וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשודים בפרשת הביציות המזוהמות שוחררו למעצר בית

עודכן לאחרונה: 18.3.2024 / 18:42

החשודים, רופא שמנהל קליניקה להפריה ומנהל מעבדה בבית חולים במרכז, שוחררו תחת תנאים מגבילים וביהמ"ש הוציא צו איסור פרסום על שמם. נציגת היחידה החוקרת הציגה ראיות שונות וביניהן בדיקות גנטיות של ביציות שהוחזרו לאחת המתלוננות, ומהן עולה כי הן נשאו גן של מחלה

הפריה חוץ גופית/שאטרסטוק

שני החשודים בפרשת ייבוא הביציות הנגועות מגיאורגיה שוחררו היום (שני) למעצר בית תחת תנאים מגבילים. "מצאתי כי קיים חשד סביר נגדם", אמר השופט. כמו כן, בית המשפט הטיל צו איסור פרסום על הפרטים המזהים של החשודים, רופא שמנהל קליניקה להפריה חוץ-גופית וכן מנהל מעבדה בבית חולים במרכז הארץ, עד לדיון הבא שצפוי להתקיים ביום חמישי. זאת לאחר שביחידה החוקרת התנגדו לכך בנימוק שפרסום פרטיהם עשוי להוביל לקבלת תלונות נוספות במשטרה.

נציגת היחידה החוקרת הציגה לבית המשפט ראיות שונות וביניהן בדיקות גנטיות של ביציות שהוחזרו לאחת המתלוננות, ומהן עולה כי הן נשאו את הגן של המחלה. השופט ציין שהחקירה בראשיתה ובהמשך היא עשויה לשפוך אור ולהפליל דמויות וגורמים נוספים במשרד הבריאות ואולי אף להקל על החשד נגד שני החשודים שנעצרו.

את הרופא שמנהל קליניקה פרטית במרכז מייצגים עו"ד שי רודה ועו"ד ירון פורר, ואילו את מנהל המעבדה מייצגת עו"ד ענבר קינן מהסנגוריה הציבורית. עו"ד קינן אמרה: "אני באמת חייבת להגיד שאני לא מצליחה להבין למה הלקוח שלי מגיע למצב שהוא לא השתחרר בתחנה?".

כזכור, המשטרה ומשרד הבריאות הודיעו הבוקר שפתחו בחקירה בחשד ליבוא ביציות מופרות מגאורגיה שנשאו את המחלה הגנטית המופיליה B, זאת לאחר שנודע על שתי מטופלות ישראליות שבהן הושתלו הביציות הנגועות ולפחות תינוקת אחת נולדה עם מום. ההערכה היא שעוד נשים נפגעו בפרשה. הביציות נשאבו מנשים בגאורגיה והוחזרו לכמה נשים בארץ, למרות שעל פי משרד הבריאות, "המידע על המחלה היה ידוע לצוותים בחו"ל ובארץ".

הפריה. ShutterStock
הפריה (אילוסטרציה)/ShutterStock

גלי (שם בדוי), שנמצאת בחודש החמישי להריונה דרך המרפאה, סיפרה לוואלה!: "אני בחרדות של ממש ולא יודעת למי לפנות. גם המשרדים והמזכירות שלהם לא עונים, עכשיו וגם משרד הבריאות לא נותן מענה ומפנה אותי למשטרה. הייתי מצפה שלפחות יפרסמו תאריכים של התרומה הנגועה שהתבצעה כדי שזה יוכל להקל על נשים אחרות שעשו בתאריכים אחרים".

"אין לי שום אמון בהם", הוסיפה גלי. "אני עושה את כל הבדיקות באופן עצמאי בתקווה שהכל בסדר. התרומה עלתה לי המון כסף, גם הבדיקות השונות יעלו. זה ממש קשה נפשית להיות בחודש חמישי להריון שהגיע אחרי שנים של טיפולים ולגלות שגם לאחר שנכנסת להריון שהוא ממש לא בטוח‎". גלי אמרה כי גם אם תעשה עכשיו בדיקת סקר גנטי מורחב של מי שפיר, זה ייקח כמה שבועות עד שיגיעו תשובות. "מי יישא את הנטל הנפשי על כך?", אמרה.

ליאור (שם בדוי), מספרת לוואלה!: "קיבלתי בדצמבר חמישה עוברים, ולפני שבועיים הייתי אמורה לעבור החזרה. יום לפני התקשרו מהרופא שלי ואמרו שההחזרה בוטלה, ושמשרד הבריאות הוריד הנחיה שאין אפשרות לבצע החזרה מהמעבדה הזו בגלל איזו נשאות גנטית.

מאד התעצבנתי ודיברתי עם הרופא שהבטיח ואמר שהוא לא עובד יותר איתם, שהם סתם מערימים קשיים ושיש איזה נושא פעוט של נשאות שהוא צריך לפתור עם משרד הבריאות. הוא אמר שאין בעיה שיטיס אותי לבטומי על חשבונו ושהוא יעביר את העוברים לביה"ח של חשבונו. נשמע לי נחמד ואמין והוא די הרגיע אותי. כשדיברתי עם מי שעובדת איתו היא אמרה שיעשו כל מה שאצטרך, אבל רק לחתום על מסמך מול ביה"ח שאני מסירה אחריות ממה שיקרה במידה ואני בהריון.

"התפלאתי והיא אמרה שזה בגלל שמשרד הבריאות לא מאשר וזה משהו זניח. היום אני מודה למרפאה שבזכותם לא עברתי החזרה. יש לי 5 עוברים שאני לא מתכוונת להשתמש בהם גם אם משרד הבריאות כבר הודיע לכל הנפגעות. אין לי שום אמינות בחברה הזו יותר. כלום. נתנו לי להרגיש שאני צריכה לסמוך עליהם ושזה משהו פעוט. זה עוול נוראי ואנחנו לרוב נשים שעברו את גיל 40 וזה נושא כ"כ רגיש ועדין של להיות אימהות בפעם ראשונה. זה בלתי נסלח. אני מאמינה שהם ידעו מזה ושהכסף עמד להם מול העיניים. הם לא ידעו שנפתחה חקירה? למה לא עדכנו את המטופלות?".

נטע (שם בדוי) אמרה: "ההתנהלות שם ממש איומה. הפסדתי המון כסף וזמן עליהם. אני הגעתי אליהם בגלל המלחמה. הם טענו שיש להם אישור לייבא עוברים ואז אחרי שחיכיתי יותר מחודשיים שיאשרו אותם בבית החולים, וכבר היו לי עוברים, הסתבר שאין להם אישור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully