וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפסיקו עם הבולשיט: החרדים לא יתגייסו והגיע הזמן לחשוב על פתרון אחר

עודכן לאחרונה: 25.3.2024 / 18:16

בשבועות האחרונים דיברתי עם כל מי שיכולתי על הסוגיה של גיוס חרדים, ואין ולו אדם אחד שאמר שהחרדים יתגייסו. אז מה אפשר לעשות? להפסיק לשקר לעצמנו: על הצבא לשנות את דמותו וללכת לכיוון הקשה, המאתגר כלכלית אבל גם הריאלי של להיעשות לצבא מקצועי

מפגינים חרדים חוסמים צומת בירושלים במחאה נגד ההצהרות לקדם גיוס חרדים לשירות בצה"ל/דוברות המשטרה

אין דרך קלה להגיד את זה, אבל זאת האמת הכואבת: החרדים לא יתגייסו, לפחות לא בהמוניהם. זה כואב, זה מקומם, אבל זו האמת, ושום ניסוח משפטי מתחכם לא יעקוף את הבעיה הזאת. תפסיקו עם הבולשיט. החרדים לא עומדים להתגייס, ולכן כדאי כבר עכשיו להתחיל לחשוב על פתרון אחר, כזה שגם מחובר למציאות. אני יודע, מציאת פתרון הגיוני נשמעת כמו הדבר הכי לא הגיוני כרגע במציאות הישראלית, אבל חייבים להתעקש על מציאת פתרון כזה.

זה לא שאני מנותק מהשטח: בשבועות האחרונים, מאז שבג"ץ הגיוס שב לחיינו בכל הכוח, דיברתי עם כל מי שיכולתי שמבין בסוגיה, החל בנציגי "הרחוב החרדי" ועד ליועצים הפוליטיים שעוסקים בנושא שנים. כולם אמרו אותו דבר: החרדים לא יתגייסו. ואת המילים האלה אני כותב בתור אדם שלמד בישיבת הסדר, עזב אותה כדי לעבור לישיבת שילוב של הקיבוץ הדתי, שמשלבת שירות צבאי מלא ולימוד בישיבה, ובתור מי שיש לו משפחה חרדית, שבראשה עומד ראש ישיבה חרדית.

מפגינים חרדים חוסמים צומת בירושלים במחאה נגד ההצהרות לקדם גיוס חרדים לשירות בצה"ל. דוברות משטרת ישראל
לחשוב על פתרון שמחובר למציאות. חרדים מפגינים נגד גיוס/דוברות משטרת ישראל

ובנוסף לכל אלה, השנה אני מלמד בתלמוד תורה חרדי-ממלכתי, שמלמד ליבה ותלמידיו עתידים לעשות בגרויות, ורובם יתגייסו לצבא. מדוע הם יתגייסו בעוד שחבריהם לא יתגייסו? בגלל הסיבה הפשוטה הבאה: אין סיבה ללמוד לימודי ליבה ולעשות בגרויות אם לא מתגייסים, כי רק הגיוס מאפשר לצעיר חרדי לקנות מקצוע לפני גיל הפטור - הגיל שבו הוא יכול לצאת מהישיבה, שעומד על 26, גיל שבו לרוב החרדים יש כבר לפחות שני ילדים בממוצע.

אז מה הפתרון? במשך כל פורים חשבתי על זה והגעתי למסקנה שלפיה לא יהיה בסוף מנוס מללכת לכיוון של צבא מקצועי, שמורכב רק מיחידות שמסייעות לצבא הלוחם. המילים האלה קשות לי לכתיבה. בתור מי שנלחם עד יום לפני הגיוס להגיע לקרבי, ואז בגלל מפקדים לא מוצלחים, נקרא לזה כך, נזרקתי לחיל החינוך, אני מבין היטב את חשיבותו של צבא העם. הייתי מש"ק הוראה, ואני לא מתבייש בזה. ההיפך - זוהי הייחודיות של צבא העם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
דיון בעתירות נגד הממשלה בנושא גיוס תלמידי ישיבות חרדים, ביהמ"ש העליון, 26 בפברואר 2024. יונתן זינדל, פלאש 90
אתוס "צבא העם" נשחק עד דק. דיון בעתירות נגד הממשלה בנושא גיוס חרדים, 26 בפברואר 2024/פלאש 90, יונתן זינדל

אבל אני גם מבין את החשיבות של עיקרון השוויון, אני בכל זאת משפטן, ואני גם חי בישראל ומבין שאתוס "צבא העם" נשחק עד דק. לכן, צה"ל יצטרך לשנות את דמותו ולהיעשות לצבא מקצועי. נכון, זה יהיה אתגר גדול למלא את הסד"כ, בעת שצה"ל מבקש להאריך את גיל הפטור ממילואים ואת גיל שירות החובה, וזה יהיה גם אתגר כלכלי גדול, אבל בשעה שהחברה הישראלית נקרעת, נראה שזהו הפתרון היחידי. כואב, אבל ריאלי ואמיתי, ולא עוד בולשיט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully