וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

או שיחוסל, או שינהל את המערכה הבאה נגד ישראל: איש הצללים האכזר מעזה

עודכן לאחרונה: 20.3.2021 / 14:11

מרואן עיסא הפך מילד במחנה פליטים ליד ימינו מטיל האימה של מוחמד דף, כסגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס. קרבתו לסינואר ואחריותו על התעצמות חמאס והמבצעים המיוחדים של ארגון הטרור הופכים אותו לדמות מפתח ברצועה, ולמטרה נעה מאתגרת במיוחד עבור זרועות הביטחון

בווידאו: יחיא סינוואר זכה בכהונה נוספת כמנהיג חמאס ברצועה/מערכת וואלה!

הרשתות הפלסטיניות הוצפו השבוע בתמונה חריגה של צמרת חמאס בעזה אחרי הבחירות הפנימיות, שכמעט הסתיימו בהפסד צורם על חודם של כמה קולות עבור המנהיג יחיא סינואר. התמונה נועדה להראות אחדות ופיוס אחרי המתח בין הפלגים. סינואר לבסוף שמר על הכיסא ומעמדו בזכות הצבעה חוזרת והפעלת מנופי לחץ על האישים המעורבים.

מבין 20 המצטלמים, בראשם סינואר לצד שתי נשים, בלטה דמות אחת יותר מכולם: מרואן עבד אל כרים עיסא. כך מופיע שמו ברשימת האוכלוסין במחשבי מתאם פעולות הממשלה בשטחים. בעזה מכנים אותו אבו אל-בראא. תפקידו כיום הוא סגן ראש הזרוע הצבאית של החמאס והאיש שניצל את השקט התעשייתי בפיקוד דרום לצורך בניין הכוח של ארגון הטרור בשנים האחרונות.

בתמונה הוא בחר לעמוד מאחורי כולם ובניגוד לכל האחרים חבש מסיכת מגן נגד הקורונה. ספק שומר על כללים, ספק לא מעוניין להיחשף בפומבי, כיאה לדמות שחיה בצללים הרחק מהזרועות הארוכות של שב"כ וצה"ל. הוא מתנהל תחת ההבנה שבכל רגע יכולה להתהפך הקערה ומישהו בישראל יכול להורות על חיסולו. אחרי הכול, הוא האיש שינהל את המערכה הבאה של חמאס מול צה"ל.

ממשלת חמאס. צילום מסך, אתר רשמי
ספק שומר על כללי הקורונה, ספק לא מעוניין להיחשף בפומבי. עיסא עוטה מסיכה מאחור, בתצלום של צמרת חמאס/אתר רשמי, צילום מסך

מוחמד דף, שניצל מספר רב של פעמים מסיכולים, היה ונשאר מפקד הזרוע הצבאית הבלתי מעורער והנערץ של חמאס. בקיץ 2014, אחרי שנכשל ניסיון לחסלו, הוא הפיץ קלטת אודיו בקולו כדי להוכיח שנותר בחיים. דף מוגבל פיזית אחרי מספר פציעות וסדרת ניתוחים, וחי בסתר, לכן מי שמנהל בפועל את הזרוע הצבאית הוא סגנו: מרואן עיסא, שביתו הופצץ במהלך המבצע על ידי מטוסי קרב של חיל האוויר.

גורמים במערכת הביטחון ומומחים לענייני עזה טוענים כי על פי דבריו של דף יישק דבר, אך במסגרת הרצון לשמור על מידור גבוה ניתן להעריך שחלק לא מבוטל מההחלטות מקבל עיסא עצמאית וחלק בהתייעצות או באישור סינואר. ניתן להגדיר את עיסא כ"מגשר" או "מפשר" בין הקיצוניות של דף וההכנות לקראת מלחמה עתידית נגד ישראל, לבין התהליך הפרגמטי שמעביר סינואר את הרצועה. זאת במסגרת ההסדרה בין ישראל לחמאס, שאותו מוביל בצד הישראלי לא אחר מאשר ראש המל"ל מאיר בן-שבת, שכבכיר בשב"כ הוציא אל הפועל סיכולים ממוקדים.

מרוואן עיסא, חמאס. צילום מסך, אתר רשמי
עיסא ביום שחרורו של גלעד שליט, אוקטובר 2011/אתר רשמי, צילום מסך

אחרי חיסולו של רמטכ"ל חמאס אחמד ג'עברי במבצע עמוד ענן בשנת 2012 הופצו תמונות שלו מהעבר, כשלצדו לא אחר ממרואן עיסא. לדברי מומחים לעזה בקהילת המודיעין הישראלית היה זה הוא שניהל בפועל את הלחימה נגד צה"ל, בזמן שג'עברי קידם שיחות בקהיר עם ישראל בתיווך מצרים.

התמונות שהופצו אחרי חיסול ג'עברי סייעו לעיסא להוכיח את קרבתו להנהגה, חשיבותו למפקדים בצמרת הזרוע הצבאית שעליה מבססת הנהגת חמאס את כל כוחה ורק לאחר מכן אהדתו בציבור. כך למעשה חיסולו של ג'עברי סלל את דרכו של אבו אל-בראא לתפקיד הסגן של מוחמד דף.

הילד ממחנה הפליטים שהפך למוביל ההתנגדות

הסיפור המלא של מרואן עיסא מתחיל בכלל עם פרוץ מלחמת העצמאות. משפחתו נמלטה מכפר מדרום לאשקלון והתמקמה במרכז רצועת עזה. מאוחר יותר נמנתה על מקימי מחנה פליטים אל בורייג'. בשנת 1968 נולד מרואן במחנה וינק את השנאה לישראל מהסביבה. בשנת 1987 ייסדו את חמאס ומהר מאוד התחבר עיסא בן ה-19 לרעיון ההתנגדות, השתתף בפעילות רעיונית והחבלנית נגד ישראל, אך לא בפעילות ממוסדת.

במהלך שנות ה-90 הוא נתפס במסגרת גל מעצרים במחנה הפליטים והועבר לחקירות שב"כ. כבר אז היה ברור שמדובר באיש קשוח במיוחד. לאחר ריצוי חמש שנות מאסר בכלא הישראלי הוא יצא לחופשי - אך כאדם אחר. בתאי האסירים התחבר לרעיון - להפוך את חוליות המחבלים הקטנות לארגון מסודר שיקרא גדודי עז א דין אל קאסם, והצטרף כחבר פעיל בזרוע הצבאית של הארגון. באותם ימים בהם חמאס שימש מסגרת לאידיאולוגיה קיצונית דתית הוא החל לטפס במעלה הדרך, עד לימים אלו בהם הוא חלק בלתי נפרד מצמרת הארגון בכלל והזרוע הצבאית בפרט.

מרוואן עיסא, חמאס. צילום מסך, אתר רשמי
לאחר ריצוי חמש שנות מאסר בכלא הישראלי הוא יצא לחופשי - אך כאדם אחר. עיסא/אתר רשמי, צילום מסך

בינואר 1996 חוסל יחיא עיאש, "המהנדס", וחמאס הגיב בשרשרת פיגועים קטלניים בעורף מדינת ישראל. עיסא בלט כבר אז והיה מהמתכננים ויש שטוענים מהמבצעים בפועל של הרג אזרחים ישראלים. אך המציאות הפוליטית והמדיניות הישראלית הייתה שונה וברוח הסכמי אוסלו הוא נעצר על ידי מנגנוני הביטחון הפלסטינים ונכלא לכמה שנים בכלא פלסטיני, שהוגדר אז כבעל "דלת מסתובבת", כליאה עם חופשות וביקורי חברים ומשפחה.

בראשית האינתיפאדה השנייה, בהוראה מפורשת של יאסר ערפאת, נפתחו דלתות הכלא ושוחררו האסירים, כולל פעילי חמאס, כדי ליטול חלק בהתקפות הטרור על ישראל. עיסא היה אחד מאותם מרצחים שיצאו אל החופשי וקידמו את מכונת הטרור של חמאס, בעיקר בתכנון אך יש מי שטוען כי גם היה מאלו שלחצו על ההדק. הוא עסק בכל העת בתהליך המעבר מחוליות וגדודים לא מאורגנים לזרוע חצי-צבאית מאורגנת לפי פלוגות, גדודים וחטיבות עם היררכיה ברורה, ותמיכה כלכלית.

מצעד של גדודי עז א-דין אל קסאם – הזרוע הצבאית של חמאס ברפיח, רצועת עזה. רויטרס
עיסא נשאב אט אט לתוך החלל שנוצר והחל להתמסר לעולם הפיתוחים הצבאיים. קסאמים בעזה, 2016/רויטרס

עיסא התפתח בשני צירים. הראשון, סולם הדרגות בארגון והמעמד, והשני הציר הטכנולוגי-תעשייתי. אחרי חיסולו של עדנאן אל רול בשנת 2004, מי שהוגדר כאחד מבכירי הזרוע הצבאית של החמאס בעזה, יד ימינו של דף, מומחה להכנת חומרי חבלה ואבי רקטות הקסאם, נותר חלל בתחום התעשייה הצבאית. גורמי מודיעין צבאי לשעבר טוענים כי עיסא נשאב אט אט לתוך החלל שנוצר והחל להתמסר לעולם הפיתוחים הצבאיים.

התהליך שעבר לא שינה את מזגו הסוער ודמותו נתפסת כרצחנית גם כמדובר בבני עמו. בשנת 2014 הוא ניהל מרדף אחרי פעילי חמאס סוררים. אחד נמלט לסיני והשניים האחרים נתפסו רגע לפני שחצו את המנהרות מתחת לציר פילדלפי בהוראה מפורשת שלו. גורלם של השלושה עד לא ידוע עד היום. שנה קודם לכן, במסגרת ריב בין חמולות, הוא היה מבין אלו שפרצו לכלא בעזה כדי להוציא אל הפועל נקמת דם בין חמולות אליהם הייתה קשורה משפחתו.

כשברקע צה"ל, המוסד ושב"כ מצליחים לשבש ולסכל הברחות נשק עצומות לעזה סיפר קצין בכיר בפיקוד הדרום באפריל 2016, כי חמאס מנסה לפתח אמצעי לחימה חדשים, ביניהם חביות המכילות 250 ק"ג אותן ניתן לשלח לים, כלי טיס לא מאוישים והרחבת טווח הרקטות. שמו של עיסא בלט היטב כמי שמעורב בתהליכי ההקמה והפיכת הרעיונות למעשים. עוד נקודה שאסור להתעלם ממנה היא היכולת של עיסא לתמרן ולפשר שוב ושוב בין הקיצוניות של מוחמד דף לאג'נדה הפרגמטית של סינואר. אחד מגורמי הביטחון אמר עליו, "הוא מתוחכם מאוד, ברמה של לרתך פלסטיק למתכת".

בשנת 2017 עלה סינואר לשלטון והקיף את עצמו בכמה מקורבים, ביניהם שניים מחבריו לתא בכלא הישראלי: רוחי מושתהא, אחד ממייסדי הזרוע הצבאית של החמאס שהיה מעורב בחטיפתו של נחשון וקסמן, ותאופיק אבו נעים. השלישי הוא עיסא, שכבר אז הייתה ברורה קרבתו למנהיג הטרי. ברקע הדהדה דמותם של החבר'ה המדיניים כמו מחמוד א-זאהר, ח'ליל אל-ח'יה שהופיעו במרכז התמונה שהתפרסמה בשבוע האחרון, אך משקלם פחת. בראיית רבים הם ייצגו את העבר.

פעילי חמאס מעזה עורכים תמרונים צבאיים לאורך הגדר 25 במרץ 2018. -, מערכת וואלה! NEWS
פעילי חמאס עורכים תמרונים ליד גדר הרצועה, 2018/מערכת וואלה! NEWS, -

אחרי הפשיטה של צוללני חמאס על חוף זיקים במבצע צוק איתן בקיץ 2014, בשילוב סרטונים ופעילות ימית גלויה של כוח הנוח'בה הימית (יחידת עלית בחמאס), היה ברור לכולם שהמערכה הבאה תיראה אחרת ומלאת הפתעות, לא רק בזירה הימית או באוויר, אלא בעיקר בתחום הטכנולוגי בעקבות פיתוח של אמצעים מיוחדים.

עיסא, קיפץ בין העולמות הביטחוניים והמדיניים וכאחד ממקורביו של סינואר הוא נשלח בקיץ 2017 לקהיר, כדי לנהל משא ומתן עם ישראל בתיווך מצרים. שבוע קודם לכן ביקר בן שבת והעביר מסרים מהדרג המדיני בישראל לקראת האפשרות של שחרור אסירים, בתמורה לגופות החיילים הדר גולדין ואורון שאול, אך המאמצים לא הבשילו לעסקה בגלל עמדות קשוחות של סינואר וקווים אדומים של ממשלת ישראל.

שנה מאוחר יותר, בנובמבר 2018, במסגרת סבבי ההסלמה ברצועת עזה ותקיפות חיל האוויר שארכו 44 שעות, היה רושם שהנה עוד רגע יחוסל עיסא, אך זו הייתה רק תחושה - הדרג המדיני וצה"ל חשבו שנכון לא לדרדר את האזור למערכה בעת ההיא, אלא שנכון לפגוע רק בתשתיות חמאס. את התחושה הזו העצים ערוץ אל מיאדין, שטען כי כוח מיוחד ומסוערב של צה"ל חדר לרצועת עזה בזהות בדויה, במטרה לחסל את מוחמד דף ומרואן עיסא ונחשף על ידי כוח של חמאס. בין הצדדים התפתחו חילופי אש ומרדף במהלכו נהרג סא"ל א'. במצוד והחקירה שניהל החמאס התפרסם אז ברצועת עזה שנעצרו 45 חשודים פלסטינים שהועברו לחקירה.

חיילי 8200. דובר צה"ל
"הוא יודע שהוא על הכוונת של ישראל ומתנהל בהתאם, אבל לא לעולם חוסן". חיילי 8200/דובר צה"ל

בינואר 2019 פרסם עיתון אל אח'בר בלבנון כי מנגנוני הביטחון של חמאס ברצועת עזה סיכלו תוכנית של ישראל לרגל אחרי מנהיגי הזרוע הצבאית של הארגון, גדודי על א-דין אל קסאם. עוד נטען בעיתון הלבנוני כי צה"ל עשה שימוש במכשירים אלקטרוניים ולא הסתמך רק על מעקב אחר מכשירים סלולריים. אחד היעדים לריגול, כך על פי הדיווח, הוא עיסא. הגורמים שהתראיינו לכתבה אמרו לאל אח'בר כי אנשי חמאס נטרלו מכשיר ציתות בבית סמוך לביתו של עיסא. אל אח'בר ציין כי מנגנוני הביטחון עצרו את האיש שעל פי החשד השתיל את המכשיר ולאחר מכן גילו מערכות ריגול נוספות שהושתלו באזור ובמקומות אחרים, בהם מכשיר נוסף שהתגלה ברכבו של אחד מבני לווייתו של עיסא.

מלחמת המוחות והצללים בין ישראל לחמאס ממשיכה גם בימים אלו. תזכורת לאיום ההולך ומתפתח ברצועת עזה התקבל בתאריך 22 בפברואר השנה, עת פרסם דובר צה"ל הודעה על פעילות כוח ימי של ישראל, שזיהה בבוקר אותו יום "פעילות ימית שהיוותה איום פוטנציאלי לכלי שיט של חיל הים. לוחמי צה"ל זיהו את הפעילות וסיכלו אותה". בדומה למנהרה הימית סודית שנבנתה בחופי עזה, נחשפה על ידי מספן מודיעין של חיל הים בשנת 2018 והושמדה על ידי חיל האוויר. המנהרה ההיא אפשרה לצוללני כוח העלית של חמאס לצאת בחשאי אל הים.

"בפועל, הוא היום אחת הדמויות הכי חזקות של חמאס ברצועת עזה. לא מדבר אלא בעיקר עושה. מכאן כוחו. הוא מוכיח לכולם כשהוא מבטיח הוא גם מקיים", אמר גורם ביטחוני בכיר לשעבר, "הוא לא רק משחק במגרש הצבאי והביטחוני, אלא גם במישור המדיני. כוחו לא נובע רק בגלל הקרבה לסינואר אלא לדף ולבכירים נוספים. הוא יודע שהוא תמיד על הכוונת של ישראל ולכן מתנהל בהתאם - ברמת מידור מאוד מאוד גבוהה. אבל ההיסטוריה מוכיחה שלא לעולם חוסן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully