וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התשה, דשדוש או אסטרטגיה מנצחת? חצי שנה למערכה מול חיזבאללה

עודכן לאחרונה: 31.3.2024 / 13:48

מאות פעילים חוסלו על ידי צה"ל, תשתיות טרור הושמדו וכפרים נהרסו, ועדיין, חיזבאללה לא משנה את דפוסי הפעולה, לא מורתע מלתקוף את ישראל - אך גם לא מגביר את הלהבות. מלחמת חרבות ברזל, וגם 20 השנים שלפניה, הביאו למצב שבו אנחנו נמצאים היום. גורמים בצה"ל מסבירים

תיעוד החיסול של סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים בחיזבאללה, עלי עבד אלחסן נעים, 29 במרץ 2024/דובר צה"ל

מאז פרוץ המלחמה, מערך האש של חיזבאללה נפגע, אך לא באופן שפוגע ברציפות התפקודית שלו. לאורך עשרים שנה, הוא התפשט מדרום לבנון לארץ כולה ומילא אותה בשלל אמצעי לחימה ותשתיות טרור לוגיסטיות המופנות כלפי הגבול הישראלי. חיזבאללה גם נהיה למעצמת ייצור אמל"ח עם מפעלי נשק מתקדמים לכל אורך לבנון.

המלחמה בצפון נפתחת כשהארגון השיעי נמצא בשיאו של תהליך שדרוג בניין הכוח בשלל תחומים. צה"ל מאוד נזהר שלא לפגוע במערכים אסטרטגיים של הארגון מחשש לתגובה חסרת פרופורציה מצידו. עם זאת, בצה"ל מתעקשים שמערך התצפיות של חיזבאללה בקו הגבול עם ישראל הושמד, לצד מערך אווירי ומערך התקפה צמוד גבול שנפגעו.

בצה"ל מניחים שלמרות המודיעין האיכותי, והתקיפות שנועדו לסכל העברת אמצעי לחימה מאיראן, דרך עיראק וסוריה ועד לבנון, חיזבאללה מצליח בכל זאת להבריח אמצעי לחימה לשטחו. לחיזבאללה גם אתרי ייצור בסוריה המבוססים תשתיות של משטר אסד, שמסייעים לארגון הטרור לקצר תהליכי שינוע אמל"ח ללבנון.

אתר שהופצץ על ידי ישראל בלבנון. רויטרס
המלחמה בצפון נפתחת כשהארגון השיעי נמצא בשיאו של תהליך שדרוג בניין הכוח בשלל תחומים. צה"ל מאוד נזהר שלא לפגוע במערכים אסטרטגיים של הארגון מחשש לתגובה חסרת פרופורציה מצידו. אתר תקיפה ישראלית בלבנון/רויטרס

שאלה מתבקשת: האם בחלוף חצי שנה ושימוש באלפי חימושים מהקרקע ומהאוויר, נפגעו מרכזי כובד של חיזבאללה בדרום לבנון?
יש גורמים שטוענים נחרצות שלא. אין מערך אש אחד שנפגע קשות מתקיפות צה"ל.

האם צה"ל מתמקד בכפרים מסוימים כמקרה בוחן להעברת מסר לחיזבאללה?
לפי גורמים במערכת הביטחון יש כמה 'כפרים לדוגמה', שנועדו לשלוח מסר לחיזבאללה: "כך יראו שאר הכפרים אם תמשיך האש". בין הכפרים לדוגמה: מרוואחין, עיטא א-שייב, עיטרון, מיס אל ג'בל, קילא, אל עדייסה, טייבה, כפרא. לא כל הכפרים הרוסים אבל מידת הנזק לתשתיות היא גבוהה ביחס לכפרים אחרים המכילים גם הם תשתיות טרור.

האם יש "בתים לדוגמה" - תקיפות ממוקדות על בית ממנו בוצע ירי לעבר ישראל?
כן, אך לא באופן מוחלט. בעשרות המבצעים המיוחדים שבוצעו בלבנון מאז חג חנוכה, מזהים בית ממנו בוצע ירי, מחכים שפעילי חיזבאללה יגיעו למבנה ואז תוקפים אותו ויעדי טרור נוספים בכפר.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
נפילות בשטח פתוח, ירי חיזבאללה לצפון, קיבוץ מנרה, 12 במרץ 2024. צילום: שמעון בן גידה, עיבוד תמונה
בצה"ל מזהים בית ממנו בוצע ירי, מחכים שפעילי חיזבאללה יגיעו למבנה ואז תוקפים אותו ויעדי טרור נוספים בכפר. נפילות בשטח פתוח בצפון ישראל/עיבוד תמונה, צילום: שמעון בן גידה

עד כה, צה"ל חיסל יותר מ-260 פעילי חיזבאללה, בהם בכירים גזרתיים, פעילי שטח ומומחי ידע במרחב. בצה"ל סוברים כי מרבית הפעילים המחוסלים הינם פעילי מילואים מפאת גילם המבוגר יחסית. בגזרות מסוימות, בהן חוסל מג"ד או מח"ט, נצפתה פגיעה ברציפות התפקודית של חיזבאללה, אך לא כך הדבר באשר לארגון בכללותו. זו ההוכחה שמדובר בצבא טרור ולא בארגון טרור. צה"ל גם חיסל כמאה פעילי טרור מארגונים אחרים המשתפים פעולה עם חיזבאללה, תקף מחסני נשק בונקרים, אתרים שיגור, הרס עמדות תצפית קרוב לגבול, אתרי ייצור ומערכי תת קרקע. חרף הצטברות המטרות שהותקפו חיזבאללה לא שינה את דפוסי הפעולה שלו.

כיצד חיזבאללה שהיה מאוד רגיש להרג פעילים לפני ה-7 באוקטובר, סופג היקף גדול מאוד של הרוגים
גורמים במערכת הביטחון טוענים, כי מאחר ומדובר במציאות מלחמתית, הנרטיב שנוצר בקרב השיעים הוא שזה בסדר למות בדרך לירושלים. החמולות המקושרות לחזיבאללה מתוגמלות היטב על ידי חיזבאללה ואיראן על כל הרוג, וכל אחת מהן רוצה להבליט את מעורבותה במלחמה. מנגד, יש גורמי ביטחון הטוענים כי היקף ההרוגים הופך למעמסה כבדה עבור בכירי הארגון שנדרשים לתת הסברים.

תומכי חיזבאללה צופים בנאום של מזכ"ל הארגון חסן נסראללה בביירות, 13 בפברואר 2024. רויטרס
המבקרים את נסראללה הם בעיקר נוצרים מרונים ולא שיעים שנתמכים כלכלית על ידי חיזבאללה. תומכי חיזבאללה צופים בנאום של נסראללה בביירות/רויטרס

יש טענות בתוך צה"ל, שבלבנון מתגברים הקולות החוששים ממלחמה גדולה שתמיט חורבן על המדינה, ומבקרים את מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, על הכוונות להמשיך בלחימה נגד צה"ל. אך מנגד יש גורמים בקהילת המודיעין שחושבים אחרת. למרות שכ-90 אלף לבנונים נעקרו מבתיהם מפרוץ המלחמה, השיעים הם קהל שבוי אידיאולוגית, דתית ונתמך כלכלית, ולכן סיכוי נמוך שיקימו אופוזיציה משמעותית להתנהלות ההנהגה. כל השיח המבקר את נסראללה מגיע מהאגף הנוצרי/מרוני של לבנון וגורמי הסכם ה-14 במרץ שגם ככה היו מבקרים את חיזבאללה. השבוע התרחש בכפר הנוצרי רמש אירוע חריג כשפעילי חיזבאללה גורשו מהאזור.

למה חיזבאללה לא מרחיב את הלחימה?
יש שלל תשובות. אם הוא חושש מפגיעה כלכלית חריפה בלבנון תוך פגיעה בתשתיות קריטיות. אם הוא עדיין רואה את עצמו כמגן לבנון. ויש שטוענים חמאס לקחו להם את הכבוד. הם לא יפתחו במלחמה ככינור שני חמאס אלא יחכו. יבחרו עיתוי נוח משלהם. לצד זאת, כוח רדואן של חיזבאללה עדיין יכול להוציא התקפות ופשיטות לעומק שטח מדינת ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully