וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות אלפי חיסונים הועברו לרשות; גורמים ביטחוניים: למכור מהמלאי הישראלי

עודכן לאחרונה: 17.3.2021 / 10:48

משרד הביטחון אישר למסור לפלסטינים כ-65 אלף חיסונים נגד קורונה במימון פייזר וארגון הבריאות העולמי. במקביל, גורמים ביטחוניים המליצו על העברת מנות מישראל בצל הדיווחים על חשש לבזבוז מלאי בעקבות חוסר תיאום בהצטיידות. להערכתם, נתניהו ידון בכך רק אחרי הבחירות

בווידאו: ישראל העבירה חיסונים לקורונה לרשות הפלסטינית/צילום: רויטרס

ישראל העבירה לפנות בוקר (רביעי) 64 אלף חיסונים נגד קורונה לרשות הפלסטינית - כך נודע לוואלה!. החיסונים הועברו כתרומה מחברת התרופות פייזר וארגון הבריאות העולמי אחרי שמשרד הביטחון אישר את המהלך, ואופן החלוקה בין הגדה המערבית לרצועת עזה ייקבע בהתאם לאישורים שיתקבלו. 40 אלף מהם היו של פייזר ו-24 אלף של אסטרהזניקה.

מספר החיסונים שהועברו לרשות הפלסטינית כבר חצה את המאה אלף, ובתוספת המבצע הישראלי לחיסון הפועלים הפלסטינים יגיע לכרבע מיליון. במערכת הביטחון מתריעים כי הכמות לא תספיק, וכדי לאפשר לכל האוכלוסייה בעזה ובגדה המערבית להתחסן יידרשו מיליון חיסונים נוספים.

בהתאם לכך, התקיים דיון בנושא בהשתתפות גורמים מצה"ל, שב"כ, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, משרד הביטחון, המל"ל ומשרד הבריאות. במהלכו הועלה חשש שהפער הגדול בין הצלחת מבצע החיסונים בישראל לגודלו המצומצם ברשות יפגע במאמצים לעצירת התחלואה. כלל הגורמים בדיון המליצו על סיוע לפלסטינים בהשגת החיסונים, כולל מכירה מהמלאי הישראלי בהתאם לאישור היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

משלוח חיסונים נגד קורונה ברצועת עזה, 17 בפברואר 2021. רויטרס
עשרות אלפי חיסונים הועברו. משלוח לרצועת עזה, בחודש שעבר/רויטרס

לדברי גורמים שהיו מעורבים בתהליך, "מדובר במשבר רפואי חמור. העובדה שאין חיסונים לרשות הפלסטינית מאיימת על ישראל באופן ישיר. מדובר בשתי אוכלוסיות שחיות זו לצד זו. ואני לא רוצה להיכנס לעשות לענייני המוטציות וההשפעות מסביב".

עם זאת, הם אומרים כי ההחלטה בנושא צפויה להתקבל רק לאחר הבחירות. "מה שברור הוא שבשלב של לפני הבחירות ראש הממשלה בנימין נתניהו לא יאשר למכור לפלסטינים חיסונים מהמכסה הישראלית. הרי ישראל רכשה משתי החברות - פייזר ומודרנה - את החיסונים בהיקפים עצומים ובעלויות של מיליארדי שקלים".

הגורמים הדגישו כי לממשלה לא תהיה ברירה אלא להתכנס כשהדבר יתאפשר, להתגבר על היריבות בין המפלגות ולקדם מכירה של חיסונים לרשות הפלסטינית. אחרת, הם אומרים, יהיה קשה מאוד להרחיק את הנגיף מהאזור.

מבצע החיסונים לפועלים הפלסטיניים בישראל ובהתיישבות | מעבר מיתר 8 במרץ 2021. ראובן קסטרו
המלצה למכור מהמלאי הישראלי. מתחם חיסונים לפועלים הפלסטינים במעבר מיתר/ראובן קסטרו

הרשות הפלסטינית פיזרה בכלי התקשורת התחייבויות לרכוש 400 אלף חיסונים, אך עד כה לא עמדה בהתחייבויות. עד אתמול, רכשה בסך הכול 15 אלף חיסונים - 5,000 מישראל ועוד עשרת אלפים מרוסיה, של חברת ספוטניק. מתוכם, 14 אלף חיסונים הועברו לגדה המערבית ואלף לרצועת עזה.

לצד זאת, לפי בקשה של בכיר פתח מוחמד דחלאן, מימנה איחוד האמירויות שני משלוחים לרצועת עזה, בהיקף של 60 אלף חיסונים. אנשי מתאם פעולות הממשלה בשטחים והמנהל האזרחי, בסיוע צוותי מד"א, השלימו אתמול חיסון של 90 אלף פועלים פלסטינים שעובדים בישראל ובהתנחלויות, כשהמטרה היא להגיע עד השבוע הבא ל-120 אלף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully