וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמות האסירים, הדרישה להפסקת אש ונסיגת צה"ל: הפערים במו"מ על עסקת חטופים

עודכן לאחרונה: 16.3.2024 / 23:48

"המפתח" לשחרור אסירים שחמאס דורש נמוך יותר מבעבר, אולם עדיין יותר מכפול מזה שהופיע במתווה פריז. עם זאת, שתי המחלוקות הקשות ביותר הינן דרישת חמאס לנסיגת צה"ל מהמסדרון שהוא יצר מדרום לעיר עזה, והדרישה שהשלב השני של העסקה כבר יכלול הפסקת אש קבועה ולא זמנית

הצנחת הסיוע ההומניטרי הגרמני לרצועת עזה/רויטרס

המגעים בשיחות על עסקת חטופים עדיין לא הבשילו להסכמים, ועדיין יש כמה מחלוקות בין ישראל לחמאס במו"מ. הפערים בין הצדדים נותרו בסוגיית מספר האסירים שישוחררו עבור כל חטוף ישראלי. "המפתח" לשחרור אסירים שחמאס דורש נמוך יותר מבעבר, אולם עדיין יותר מכפול מזה שהופיע במתווה פריז, שכלל שחרור של 400 אסירים בסך הכל עבור כ-40 חטופים, מהם כ-15 אסירים שמרצים מאסרי עולם על רצח ישראלים.

לפי בכיר ישראלי, התכנון נכון לעכשיו הוא שהמשלחת הישראלית תצא לקטאר ביום שני. הבכיר הוסיף כי ראש הממשלה נתניהו יקיים מחר (ראשון) דיון בנוגע למנדט של צוות המו"מ בנושא עסקת החטופים. מלשכת ראש הממשלה נמסר אמש כי "ראש הממשלה נתניהו הודיע כבר אתמול שקבינט המלחמה והקבינט המדיני-ביטחוני יכונסו בראשון כדי להנחות את משלחת המו"מ טרם יציאתה לדוחא. הדרישה לכנס את הקבינט הערב היא לא יותר מניסיון מלאכותי לקושש כותרות".

בתגובה למתווה פריז, חמאס דורש שחרור של יותר מ-1000 אסירים בהם יותר מ-100 אסירים שמרצים מאסרי עולם על רצח ישראלים. בכירים ישראלים אומרים שניתן במו"מ לסגור את הפער בין הצדדים בנושא הזה. בנוסף, בכיר ישראלי אמר שחמאס דורש לשחרר 50 אסירים עבור כל אחת מחמש החיילות שנמצאות בשבי.

הפגנת משפחות חטופים סמוך לקריה, 14 במרץ 2024. ניב אהרונסון
דורשים עסקה עכשיו. הפגנה של משפחות החטופים/ניב אהרונסון

עם זאת, שתי המחלוקות הקשות ביותר הינן דרישת חמאס לנסיגת צה"ל מהמסדרון שהוא יצר מדרום לעיר עזה ושמונע חזרת פלסטינים לצפון הרצועה, וכן דרישת חמאס כי השלב השני של העסקה כבר יכלול הפסקת אש קבועה ולא זמנית.

צוות המו"מ הישראלי בראשות ראש המוסד דדי ברנע צפוי לצאת לדוחא בתחילת השבוע ולהיפגש עם ראש ממשלת קטאר מוחמד בן עבד אל-רחמן אל-תאני כדי להציג לו את תגובת ישראל לתשובת חמאס. בכירים ישראלים סבורים שבגלל שעדיין נותרו פערים משמעותיים בין הצדדים, יש צורך בהתגמשות נוספת גם מצד ישראל כדי לנהל מו"מ ולהגיע לעסקה. הבכירים הישראלים אמרו כי לא ניתן לעשות זאת ללא הרחבת המנדט של צוות המו"מ.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
נאום ראש המוסד דוד ברנע,  בכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור, אוניברסיטת רייכמן. 10 בספטמבר 2023. אבשלום ששוני, פלאש 90
ראש המוסד דוד ברנע/פלאש 90, אבשלום ששוני

מוקדם יותר היום הודיע חיל האוויר הגרמני כי הצטרף למבצע הצנחות הסיוע הבינלאומי בשמי רצועת עזה. בהודעה שפרסם ברשת X (טוויטר לשעבר) מסר משרד החוץ בברלין כי הכוחות הגרמניים הצניחו, בסיוע צרפת, ארבע חבילות מזון - שכל אחת מהן מכילה סחורות במשקל טונה אחת. "כל חבילה נחשבת, אבל הסיוע אוויר הן רק טיפה בים", נמסר.

קנצלר גרמניה אולף שולץ אמר היום כי "צריך שהסיוע יגיע לעזה בקנה מידה גדול יותר". שול. שימריא לביקור מדיני במזרח התיכון, ציין כי נושא הסיוע ההומניטרי יהיה אחד מהסוגיות שבה ידון עם מלך ירדן עבדאללה ורה"מ בנימין נתניהו. שולץ גם הביע דאגה מפעולה צבאית ישראלית שמתוכננת ברפיח, אחרי שאמש נתניהו הודיע כי אישר "תוכניות מבצעיות" למבצע שכזה. "ישנה סכנה שמתקפה מקיפה ברפיח תוביל לכמות נפגעים אזרחיים נוראית, וזה דבר שאסור שיתאפשר", הוסיף שולץ.

חבילות הסיוע שהצניחו גרמניה וצרפת ברצועת עזה. רויטרס
חבילות הסיוע שהצניחו גרמניה וצרפת ברצועת עזה/רויטרס

אתמול הגיעה למרחב הימי של רצועת עזה ספינה הנושאת סיוע הומניטרי של ארגון WCK (המטבח המרכזי העולמי). דובר צה"ל מסר שהדבר נעשה בתיאום עם היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים, בהתאם להנחיית הדרג המדיני בנושא.

הספינה הכילה 130 משטחי ציוד הומניטארי, 115 טונות מזון ומים, שהועברו ל-12 משאיות של ארגון WCK, אשר יפיץ אותם למרחב צפון רצועת עזה. זאת כחלק מהמאמץ ההומניטארי הכולל שמובילה איחוד האמירויות לרצועת עזה בתיאום עם ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully