וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבתאי נגד בן גביר: "הקמת המשמר הלאומי עלולה לפגוע בביטחון האזרחים"

עודכן לאחרונה: 2.4.2023 / 12:47

המפכ"ל הביע את התנגדותו להקמת המשמר הלאומי ואמר כי מדובר במהלך מיותר. "לא ברור למה צריך גוף ביטחוני נוסף במדינת ישראל". בכיר במשטרה הודיע כי כל צמרת הארגון תומכת בעמדת המפכ"ל. גם היועמ"שית התייחסה להצעה ואמרה כי קיימת מניעה משפטית לקידומה

המפכ"ל: "טעיתי בשיקול הדעת, בעיתוי ובדרך של הזזת אשד מתפקידו"/יותם רונן

המפכ"ל קובי שבתאי פנה לשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והביע את התנגדותו להקמת המשמר הלאומי - כך נודע היום (ראשון). "כלל לא ברור מהי תכליתה - לא ברור כלל מהי הסיבה שבגינה יש צורך בהקמת גוף ביטחוני נוסף במדינת ישראל שתחומי אחריותו וסמכותו חופפים לאלה של המשטרה", אמר. "דברי ההסבר להצעה אינם כוללים נימוק ממשי כלשהו למהלך מיותר זה. לניתוק המערך המוצע מהמשטרה יהיו מחירים כבדים ביותר שעלולים להגיע עד כדי פגיעה בביטחון האישי של האזרחים. מאידך - למהלך זה לא הוצגו יתרונות כלשהם".

בכירים במשטרה אמרו בתגובה כי "כל צמרת המשטרה מצדדת ותומכת בעמדת המפכ"ל בנושא המשמר הלאומי". בתוך כך, בן גביר דחה את בקשת המפכ"ל להשתתף בישיבת הממשלה שתתקיים במהלך היום ולהביע את עמדתו בנושא המשמר הלאומי.

מתוך מסיבת העיתונאים של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה רב ניצב קובי שבתאי. רוני כנפו
"החלטה בעלת השלכות דרמטיות על ביטחון הפנים" שבתאי/רוני כנפו

לדברי המפכ"ל הקמת גוף שתחומי אחריותו חופפים לאלו של המשטרה - היא החלטה בעלת השלכות דרמטיות על ביטחון הפנים של מדינת ישראל. "אני סבור כי טרם קבלת החלטה עקרונית בעניין זה יש לקיים דיונים סדורים ולשמוע את כלל הגורמים הנוגעים בדבר ושעוסקים בכך היום, בפרט המשטרה", הסביר. "להחלטה כזו השלכות דרמטיות גם על גופי ביטחון אחרים, צה"ל, שב"כ, שב"ס, ולהבנתי יש מקום לקבל גם את עמדתם הסדורה לענין זה טרם קבלת ההחלטה - שיהיו לה השלכות הן על בנין הכח והן על הפעלת הכח של כלל הגופים".

"המשמר כגוף עצמאי ונפרד מהמשטרה, בכפיפות ישירה למשרד לביטחון לאומי, עלולה לגרום נזק כבד ליכולות התפעול של מערכי בטחון הפנים במדינה", המשיך שבתאי. "זאת, בשל פגיעה באחדות הפיקוד, כפילות במאמצים ובמטות, מאבקי כח בין ארגוניים ומידור ובעיקר - חוסר בהירות ביחס לגורם הפוקד, הנושא באחריות הכוללת. כל אחד מהגורמים שייקבע כגורם פוקד אחראי יתקשה מאוד לממש את אחריותו שכן חלק מהכוחות המרכזיים בפעילות לא יהיו כפופים אליו. התוצאה של כל אלה עלולה להיות תקלות מבצעיות חמורות. בנוסף, מהלך זה יפגע אנושות בבניין הכוח של המשטרה וביכולתה לתת מענה למשימות הרבות והחשובות המוטלות על כתפיה בכלל התחומים".

מטעם השר לביטחון לאומי נמסר: "יש בכירים במשטרה שלא רוצים משמר לאומי, בגלל מלחמות אגו. נזכיר כי השר והמפכ"ל הכריזו במסיבת עיתונאים משותפת על הקמת משמר לאומי תחת המשטרה, אלא שמאז הבירוקרטיה במשטרה מונעת את התקדמות המהלך ולכן החליט השר כי הוא לא ייתן למלחמות פנימיות במשטרה לעכב את הקמת המשמר הלאומי". "יש קונצנזוס שחייבים משמר לאומי כדי לדאוג לביטחון האישי, להילחם בתופעת אחזקת הנשק הלא חוקית, במלחמות הפשע, בטרור החקלאי - ולכן המשמר הלאומי יוקם", הוסיפו.

עוד בוואלה!

הממשלה תאשר קיצוץ במשרדים לטובת הקמת "המשמר הלאומי"

לכתבה המלאה

גם היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה כתבה בחוות הדעת של היועץ המשפטי למשרד לביטחון לאומי בנושא כי "קיימת מניעה משפטית לקידום נוסח זה של ההצעה".

בן גביר הגיב לקביעתה ואמר כי "היועמ"שית גלי בהרב מיארה שוב מנסה לתקוע מקלות בגלגלים וכעת מנסה למנוע את הקמת המשמר הלאומי של מדינת ישראל. בהרב מיארה לא מבינה את מקומה כיועצת, המשמר הלאומי חייב לקום על מנת להחזיר את הביטחון לרחובות".

איתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי,15 בינואר 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
"יקצצו משרדים לטובת הקמת המשמר הלאומי", בן גביר/פלאש 90, יונתן זינדל

בד בבד, הממשלה צפויה לאשר במהלך היום בישיבתה השבועית קיצוץ רוחבי של 1.5% בתקציבי כל משרדי הממשלה, כדי לממן תוספת של כמליאיר שקלים למשרד לביטחון לאומי לטובת הקמת "המשמר הלאומי". בין היתר, הקיצוץ יכלול כ-285 מיליון שקלים בשנה מתקציב משרד הביטחון, יותר ממאה מיליון שקלים מתקציב משרד החינוך וההשכלה הגבוהה וכ-40 מיליון שקלים במשרדי הרווחה והבריאות.

במסגרת ההבנות בין ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר על השהיית חקיקת המהפכה המשפטית, נתניהו התחייב לקדם לאלתר את הקמת "המשמר הלאומי" - אותו מקדם בן גביר - ולכך סוכם על תוספת תקציבית מיידית של מיליארד שקלים. התוספת תמומן מקיצוץ רוחבי של 1.5% בכל משרדי הממשלה, כולל מהביטוח הלאומי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully