרצי הלוי, שר הביטחון יואב גלנט בהרמת כוסית לרגל חג הפסח בפורום מטכ"ל, 4 באפריל 2023. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
רה"מ נתניהו, שר הביטחון גלנט והרמטכ"ל הלוי/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

על איזה בית דין אנחנו מדברים?

  • קודם כל צריך להבין שאנחנו מדברים על בית הדין הפלילי בהאג (ICC) ולא בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICJ). אמנם קצת מבלבל, אבל יש הבדל מהותי. בעוד שבית הדין הפלילי עוסק באחריותם הפלילית של יחידים, בית הדין הבינלאומי בהאג עוסק באחריותם הפלילית של מדינות.
  • בית הדין הבינלאומי מוכר לנו מההליך שהתנהל לפני מספר חודשים נגד ישראל ובו אהרן ברק ישב כשופט, כאן כאמור אנחנו מדברים על בית דין שמוציא צווים נגד יחידים ולא נגד מדינות.
בית הדין הבינלאומי בהאג. רויטרס
בית הדין הפלילי בהאג/רויטרס

האם בכירים ישראלים בסכנה?

  • לפי בדיקת וואלה החשש בהחלט קיים ויתכן שיוצאו צווים נגד בכירים ישראליים, אך עם זאת לא מדובר על השבוע הקרוב. מה שחשוב לציין הוא זה שבמידה וצווים כאלה יוצאו לא ברור שנדע על כך, מכיוון שחלק מהם חסויים וניתנים במעמד צד אחד. עם זאת, במידה וחלק מהבכירים הישראלים יזומנו למשפט אנחנו נדע על זה.

מה ההשלכות של הוצאת הצווים?

  • השאלה הכי חשובה היא מה יקרה בפועל במידה והצווים האלה יוצאו, והתוצאה המעשית תהיה שאותם גורמים יהיו חשופים למעצר במדינות אחרות, דבר שיגביל מאוד את היכולת שלהם לטוס אפילו לפגישות עבודה חשובות בחו"ל.
  • בנוסף, הוצאת צווים כאלה עלולה לפגוע במעמדה של ישראל בזירה הבינלאומית, ותשמש כלי נוסף במערכה לדה־לגיטימציה של ישראל בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully