וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמיים פתוחים: אושרה פתיחת נתב"ג, ישראלים יוכלו לשוב ללא ועדת חריגים

קבינט הקורונה אישר את התנאים לפתיחה מחודשת של השמיים, תוך צמצום פעילותה של ועדת החריגים. לפי ההחלטה, תוכבד אכיפת הבידוד בקרב לא מחוסנים, בעוד מחלימים ומחוסנים יחוייבו בבדיקות לפני חזרתם. אכיפת בידוד לחוזרים מחו"ל תתועדף מעל אכיפת בידוד כללי

בווידאו: נוסעים נחתו בנתב"ג וחוברו לצמיד אלקטרוני/צילום: ניב אהרונסון ורויטרס

קבינט הקורונה אישר היום (שלישי) את פתיחת נמל התעופה בן גוריון להמראות ולנחיתות אזרחים. לשרים הוצג מתווה משופר שגובש ביממה האחרונה לכניסה ויציאה מהארץ, בין השאר - במטרה לאפשר לישראלים לשוב ולהצביע בבחירות בעוד כשלושה שבועות. המתווה כולל צמצום משמעותי של ועדת החריגים שאישרה עד כה את תנועת האזרחים מישראל ואליה. התקנות שאושרו יובאו לאישור הממשלה בהתאם עם סיום העבודה עליהן.

בפתח הדיון אמר המשנה לראש המל"ל, איתן בן דוד, כי בשל פתיחת נתב"ג, אכיפת בידוד לחוזרים מחו"ל תתועדף מעל אכיפת בידוד כללי ועמידה בהנחיות במרחב הציבורי. הצעת ההחלטה קובעת כי יש לאפשר כניסה של 3,000 ישראלים כל יום דרך נתב"ג החל מיום ראשון לפי מתווה של משרד הבריאות ומשרד התחבורה.

עוד נקבע כי השבים מחו"ל יחוייבו בבידוד ביתי מלבד מחוסנים ומחלימים, שעדיין יצטרכו לבצע בדיקות קורונה לפני העלייה למטוס. כמו כן, הוחלט על הפעלת מלוניות לטובת אזרחים שאינם יכולים לקיים בידוד ביתי. משטרת ישראל תאכוף את הבידוד ותיתן תיעדוף לאכיפת בידוד של חוזרים מחו"ל. פרט לנתב"ג, הוחלט כי כי גם שדה התעופה רמון ליד אילת יוכשר לקליטת חוזרים מחו"ל.

מוטסים בנתב"ג 25 בינואר 2021. ראובן קסטרו
מטוסים בנתב"ג/ראובן קסטרו

עיקרי ההחלטה

  • תתאפשר כניסה של 3,000 ישראלים כל יום דרך נתב"ג החל מיום ראשון
  • השבים מחו"ל יחוייבו בבידוד ביתי מלבד מחוסנים ומחלימים
  • מלוניות בידוד יופעלו לטובת אזרחים שאינם יכולים לקיים בידוד ביתי
  • תתועדף אכיפת הבידוד בקרב השבים מחו"ל על פני אכיפה בציבור הכללי
  • תוקצה תוספת של 660 פקחים עובדי מדינה למשטרה לטובת אכיפת בידוד
  • יקודמו אמצעים טכנולוגיים נוספים כמו אפליקציית מעקב בהסכמה לשבים מחו"ל
  • אזרחים מחוסנים יוכלו לצאת מישראל ללא מגבלה
  • ועדת החריגים תצומצם משמעותית ורוב פעילותה תבוטל

כמו כן, לפי ההצעה תוקצה תוספת של 660 פקחים עובדי מדינה למשטרה לטובת אכיפת בידוד. כמו כן עלתה הצעה לפיו יקודמו אמצעים טכנולוגיים נוספים כמו אפליקציית מעקב בהסכמה לשבים מחו"ל. זאת ועוד, אזרחים מחוסנים יוכלו לצאת מישראל ללא מגבלה, אזרחים לא מחוסנים שרוצים לצאת מישראל יצטרכו לעבור ועדת חריגים. לפי ההצעה, שרת התחבורה מירי רגב תקבע את היקף הטיסות שיורשו לצאת ולהיכנס לישראל.

ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי-פרייס התריעה בפני השרים כי לשקול את הסיכון העולה מפתיחת נתב"ג מבחינה בריאותית. "אני מבינה את הרצון להחזיר את כולם אבל חייבים להבין את הסיכון", אמרה. "אם נשים בצד אחד של המשוואה כניסה עם בידוד במלונית שלא יעבוד בשל הכמות, ובצד השני בידוד עם אכיפה של המשטרה - לא נהיה במקום טוב. אנחנו יודעים שהאכיפה הזו מוגבלת. אנחנו חייבים כלי טכנולוגי שעוד אין לנו אותו וגם צריך חקיקה".

אלרעי-פרייס הוסיפה: "חייבים לראות איך האנשים שרוצים להחזיר פנימה יהיו בעוד אכיפה שהיא לא רק משטרה. יש הרבה וריאנטים - כמו הניו יורקי שכבר גילינו בישראל - אנחנו לא רוצים למצוא את עצמנו בעוד חודש אומרים 'איך הכנסנו בלי פיקוח ובלי אכיפה וקרתה פה קטסטרופה' וכל מבצע החיסונים הגדול ילך לפח. בואו נחזיר את כולם אבל נוודא בידוד ונפעיל אפליקציה שתוכל לפקח באמת על הבידוד".

עמדות חלוקת הצמיד האלקטרוני, נתב"ג, 1 במרץ 2021. קינן כהן
עמדות חלוקת הצמיד האלקטרוני, אתמול/קינן כהן

ממונה הקורונה, פרופ' נחמן אש, הביע בקבינט התנגדות למתווה, וטען כי "זה לא נותן מענה לסיכון. אנחנו לוקחים סיכון בכניסה של אנשים לארץ". אש הוסיף שצריך לקבוע שגם מחוסנים עוברים בדיקת קורונה בהגעתם לנתב"ג. כמו כן, אש הציע להגביל יציאה של מחוסנים לחו"ל, ולא לאשר יציאה לחופשות ונופש עד אחרי פסח ולאשר יציאה רק לצורך עבודה ועסקים.

במהלך הדיון, ביקשה רגב לא להיות אחראית על ועדת החריגים בעקבות הביקורת שספגה. "אני לא מוכנה להיות שק האגרוף הפוליטי של כל השרים. שגנץ ייקח את זה על עצמו. ראינו את כל התלונות שהיו לו אז שייקח בבקשה", אמרה רגב. רה"מ אמר שישוחח עם שר הפנים ויקבלו החלטה בהמשך על ראשות הוועדה.

שר הבריאות יולי אדלשטיין הביע חשש בדיון מיציאה של ישראלים לחו"ל, ואמר כי "אם תתחיל יציאה המונית לחו"ל עכשיו, כולם ירצו לחזור לפני הבחירות. שאנשים יתאפקו קצת עד הבחירות ויצאו לנופש בארץ".

בתום ישיבת הקבינט, אמר שר הביטחון בני גנץ כי הוא "מברך על קבלת דרישת שרי כחול לבן לביטול ועדת החריגים בנתב"ג, הכנסת כלל הישראלים השוהים בחו"ל לארץ לפני הבחירות והמשך קבלת כלל העולים לארץ. בנוסף, כפי שהצעתי, מחוסנים לא יצטרכו בידוד אלא בדיקה שלילית לאחר הנחיתה ויוכלו גם לצאת לחו"ל, ובכך נמשיך לעודד את מתווה 'התחסנת- נכנסת' ואת מאמץ החיסונים.

הדיון התקיים ברקע הסרת ההגבלות החל מיום ראשון והבחירות הקרבות. ראש הממשלה בנימין נתניהו הנחה על גיבוש התוכנית, שמטרתה לאפשר חזרה של אזרחים לטובת הצבעה בבחירות שייערכו בסוף החודש, אך באופן מבוקר בניסיון למנוע ייבוא תחלואה.

הדיון נערך בהמשך לישיבת הממשלה אמש, בה אושר השלב הבא של ההקלות בסגר, שייכנס לתוקף ביום ראשון. במסגרתו, ישובו כיתות ז'-י' לבתי הספר בערים ירוקות, צהובות וכתומות גבוליות, וייפתחו מסעדות, בתי קפה, גני אירועים, כנסים ואטרקציות. הגבלת ההתקהלות תתרחב ל-20 איש במקום סגור ו-50 במקום פתוח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully