וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל: ביציות יובאו מגאורגיה עם מחלה גנטית - משרד הבריאות פתח בבדיקה

עודכן לאחרונה: 18.3.2024 / 14:18

בתום חקירה סמויה ומורכבת, איתרה המשטרה שני אנשי צוות רפואי שחשודים בייבוא ביציות הנגועות בהמופיליה. במשרד הבריאות החליטו להפסיק את המשך יבוא הביציות מיחידה זו, והנשים שיועדו לקבל אותן - יודעו לגבי הסיכונים שבהפריה

בווידאו: המלצה לחסן נשים המתכננות היריון או בטיפולי פוריות/צילום: דוברות שיבא

משרד הבריאות הגיש לאחרונה כמה תלונות במשטרה עקב חשד שביציות שיובאו מגאורגיה ונושאות מחלה גנטית קשה הושתלו ברחמן של כמה מטופלות פוריות. עם קבלת התלונות, יחידת ההונאה של מחוז ת"א, בשיתוף פעולה עם חטיבת המודיעין ובסיוע משרד הבריאות והפרקליטות, פתחו בחקירה סמויה ומורכבת בה עלה כי הביציות נשאבו מנשים נשאיות המופיליה B בגיאורגיה והוחדרו לרחמן של כמה מטופלות פוריות בארץ. צוות החקירה גבה עדויות מאותן מטופלות פוריות. החקירה נפתחה לאחר שהתקבלו תלונות במשטרה על ידי ארבע נשים, כאשר תינוקת של אחת מהן נולדה כנשאית של המחלה.

משרד הבריאות החליט שלא לאפשר המשך יבוא ביציות וביציות מופרות מיחידה זו. עוד הורה משרד הבריאות לאתר את כל הנשים שעבורן יובאו ביציות במחלקה החשודה, ליידע אותן לגבי הסיכונים בשימוש באותן ביציות ולאפשר להן לקבל החלטה מושכלת בנושא. במסגרת החקירה המשולבת, התעורר חשד ששני רופאים בכירים היו מעורבים בפרשה - מנהל המעבדה ופרופסור נוסף, ידעו על המחלה הגנטית ובכל זאת שלחו את הביציות להפריה. השניים נעצרו ונלקחו לחקירה. היום יובאו לבית המשפט השלום בתל אביב בבקשה להאריך את מעצרם, בהתאם להתפתחות החקירה.

מטעם עו"ד שי רודה שמייצג את אחד החשודים נמסר: "מרשי פרופסור מוערך בתחומו. טוען שפעל על פי כל הנהלים והפרוטוקולים של משרד הבריאות, ואף מעבר לכך. הפרופסור משתף פעולה עם גורמי החקירה, ומאמין שבית המשפט ישחררו ממעצר בתום החקירה".

הפריה חוץ גופית. ShutterStock
שני החשודים נעצרו ונלקחו לחקירה, היום יובאו לדיון בהארכת מעצרם. הפריה חוץ גופית/ShutterStock

המופיליה מסוג B היא מחלה גנטית נדירה יחסית. אחד מ-30 אלף תינוקות נולד עם המופיליה B. לחולים במחלה חסר חלבון בדם בשם FIX שאחראי על קרישה, הם מדממים לזמן ארוך בהרבה מהאדם הממוצע מה שהופך גם פציעות קטנות למסוכנות ביותר עבורם. חולי המופיליה B גם עלולים לסבול מדימומים פנימיים חמורים הגורמים לנזק רב לרקמות. טיפול להמופיליה ניתן כעירוי, במקרים קשים של המחלה, אף ניתן טיפול מניעתי לפני טיפולים רפואיים שונים כמו טיפול שיניים.

המופיליה B היא מחלה 'גברית' - רוב המוחלט של המאובחנים בה הם בנים וגברים. הגן למחלה נישא על כרומוזום ה-X כך שרק האם יכולה להוריש המופיליה לילדיה. תינוק שמקבל כרומוזום X הנושא את המחלה מאמו, וכרומוזום Y מאביו, יהיה חולה במחלה, בעוד תינוקת שמקבלת כרומוזום X נשא מאמה, תקבל כרומוזום X נוסף בריא מאביה ולא תחלה.

עם זאת, רבות מהנשים הנשאיות סובלות מדימומים כבדים במיוחד בזמן הוסת, חלקן גם מוגדרות כחולות המופיליה גרידא, מפני שרמות חלבון ה-FIX בדמן נמוכות במיוחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully