וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסנקציות הצפויות על נצח יהודה - תוצאה של הזנחה והעדפת שיקולים פוליטיים

עודכן לאחרונה: 21.4.2024 / 15:12

סיוע ביטחוני היסטורי מחד והטלת סנקציות משמעותיות מאידך מבהירים שהנשיא ביידן מנסה ליצור הבחנה בין מדינת ישראל ל"מדינת יהודה". יש דרך פשוטה למנוע את התרחבות הסנקציות - להעמיד לדין חיילים שמפרים זכויות אדם של פלסטינים. קשה לדמיין זאת כשהממשלה הנוכחית בשלטון

14 חיילי נצח יהודה החשודים במעורבות בקטטה עם צעירים בדואים בדרום מובאים להארכת מעצר/צילום: שלומי גבאי, עריכה: אסף דרורי

ההחלטה המסתמנת וחסרת התקדים של הממשל האמריקני, שנחשפה אמש (שבת) בוואלה, להטיל סנקציות על גדוד "נצח יהודה" היא כישלון של הפיקוד הבכיר של צה"ל ושל הדרג המדיני. גם אצל הקצינים וגם אצל הפוליטיקאים, זו תוצאה של הזנחה, הדחקה והעדפת שיקולים פוליטיים פנימיים על פני שיקולי ביטחון לאומי.

גדוד נצח יהודה בפעילות בצפון רצועת עזה. דובר צה"ל
הסנקציות המסתמנות הן תוצאה של הדחקה והעדפת שיקולים פוליטיים פנימיים על פני שיקולי ביטחון לאומי. פעילות גדוד נצח יהודה ברצועת עזה/דובר צה"ל

התמונה הגדולה

  • ארבע החלטות אמריקניות שהתקבלו בשבוע האחרון מבהירות שמדיניות ממשל ביידן היא ליצור הבחנה בין מדינת ישראל למדינת יהודה. בין מדינת ישראל בגבולותיה הריבוניים והמוכרים לבין מדינת ההתנחלויות והמאחזים שבה אין דין ואין דיין.
  • מצד אחד, הממשל האמריקני מבצע צעדים חסרי תקדים בעד מדינת ישראל כמו חבילת הסיוע הצבאי הגדולה ביותר בהיסטוריה וההתגייסות האקטיבית להגנה על ישראל ממתקפת הטילים האיראנית, תוך סיכון טייסים אמריקנים.
  • מצד שני, הממשל ביצע כמה צעדים נגד מדינת יהודה, בהם הכוונה להטיל סנקציות על גדוד "נצח יהודה" והסבב השלישי של הסנקציות נגד מתנחלים קיצוניים, שהיה המשמעותי ביותר עד כה וכוון אל המעגל הקרוב ביותר של השר לביטחון לאומי ומנהיג הימין הקיצוני איתמר בן גביר.
sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן בוושינגטון, 13 בדצמבר 2023. רויטרס, עיבוד תמונה
מבקש להפריד את מדינת ישראל, על גבולותיה הריבוניים והמוכרים, מ"מדינת יהודה" - מדינת ההתנחלויות והמאחזים שבה אין דין ואין דיין. הנשיא ביידן/עיבוד תמונה, רויטרס

מאחורי הקלעים

  • בכיר ישראלי ציין כי בשנתיים האחרונות משרד החוץ ושגרירות ישראל בוושינגטון התריעו בכתב ובעל פה על הסכנה של הטלת סנקציות על "נצח יהודה" ויחידות אחרות בצה"ל מתוקף חוק לייהי.
  • המידע בנושא היה ידוע לרמטכ"ל הקודם אביב כוכבי, לרמטכ"ל הנוכחי הרצי הלוי, אך אלה לא נקטו בצעדים משמעותיים, בין השאר משיקולים פוליטיים וחשש להתעמת עם לובי ההתנחלויות.
  • בתקופת ממשלת בנט-לפיד התנהלו מגעים שקטים בדרג המדיני בנושא בין ישראל לארה"ב שהצליחו לעכב את המהלך בניסיון להגיע להבנות שימנעו סנקציות.
  • אולם המגעים הללו התמסמסו לאחר שהתחלפה הממשלה. ראש הממשלה נתניהו והשר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר הכירו היטב את הסוגיה, אולם גם הם לא נקטו בצעדים הנדרשים.
  • המינוי של איתמר בן גביר לשר האחראי על המשטרה והמינוי של סמוטריץ' לשר במשרד הביטחון שאחראי על ההתנחלויות רק החריפו את הבעיה.
  • האמריקנים ראו בבן גביר, ובמידה פחותה את שר האוצר סמוטריץ', כמחוללים המרכזיים של ההסלמה בגדה המערבית בשנה האחרונה.
  • הם סימנו את ההוראה של בן גביר להפסיק את חקירות המשטרה בנושא פשיעה לאומנית של יהודים בגדה המערבית ואת המהלכים של סמוטריץ' נגד הרשות הפלסטינית ככאלה שפוגעים באינטרסים ביטחוניים אמריקנים.
  • בכיר ישראלי אמר כי האמריקנים ראו כיצד האכיפה המועטה של החוק על מתנחלים קיצוניים בגדה התפוגגה כמעט לחלוטין מאז כניסתם של בן גביר וסמוטריץ' לתפקידיהם. זה האיץ עוד יותר את קבלת ההחלטות בוושינגטון.
בן גביר, סמוטריץ. אתר רשמי, פלאש 90
נתפסים בעיני האמריקנים כמחוללי ההסלמה בגדה המערבית. השרים בן גביר וסמוטריץ'/פלאש 90, אתר רשמי

תזכורת

  • החקירה בעניינו של גדוד "נצח יהודה" החלה לפני שנתיים על רקע חשד להפרה של זכויות אדם בגדה המערבית.
  • זו היתה אחת מתוך כמה חקירות שארה"ב ניהלה כחלק מיישום "חוק לייהי" שקובע כי אסור להעביר סיוע צבאי ליחידות צבא ומשטרה שמפרות זכויות אדם.
  • לא מדובר בייחוד לרעה של ישראל. באותה תקופה בה החלה החקירה בעניין "נצח יהודה", פתחו האמריקנים בחקירה נגד יחידת עילית בצבא אוסטרליה, שמקבילה לסיירת מטכ"ל בישראל, בחשד לביצוע פשעי מלחמה באפגניסטן.
  • האוסטרלים נקטו בצעדים משמעותיים מאוד כדי להימנע מסנקציות אמריקניות, כולל העמדה לדין פלילי של אחד מחיילי היחידה בחשד לביצוע פשע מלחמה של רצח.
  • בישראל לעומת זאת, נמנעו מנקיטת צעדים משמעותיים. במקום לטפל בשורש העניין, צה"ל פשוט העביר את "נצח יהודה" מהגדה המערבית לרמת הגולן, בתקווה שכך תיפתר הבעיה.
  • גם בני גנץ, מי שהיה שר הביטחון כשהחלה החקירה וכעת חבר בקבינט המלחמה אחראי למצב, אותו גנץ שנוהג לומר לבני שיחו האמריקנים "שארה"ב לא תמיד צודקת, אבל היא תמיד ארה"ב", הגיב אתמול בפופוליזם. נראה שגם הוא מודאג יותר לגבי אובדן המנדטים בסקרים מאשר לגבי היחסים עם ארה"ב.
בני גנץ נואם בועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים באמריקה. יונתן זינדל, פלאש 90
התעלם מהמצב בעודו שר ביטחון, ובחר אמש בפופוליזם. השר בני גנץ/פלאש 90, יונתן זינדל

מה הם אומרים

"הטיפול בנושא הזה בדרג הצבאי ובדרג המדיני בישראל היה שערורייתי. התעלמו מהמשמעות של חוק לייהי ומרחו את האמריקנים בלי לתת תשובות. למרות שכל נורות האזהרה הבהבו, היתה כאן שוב תרבות של סמוך ושל יהיה בסדר", אמר בכיר ישראלי.

גדוד נצח יהודה בפעילות בצפון רצועת עזה. דובר צה"ל
הדרך להימנע מסנקציות נוספות - להעמיד לדין את האחראים על הפרת זכויות אדם. פעילות נצח יהודה ברצועת עזה/דובר צה"ל

מה הלאה

  • אם להתרשם משיטפון הסרטונים שחיילים מעלים לטיק-טוק מעזה וממספר האזרחים הפלסטינים שנהרגו ברצועה, נראה שהבעיה רק החריפה עוד יותר בחצי השנה האחרונה. המטכ"ל איבד שליטה על הצבא והדרג המדיני מעדיף להדחיק משיקולי פוליטיקה פנימית.
  • כדי להימנע מהתרחבות הסנקציות האמריקניות ליחידות נוספות שפועלות בגדה המערבית, צה"ל היה חייב לשנות מהיסוד את הדרך שבה הוא מטפל בעבירות משמעתיות ופליליות של חיילים שפועלים בחיכוך עם אזרחים פלסטינים.
  • החוק האמריקני מגדיר דרך פשוטה לצאת מהרשימה השחורה: "הסיוע יופסק עד שהממשלה של אותה מדינה תעמיד לדין את האחראים". כל עוד הממשלה הנוכחית מכהנת, קשה לראות את הדבר הזה קורה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully