וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איחלתי לחייל בהצלחה: האתגרים הצפויים לניצב אבשלום פלד, המועמד לתפקיד המפכ"ל הבא

עודכן לאחרונה: 9.4.2024 / 6:29

במידה ויאושר המועמד של בן גביר לתפקיד מפכ"ל המשטרה, הוא צפוי להתמודד עם לא מעט קשיים. מעבר להתנגדות של בכירים במערכת המשטרה למינוי, הצפויים לפרוש במידה וייבחר - יתמודד פלד עם מצוקת כוח אדם, בעיית הפשיעה בחברה הערבית, מינוי מפקד חדש ללהב 443 ועוד

בווידאו: השר לבטחון לאומי, איתמר בן גביר ביקר עם מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי, בבסיס האימונים של מג"ב במכמש, 1 באוגוסט 20/דוברות משטרת ישראל

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר הכריז אתמול (שני) על מועמדו לתפקיד מפכ"ל המשטרה - ניצב אבשלום פלד. במידה ויצליח לעבור את משוכת הוועדה למינוי בכירים בראשות המדינה, פלד צפוי להתמודד עם לא מעט אתגרים שהותיר אחריו המפכ"ל היוצא, רב ניצב קובי שבתאי. בין היתר - מצוקת כוח אדם, מינויו הרגיש של מפקד ליחידה להב 443, והעלייה הגוברת באלימות בחברה הערבית. בן גביר ירשום הישג משמעותי במידה ופלד יבחר, בצל יחסיו המורכבים עם המפכ"ל היוצא שבתאי.

חלק מהאתגרים העתידיים קשורים לכוח האדם במשטרה. בזמן שפלד כיהן כראש אגף ההדרכה, חלו שינויים דרמטיים באיכות המתגיייסים למשטרה - ולא לטובה. תנאי הסף שונמכו ובהמשך, בזמן שקודם לסמפכ"ל, גם משך ההכשרה נחתך דרמטית.

כיום, מוצע לשוטרים מענק כספי עבור כל מתגייס שהם מאתרים. אחד המכשולים בגיוס מועמדים איכותיים הם תנאי שכר ותדמית הארגון. מוניטין הארגון אמנם עלה אחרי גבורת השוטרים ב-7 באוקטובר, אך יחד עם זאת, הסכם גג שכר שנחתם בין המפכ"ל שבתאי לבין משרד האוצר, היה בן הגורמים העיקריים לגל הפרישות בשנתיים האחרונות, וסביר להניח שיהווה בעיית גיוס איכותית בעתיד.

אבשלום פלד. חטיבת דובר המשטרה
"המיועד לתפקיד" ניצב אבשלום פלד/חטיבת דובר המשטרה
קובי שבתאי מפכ"ל המשטרה, איתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי, בפיצוח פרשת משפחת הפשע קראג'ה, אנדרטת עירון, 18 במרץ 2024. שלומי גבאי
"תנאי הסף שונמכו, כלכלית ואיכותנית". מפכ"ל המשטרה היוצא קובי שבתאי והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר/שלומי גבאי

אתגר נוסף הוא המאבק מול הפשיעה והאלימות בחברה הערבית. הזינוק באירועי פשיעה חמורה ביישובים ערביים אינו מקבל מענה מספק, ומספר התיקים הנפתחים נמצאים בשפל.

בתוך כך, פלד יידרש להכריע בשאלת מעמדו של אגף סיף למאבק בפשיעה בחברה הערבית, שהפך לברווז צולע. כמו כן, דרוש סידור עבודה פנים ארגוני. צעדי התייעלות וקיצוץ תקנים באגפים ויחידות אחרות עשויים לייעל את עבודת המשטרה, ולחזק במידה את האמון של השוטרים בשטח אל מול הבכירים בצמרת הפיקוד.

אלפים מפגינים בחיפה ב-"מצעד המתים" נגד האלימות בחברה הערבית 31 באוגוסט 2023. יואב איתיאל
"הזינוק בפשיעה ביישובים ערביים אינו מקבל מענה". הפגנה נגד האלימות בחברה הערבית בחיפה/יואב איתיאל

מינוי רגיש שעומד לפתחו של המפכ"ל הוא מינוי מפקד ליחידת הדגל המשטרתית להב 433. אתמול, הכריז במפתיע השר בן גביר על מינוי ממלא מקום למפקד היחידה, מה שעשוי לאותת על קביעת עובדות בטרם יכנס פלד לתפקידו. תפקיד אחר וחשוב לא פחות שטרם אויש, בשל התנגדות היועמ"שית, הוא מינוי מפקד לאגף החקירות והמודיעין - דבר הצפוי לקרות עם כניסתו של פלד לתפקיד.

יחידת אתגר, הפועלת גם היא בתוך להב 433, נכשלה כישלון חרוץ בצמצום גניבות הרכב בארץ, שעולות כל שנה בעשרות אחוזים. למרות כישלונותיה, עד כה לא נעשה שום ניסיון לבחון את יעילותה במודל הנוכחי שבו היא פועלת. המפכ"ל המיועד ייאלץ להידרש לסוגייה.

נוסף על כל אלו, הפארסה סביב הקמת המשמר הלאומי שזכתה להתנגדות המפכ"ל היוצא שבתאי, עשויה להימשך נוכח התנגדות צה''ל להעברת כוח אדם לאיוש החיל. לכן, גם אם המפכ"ל המיועד יתמוך בהקמתה, ספק אם יוכל לקדם מהלך שיוביל לכך.

איתמר בן גביר ושוטרים בטקס להחלפת שם תחנת שכונות לתל אביב דרום. דוברות משטרת ישראל
"אתגר נוסף - הקמת המשמר הלאומי". איתמר בן גביר בטקס בתחנת תל אביב דרום/דוברות משטרת ישראל

בעקבות המינוי נשמעה ביקורת קשה בקרב משטרת ישראל. "עושה דברו של השר", תקף בחריפות גורם בכיר במשטרה בשיחה עם וואלה, "אבשי פלד לא הצטיין בתפקידו הנוכחי ולא בעבר. לתעדף אותו על פני מועמדים מנוסים יותר ומקצועיים יותר מעיד בדיוק לאן המשטרה צועדת: קרבה וחנופה על פני מקצועיות והישגיות".

פלד מונה לפני כשנה לתפקיד סמפכ"ל לאחר כניסתו של בן גביר לתפקיד השר. הוא מעולם לא פיקד על מחוז במשטרה - אבן דרך משמעותית בהכשרה לתפקיד הבכיר. בתפקידיו הקודמים כיהן כסגן מפקד מחוז ירושלים ומפקד אגף ההדרכה.

המינוי יוביל ככל הנראה לפרישה רחבת היקף בסגל הפיקוד הבכיר במשטרת ישראל, בעיקר אצל מפקדי מחוזות ויחידות, שמבינים כי לא יקודמו עוד בסולם הדרגות תחת פלד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully