וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ביצועיסט" יעיל ומסוכן - ואחד ממפקדי הטבח ב-7 באוקטובר: מי אתה, מרוואן עיסא?

עודכן לאחרונה: 11.3.2024 / 12:09

גורמים במערכת הביטחון: אם אכן חוסל מרוואן עיסא בפעולה ישראלית, מדובר במכה קשה לחמאס, שתפגע ביכולת הארגון לשלוט בשטחי עזה ולתקוף את כוחות צה"ל. במהלך 7 באוקטובר הוציא עיסא לפועל את תוכניתו של מוחמד דף, ופיקד על הפעילות ב-4 השעות הראשונות והקריטיות של הטבח

תשתיות טרור ומבנה צבאי: תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה/דובר צה"ל

אם נכונים הדיווחים שלפיהם בכיר חמאס מרוואן עיסא חוסל בתקיפה ישראלית, מדובר במכה קשה לארגון הטרור, שתגביל משמעותית את יכולתו להוציא מתקפות נגד כוחות צה"ל - כך מעריכים גורמים במערכת הביטחון.

עיסא, מספר שלוש בחמאס-עזה אחרי מוחמד דף ויחיא סינוואר, נחשב "ביצועיסט" מיומן ומסוכן מטעם ארגון הטרור, הוסיפו הגורמים. מסיבה זו, חיסול שלו - בהנחה שאכן צלח - יהיה בגדר מכה מוראלית קשה לארגון. גם מבחינה מבצעית, סילוק של עיסא מהזירה יפגע מאוד ביכולת של חמאס לשלוט בשטחי רצועת עזה, לבנות תמונת מודיענית על ישראל ולהוציא אל הפועל התקפות על הכוחות המתמרנים. אם יתברר שחוסל בתקיפה ישראלית, יהיה אפשר להגדיר זאת כאבידה משמעותית ליכולת של סינוואר ודף להוציא אל הפועל פעולות טרור. בעזה מעריכים כי במהלך התקיפה היה לצד עיסא בכיר חמאס נוסף: ראש מערך הסיוע הקרבי בזרוע הצבאית, ראזי אבו טעאמה. ייתכן שלצד שניהם שהו במהלך התקיפה דמויות מפתח נוספות בארגון. בנו של עיסא, מוחמד, חוסל ב-28 בדצמבר בתקיפות חיל האוויר.

מרוואן עיסא, חמאס. צילום מסך, אתר רשמי
חשאי ושומר על פרופיל נמוך, השאלה היא אם זה עזר גם הפעם. מרוואן עיסא/אתר רשמי, צילום מסך
לראשונה מזה 30 שנים: תיעוד עדכני של מוחמד דף. חדשות 12, אתר רשמי
הוא היה המוח מאחורי האכזריות, עיסא היה הידיים. מוחמד דף/אתר רשמי, חדשות 12

אין חולק על תפקידו המרכזי של עיסא בזרוע הצבאית של חמאס, ובאופן ספציפי בטבח במהלך השבת השחורה. בשעה שמוחמד דף היה המוח מאחורי כמה מהמעשים האכזריים והמבחילים ביותר של חמאס ב-7 באוקטובר,עיסא הופקד על הוצאת התוכניות אל הפועל. מעורבותו בטבח ב-7 באוקטובר התבטאה לא רק בהכנת כוחות חמאס ובקיום התוכנית של דף, אלא גם בשליטה ובסיוע בארבע השעות הראשונות והקריטיות שלה - שבמהלכן בוצעו הפשיטה על המוצבים והיישובים, החטיפות ומעשי הרצח והאונס.

עיסא, שבישראל מוכר בין השאר בזכות תמונתו לצד גלעד שליט בעת שחרורו של האחרון משבי חמאס ב-2011, הוא אחד ממייסדי הארגון. הוא שומר על פרופיל נמוך והופעותיו הפומביות נדירות יחסית. בגין פעילותו בחמאס ריצה עונש מאסר בישראל במשך חמש שנים. כמו כן, נאסר למשך ארבע שנים בכלא של הרשות הפלסטינית, אך שוחרר עם פרוץ האינתיפאדה השנייה. שלוש פעמים הופצץ ביתו: ב-2012 במהלך מבצע עמוד ענן, ב-2014 במהלך מבצע צוק איתן וב-2021 במהלך מבצע שומר חומות.

מרוואן עיסא, חמאס. צילום מסך, אתר רשמי
משחק במגרש המדיני והצבאי. מרוואן עיסא וגלעד שליט ב-2011/אתר רשמי, צילום מסך
מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר בעצרת בעיר עזה, 1 באוקטובר 2022. רויטרס
חיסול של עיסא יהיה אבידה גדולה עבורו ועבור צמרת חמאס. יחיא סינוואר/רויטרס

עיסא נולד ב-1968 במחנה הפליטים אל בורייג' שבמרכז רצועת עזה, שמשפחתו נמנתה עם מקימיו. באינתיפאדה השנייה, לאחר שיצא לחופשי מהכלא הפלסטיני, נטל חלק במתקפות הטרור על ישראל. הוא פעל רבות כדי לשכלל את מאמצי חמאס ולאגד את החוליות והגדודים הלא מאורגנים לזרוע צבאית בעלת היררכיה ברורה הזוכה לתמיכה כלכלית. יש לו יד באפיקים ביטחוניים ומדיניים כאחד; כך, למשל, בקיץ 2017 נשלח לקהיר כדי לנהל מו"מ עם ישראל בתיווך מצרים. גורם ביטחוני בכיר לשעבר אמר לוואלה ב-2021 כי עיסא הוא "אחת הדמויות הכי חזקות של חמאס ברצועה. הוא לא מדבר, אלא בעיקר עושה, ומכאן כוחו. הוא מוכיח לכולם שכשהוא מבטיח, הוא גם מקיים". לפי אותו גורם, כוחו של עיסא נובע "לא רק מקירבתו לסינוואר אלא לדף ולבכירים נוספים. הוא יודע שהוא תמיד על הכוונת של ישראל, ולכן מתנהל ברמת מידור גבוהה מאוד". האם הזהירות והחשאיות של עיסא סייעו לו לרמות את המוות גם הפעם? על השאלה הזו מנסים חמאס וישראל לענות כעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully