וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה שאסתר המלכה ידעה, ההנהגה הנוכחית בישראל עוד לא למדה

הרב ד"ר בני לאו

עודכן לאחרונה: 20.3.2024 / 15:19

כשכתוב במגילה "ותלבש אסתר מלכות", ברור שלא מכוח הבגדים היא הפכה למלכה, אלא מכוח הבנת השליחות שלה. לא יזיק אם נשאב ממנה השראה לימינו אנו ונבין, כמוה: צריך לזנוח את המגזריות. בלי עם שלם ומאוחד מאחוריך, אין משמעות לעמידה בראש המחנה | הרב בני לאו בטור מיוחד

בווידאו: כדי לא לפספס: שבוע לפני פורים, הלוחמים בצה״ל קוראים את המגילה/מערכת וואלה!

אחד מרגעי השיא של מגילת אסתר הוא רגע ההכרעה של המלכה להתייצב, ללא הזמנה, ולעמוד לפני המלך. על פי הפרוטוקול היא היתה אמורה להמתין לקריאה, אבל השעה דחקה, והיא לבשה מלכות, ותוך כדי סיכון חייה העזה להפר את כללי הטקס. העמידה הזו שלה מתוארת במגילה בשלוש מילים: "ותלבש אסתר מלכות". לא הבגד עשה אותה למלכה, אלא התודעה הפנימית שמילאה את ההכרה ואת תודעת השליחות. מכוח ההכרה הזו, היא ידעה שזו שעת שליחות הציבור שלה, ומכוח הציבור היתה יכולה לעמוד במשימה.

הבגד יכול להטעות, כפי שלמדנו בסיפור בגדי המלך החדשים. נכון שלבגדי מלכות ושררה יש עוצמה והם מעוררים את יראת הבריות, אבל כמה מביך לראות אנשים ללא הבנה וללא בשלות שעוטים על עצמם גלימה. אומרים שהבגד עושה את האדם? ברור לכולנו שבגד יכול להיות גם כיסוי ועלה תאנה לערווה גדולה. כל כך קל להפוך בגד לכסות על בגידה ורמייה. את התמונה העצובה הזו שרטט עבורנו הנביא ישעיהו לפני 2,700 שנה (ישעיהו פרק ג, ד - ה):
וְנָתַתִּ֥י נְעָרִ֖ים שָׂרֵיהֶ֑ם וְתַעֲלוּלִ֖ים יִמְשְׁלוּ־בָֽם.
וְנִגַּ֣שׂ הָעָ֔ם אִ֥ישׁ בְּאִ֖ישׁ וְאִ֣ישׁ בְּרֵעֵ֑הוּ יִרְהֲב֗וּ הַנַּ֙עַר֙ בַּזָּקֵ֔ן וְהַנִּקְלֶ֖ה בַּנִּכְבָּֽד.
כִּֽי־יִתְפֹּ֨שׂ אִ֤ישׁ בְּאָחִיו֙ בֵּ֣ית אָבִ֔יו שִׂמְלָ֣ה לְכָ֔ה קָצִ֖ין תִּֽהְיֶה־לָּ֑נוּ וְהַמַּכְשֵׁלָ֥ה הַזֹּ֖את תַּ֥חַת יָדֶֽךָ

קריאת מגילת אסתר, ירושלים. 24 במרץ 2016. רויטרס
לא מכוח הבגד אלא מכוח התודעה הפנימית. קריאת מגילה בירושלים ב-2016/רויטרס

קשה לדייק את תמונת הפארודיה הפוליטית יותר מהשרטוט הזה. אלא שמולה, מזדקרת לתפארת תמונת החברה הישראלית כולה: חברה שמשדרת עוצמה פנימית של מחויבות, נאמנות, שליחות ומסירות. בחודשים שעברו מאז שבת שמחת תורה התגלו בקרבנו כוחות חיים, ובתוכם נשים ואנשים עם תודעת מנהיגות ואחריות לכלל האומה.
.
אני חוזר אל אסתר הלובשת מלכות, ושואב ממנה השראה לשרטוט את דמות המנהיגה הראויה לאומה: הצעד הראשון שעשתה, לפני שהעזה לעמוד ולבקש על עמה, היה להורות לכנס את כל היהודים במקום אחד. היא הבינה לעומק את מעמדה כשליחת ציבור. היא הבינה שאין מלכות ללא עם, ושאין שום משמעות למנהיגות אם אין מאחוריה עם שלם ומאוחד. אדם יכול להתמודד במפלגה ולהיות מזוהה עם קבוצה אידיאולוגית, אבל ברגע שנבחרת לתפקיד שמאגד את כלל האומה - הסקטוריאליות חייבת להיות ממך והלאה. זה מבחן המנהיגות הממלכתית.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
עדלאידע בירושלים. 8 במרץ 2023. אסף שקד, אתר רשמי
ימים שמחייבים קשב עמוק לכל חלקי העם. חגיגות פורים בבירה בשנה שעברה/אתר רשמי, אסף שקד

אני מתבונן פנימה, אל הכוחות החיים שמתגלים לנו כאן בישראל. יותר מדי אנשים פועלים מכוח סקטוריאלי, ומבקשים להנהיג בכל כוחם ולהשפיע על הכלל מכוח הקבוצה הסקטוריאלית שלהם. מעטים רואים את הכלל לפני הקבוצה הפרטית שלהם ומוכנים להיות שליחי ציבור של ממש. לשליחי ציבור יש אחריות כוללת במגוון תפקידים ואירועים, ואני מבקש להצביע על אירוע שמתקרב אלינו. ימי הפורים כבר כאן, ועוד מעט יגיעו ימי ההוד שבין פסח לעצמאות. אלה ימים שמחייבים קשב עמוק לכל חלקי העם, מצדדיו השונים. טקסי יום הזיכרון ויום העצמאות השנה יהיו כה רגישים, והם מוכרחים להיות מעוצבים השנה בהסכמה רחבה ולא בהחלטות המתקבלות מכוח שררה. יש לממשלה הנבחרת בישראל יכולת להחליט על אופי הטקסים באופן חוקי, ומתוך שיקולים צרים של סקטוריאליות. אבל יש לאנשיה גם חופש בחירה להתעלות אל מחוזות הממלכתיות ולייצר, בצוותים משותפים של כל חלקי החברה, את אופי הימים האלה, שיהיו לנו לימי קוממיות ונחמה.


הכותב הוא ראש מיזם 929. הדברים ייאמרו במסגרת חוג התנ"ך של מיזם 929 שיתקיים היום בבית הנשיא

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully