וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכניסה לאזורי תעשייה וביציאה ממעברים: כך יתחסנו 110 אלף פועלים פלסטינים

3.3.2021 / 8:01

מבצע החיסונים לקורונה של עשרות אלפי בעלי רישיון תעסוקה בישראל וביו"ש ייצא לדרך ברקע החשש מגל שלישי ברשות הפלסטינית. מאחר והרשות לא מצליחה לעמוד ביעדים שהציבה לעצמה ברכישת חיסונים, המבצע לא צפוי להרגיע את הרוחות ברמאללה, ועלול להביא להגברת החיכוכים בשטח

בווידאו: דיווח של אמיר בוחבוט מחברון לקראת מבצע חיסון הפועלים הפלסטינים/צילום: אמרי בוחבוט ורויטרס

כ-110 אלף פלסטינים העובדים בישראל יתחסנו נגד קורונה במסגרת מבצע החיסונים שאושר השבוע, ובמערכת הביטחון כבר הוחלט על התחלתו של פיילוט בניסיון להיערך להיקף הכולל של המבצע. במסגרת הפיילוט ייבדק כיצד יפעל מערך החיסונים, מי יהיה הגורם המחסן ובאילו מקומות יפעלו המוקדים במבצע, שמטרתו למנוע כניסה של תחלואה מהגדה המערבית לשטחי ישראל.

לפי התכנית, מי שיתאם את מועד החיסונים לפועלים - כ-80 אלף בעלי רישיון תעסוקה בישראל וכ-30 אלף ביו"ש - מול גורמי הבריאות, יהיו המעסיקים הישראלים. זאת, כדי למנוע תורים ארוכים שייצרו דוחק וצפיפות באתרי ההתחסנות.

מתחמי החיסון יוקמו בכניסה לאזורי התעשייה בגדה המערבית וביציאה ממעברי הגבול ביהודה ושומרון. בשלב זה הוחלט שלא לחסן את בעלי תעודות הסוחר ובעלי אישור יציאה לישראל מטעמים הומניטריים. עוד הוחלט כי מעמד החיסון יהיה ברגע חזרתם של הפלסטינים מהעבודה, ולא בדרכם אליה, כדי למנוע אפשרות של מסתננים משטחי הרשות לתורים. לפני החיסון יבדקו גורמי הצבא כי המתחסן אכן רשום במערכת ומחזיק באישור תעסוקה ישראלי בתוקף - אישור הניתן בכפוף לבדיקה ביטחונית.

צוותי רפואה ישראלים מחסנים פלסטינים נגד קורונה במחסום קלנדיה, 23 בפברואר 2021. Oded Balilty, AP
בצה"ל מעריכים כי הרשות הפלסטינית נערכת לגל שלישי של קורונה. חיסון פלסטינים במחסום קלנדיה/AP, Oded Balilty

בתוך כך, בצה"ל מעריכים כי הרשות הפלסטינית נערכת לגל שלישי של קורונה. ברקע החשש מעלייה חדה בתחלואה שילשו גורמי הרפואה הפלסטינים את היקף בדיקות הקורונה ממוצע של 2,000 בדיקות ביממה לכ-6,000 ביממה. גורמי צבא העריכו כי היקף הבדיקות יביא לעליה בדיווח על היקף הנדבקים הפלסטינים ולהגברת המודעות לחיסונים והדרישה להתחסן.

בשלב זה, הרשות הפלסטינית לא מצליחה לעמוד ביעדים שהציבה לעצמה ולרכוש מאות אלפי חיסונים, שכן עד כה הושג רק משלוח עם כמה אלפי מנות שתרמה רוסיה. שני משלוחים נוספים שיועדו לרמאללה עוד לא הגיעו לרשויות הבריאות ברשות: משלוח מאיחוד האמירויות הערביות בהובלה של מוחמד דחלאן, יריבו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ומשלוח מארגון הבריאות הבינלאומי.

בעניין משלוח חיסוני הקורונה שהיה צפוי להגיע מאבו דאבי, יש מי שטוען שהבירוקרטיה נובעת מהאיבה בין שני האישים.

עוד בוואלה!

שמיים פתוחים: אושרה פתיחת נתב"ג, ישראלים יוכלו לשוב ללא ועדת חריגים

לכתבה המלאה
פועלים פלסטינים במחסום ישראלי סמוך לרמאללה, קורונה, 19 מרץ 2020. רויטרס
מבצע החיסונים לא צפוי להרגיע את הרוחות ברמאללה. פועלים פלסטינים במחסום/רויטרס

מבצע החיסונים לפועלים הפלסטינים לא צפוי להרגיע את הרוחות ברמאללה, ולפי הערכות במערכת הביטחון הרשות הפלסטינית עומדת בפני גל אלימות על רקע הביקורת על הפערים שנוצרו בתחום חיסוני הקורונה - והוא עשוי להתגבר כאשר יתועדו התורים הארוכים של הפועלים המתחסנים במימון ישראל.

גורמי ביטחון הסבירו כי מחד ישראל תצליח לחזק את מדיניות הבידול בין עזה ליו"ש, אך מנגד מבצע החיסונים ייצור ניכור בקרב אלו שיישארו חשופים לנגיף הקטלני. מה שעלול להגביר את החיכוך בשטח.

גורם ביטחוני בכיר העריך כי על בסיס העבר, ברגע שהתחלואה ברשות הפלסטינית עולה, היא נוקטת בגישה של סגרים אגרסיביים ומונעת מהאוכלוסייה לשוטט בשטח, מה שאמור להוריד את מפלס החיכוך עם האוכלוסייה הישראלית ולמנוע פיגועים. כמו כן, טרם הוחלט באיזו גישה לנקוט כלפי פלסטינים שמסתננים בניגוד לחוק לישראל דרך הפרצות בגדר המערכת והם עשויים להגדיל את פוטנציאל הפצת נגיף הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully