וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רק כסף עמד להם מול העיניים": עדויות נוספות של נשים מפרשת הביציות הנגועות

עודכן לאחרונה: 18.3.2024 / 18:25

ליאור (שם בדוי), אחת המטופלות במרפאה שעומדת במרכז פרשת יבוא הביציות הנגועות מגאורגיה, שיתפה כי הרופא הבכיר השלה אותה בכך שטען שמשרד הבריאות רק מערים קשיים. "הוא אמר שזה נושא פעוט ושהוא יטיס אותי לבטומי על חשבונו". נטע (שם בדוי): "ההתנהלות שם ממש איומה"

הפריה חוץ גופית/שאטרסטוק

"קיבלתי בדצמבר חמישה עוברים, לפני שבועיים הייתי אמורה להחזיר אותם לרחם", סיפרה ליאור (שם בדוי), אחת המטופלות במרפאה שעומדת במרכז פרשת יבוא הביציות הנגועות מגאורגיה, שבמסגרתה נעצרו רופא בכיר שהוא בעליה של מרפאה להפריה חוץ-גופית וכן מנהל מעבדה באחד מבתי החולים במרכז הארץ.

"התקשרו מהרופא שלי ואמרו לי שביטלו את ההחזרה בגלל שמשרד הבריאות הוריד הנחיה שאין אפשרות לבצע החזרה מהמעבדה הזו בגלל איזו נשאות גנטית", אומרת ליאור. "אני מאמינה שהם ידעו מזה ושהכסף עמד להם מול העיניים. הם לא ידעו שנפתחה חקירה? למה לא עדכנו את המטופלות?".

לטענת ליאור היא שוחחה עם הפרופ' לכאורה מהפרשה שהשלה אותה, ואמר לה כי הוא לא עובד עם בית החולים ושמשרד הבריאות סתם מערים קשיים. "הוא אמר שיש איזה נושא פעוט של נשאות שהוא צריך לפתור עם משרד הבריאות", המשיכה. "הוא אמר לי שאין בעיה ושהוא יטיס אותי לבטומי על חשבונו, ושהוא יעביר את העוברים והכל על חשבונו, הוא היה נחמד ודי הרגיע אותי".

הפריה חוץ גופית. ShutterStock
הפריה חוץ גופית/ShutterStock

"כשדיברתי עם מי שעובדת איתו היא אמרה שיעשו כל מה שאצטרך, אבל אני צריכה רק לחתום על מסמך מול בית החולים שאני מסירה אחריות ממה שיקרה במידה ואני בהריון. התפלאתי והיא אמרה שזה בגלל שמשרד הבריאות לא מאשר וזה משהו זניח", הוסיפה.

בדיעבד היא אומרת שהיא מודה לבית החולים שבזכותם היא לא החזירה את העוברים לרחם. "יש לי 5 עוברים שאני לא מתכוונת להשתמש בהם גם אם משרד הבריאות כבר הודיע לכל הנפגעות. אין לי שום אמינות בחברה הזו יותר, כלום. הם נתנו לי להרגיש שאני צריכה לסמוך עליהם ושזה משהו פעוט. זה עוול נוראי עבורנו, אנחנו נשים שעברו את גיל ה-40 והנושא כל כך רגיש אצלנו כי אנחנו עדיין חולמות להיות אימהות בפעם ראשונה או ללדת עוד ילדים. זה בלתי נסלח".

"אני קניתי מהמרפאה ביציות וגם שילמתי עבור תורמת שלמה. גם לא קיבלתי לפי ההתחייבות שלהם את הביציות וגם כשקיבלתי התברר שהתורמת נשאית סיסטיק פיברוזיס (מחלה גנטית)", סיפרה נטע (שם בדוי). "הם במרפאה הלחיצו אותי שלא לפספס סבב, ואחרי ייעוץ גנטי החזרתי את העוברים האלו. ברוך השם לא נקלטתי. כשפניתי לקבל השלמה, אמרו שהכינו לי עוד עוברים מאותה תורמת וגמרו לי את המנות זרע שהזמנתי לתהליך".

לדבריה, ההתנהלות הייתה כ"כ לקויה שקשה לה לתאר את שעבר עליה. "הפסדתי המון כסף וזמן גיליתי לגבי המחלה הגנטית רק כי התעקשתי לקבל את הבדיקות הגנטיות של התורמת. כמובן שהבדיקות הגיעו יום לפני ההחזרה והייתי בלחץ. כשקיבלתי עוד אמרה לי שם המתאמת ש'זכיתי בתורמת יהודיה ויש לה נשאות, אבל לכולם יש משהו'".

עוד סיפרה כי בדיעבד הבינה כי שלוש מנות זרע הלכו לפח, והיא החזירה חמישה עוברים עם מחלה גנטית ולא נקלטה. "כשביקשתי השלמה מהם הסתבר מהם שכבר עשו לי השלמה. לקח להם שבוע למצוא את העוברים והם היו במרפאה מספר חודשים. אחרי התהליך הזה החלטתי שאני לא רוצה שום קשר אליהם כי אני לא סומכת עליהם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

מוקדם יותר היום פרסמנו בוואלה! עדויות של נשים שמעורבות בפרשה הקשה, במסגרתה הושתלו לשתי מטופלות ישראליות ביציות נגועות במחלה הגנטית המופיליה B, ולפחות תינוקת אחת נולדה עם מום.

גלי (שם בדוי), שנמצאת בחודש החמישי להריונה דרך המרפאה, סיפרה לוואלה!: "אני בחרדות של ממש ולא יודעת למי לפנות. גם המשרדים והמזכירות שלהם לא עונים, עכשיו וגם משרד הבריאות לא נותן מענה ומפנה אותי למשטרה. הייתי מצפה שלפחות יפרסמו תאריכים של התרומה הנגועה שהתבצעה כדי שזה יוכל להקל על נשים אחרות שעשו בתאריכים אחרים".

"אין לי שום אמון בהם", הוסיפה גלי. "אני עושה את כל הבדיקות באופן עצמאי בתקווה שהכל בסדר. התרומה עלתה לי המון כסף, גם הבדיקות השונות יעלו. זה ממש קשה נפשית להיות בחודש חמישי להריון שהגיע אחרי שנים של טיפולים ולגלות שגם לאחר שנכנסת להריון שהוא ממש לא בטוח‎". גלי אמרה כי גם אם תעשה עכשיו בדיקת סקר גנטי מורחב של מי שפיר, זה ייקח כמה שבועות עד שיגיעו תשובות. "מי יישא את הנטל הנפשי על כך?", אמרה.

מנגד, נעמה (שם בדוי), שטופלה במרפאה שבה על פי החשד ייבאו את הביציות הנושאות את המחלה הגנטית המופיליה, סיפרה ל-וואלה! כי לדעתה מדובר בטעות אנוש, מכיוון שהמרפאה פועלת תחת לחץ מטורף בגלל הביקוש הרב, זאת לאחר שהמלחמה באוקראינה מנעה תרומת ביציות באותה מתכונת בעבר.

"לפי מה שהבנתי, הם עשו טעות כי הם לא בדקו" סיפרה נעמה, ואמרה כי כבר לפני כחודשיים היא שמעה על בחורה שקיבלה הודעה מהמרפאה כי יש סיכוי שהביצית שלה נושאת בעיה גנטית. "אני לא יודעת אם זו האמת, אבל אני הבנתי שהבחורה רצתה את הביצית גם לאחר שהודיעו לה כי ישנה בעיה. מצידם הם אמרו לה שהכי בטוח שתעשה בדיקת דם לגילוי המחלה הגנטית ושהם לא לוקחים על זה אחריות, היא כנראה לא עשתה את זה. לא ידעתי שיש מישהי שכבר ילדה תינוקת עם ביצית נגועה".

נעמה מספרת כי היא מנהלת אורח חיים בריא ועברה בדיקות רפואיות, אך לאחר שלא הצליחה להרות באמצעות עוברים שהופרו במעבדה החלה לחשוד שיש משהו לא תקין. "הבוקר לאחר פרסום הפרשה קיבלתי שיחה מהרופא המטפל שלי, שאמר שהוא לא מוכן לקחת מאותה מרפאה עוברים ושאצטרך לעבור חברה".

על הטענות נגד המרפאה אמרה: "אני סומכת על החברה, הם הוותיקים ביותר. יש להם הרבה הצלחות. כל הרופאים קונים מחברות תיווך, כולם מכירים את כולם. הם צברו הרבה אויבים במשך השנים. לדעתי הבדיקה צריכה להיות יותר מקיפה וקפדנית, אבל אני לא יודעת את כל הפרטים וקשה לי לחוות דעה לכאן או לכאן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully