וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר הביקורת: משרד התחבורה יבחן היום מחדש את פעילות ועדת החריגים

28.2.2021 / 6:27

הדיון יעסוק בהליך אישור בקשות הכניסה והיציאה מישראל ובדרישת אזרחים לשוב לפני הבחירות. גנץ איים שלא יאריך את ההגבלות ללא מתווה שיבטיח את זכות ההצבעה, אך לפי גורמים משפטיים, בג"ץ לא יאפשר שתימנע גם בלעדיו. ח"כים וראשי מפלגות דרשו לחקור את החלטות הוועדה

לקראת הסגר ההרמטי בנתב"ג 25 בינואר 2021. ראובן קסטרו
הטענות ייבחנו. נתב"ג/ראובן קסטרו

משרד התחבורה יקיים היום (ראשון) דיון בנושא הטיפול בבקשות הכניסה והיציאה מישראל בוועדת החריגים. כמו כן, ידונו בדרישת אזרחים ישראלים לשוב לפני הבחירות לכנסת ב-23 במרץ. הדיון מגיע לאחר ביקורות רבות שהצטברו על האופן בו נדחות על הסף אלפי בקשות ללא הסבר ובאופן שרירותי.

במסגרת ההאשמות שהועלו בתחקיר חדשות 12, נטען כי בקרב המאושרים לחזור יש רוב של נוסעים חרדים, שרבים מהם קיבלו אישורי כניסה לאחר התערבות מקורבים וחברי כנסת. זאת בעוד מקרים הומניטריים ברורים אחרים זוכים להתעלמות. לצד זאת, התחקיר הצביע על תעשייה של זיופים לתעודות מחלימים במגזר החרדי כתנאי לכניסה לארץ.

לקראת הסגר ההרמטי בנתב"ג 25 בינואר 2021. ראובן קסטרו
התערבות מקורבים וחברי כנסת. נתב"ג/ראובן קסטרו

המחדלים שנחשפו עוררו סערה במערכת הפוליטית, ובעיקר באופוזיציה. שר המשפטים בני גנץ הודיע כי לא יאשר את הארכת התקנות שאישרה הממשלה, שיפקעו ב-10 במרץ, עד שייכנס נציג מטעם המשרד לדיוני ועדת החריגים. לפי התקנות, נתב"ג פתוח רק לנחיתה של טיסות חילוץ, עם מכסה של 2,000 נוסעים נכנסים ביום.

גנץ ביקש בנוסף לאמץ מתווה שיאפשר לכל אזרח להגיע לישראל להצבעה ביום הבחירות. הוא טען שאם בקשתו לא תיענה, "זה יהיה באחריותו הבלעדית של נתניהו ויוכיח שהוא דואג לפוליטיקה לפני שהוא דואג לחיי אדם. המציאות בשטח מזעזעת, ואין ספק שיש לחשוף באופן דחוף את הקריטריונים שלפיהם עובדת הוועדה". כך או כך, להערכת גורמים משפטיים מניעת זכות ההצבעה לא תעמוד במבחן בג"ץ.

שרת התחבורה מירי רגב השיבה כי אין בסיס לטענותיו. "היית חלק מאישור ועדת החריגים בממשלה ובאף שלב לא ביקשת נציג מטעמך בוועדה, אלא עמדת על כך שלמשרד התפוצות יהיה נציג בוועדה", כתבה רגב בטוויטר. "לידיעתך, כבר ביום חמישי, בישיבה אצל היועמ"ש, ביקשה היועצת המשפטית של משרד התחבורה שיהיה נציג של משרד המשפטים בוועדה ועד כה הוא לא הגיע. אני מזמינה אותך באופן אישי לשלוח לי עוד הלילה שם של נציג משרד המשפטים שיצטרף לוועדה".

עוד בוואלה!

פנייה ליועמ"ש: חשוף את עבודת ועדת החריגים המאשרת כניסה ויציאה מישראל

לכתבה המלאה

ביש עתיד דרשו מהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לפתוח בבדיקה מידית על פעילות הוועדה, לפרסם את זהות חבריה, את החלטותיה, את נימוקיה, ואת הקריטריונים הברורים והשקופים של עבודתה, במכתב ששלחה גם לשרי הממשלה ומזכיר הממשלה.

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר כי "מה שפועל היום בנתב"ג זו לא ועדת חריגים זו ועדת מצביעים. עשרות אלפי ישראלים טובים תקועים בחו"ל והאנשים היחידים שמקבלים אישור להיכנס זה המצביעים של נתניהו, ליצמן ובן גביר. אנחנו נעתור לבג"ץ, אנחנו נפנה ליועץ המשפטי לממשלה אנחנו נעצור את השערורייה הלאומית הזאת".

בסיעת ישראל ביתנו החלו באיסוף חתימות לכינוס דיון מליאה מיוחד על ההתנהלות במתן היתרי הכניסה לישראל, וגם במרצ ובתקווה חדשה תקפו את עבודת הוועדה. לעומתם, בש"ס טענו כי מדובר "בקמפיין ארסי ומכוער נגד החרדים, שנובע כנראה משיקולים פוליטיים", ובציונות הדתית אמרו כי "הניסיון לטעון שיש העדפה למגזר או סיבה מסוימת מופרך לחלוטין".

יו"ר כחול לבן השר בני גנץ במליאת הכנסת, 31 בינואר 2021. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"המציאות בשטח מזעזעת". גנץ/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

לאורך השנה האחרונה, מאז הוטלו ההגבלות על הטיסות, נקודת הכשל הייתה ונשארה היכולת של המדינה לפקח על ביצוע בדיקות לנכנסים ואכיפת הבידוד. על פי נתוני משרד הבריאות, שיעור התפוסה במלוניות הוא 10% בלבד. בשבוע שעבר הוחלט על ניסיון נוסף לשיפור האכיפה, והוחלט על התחלת פיילוט בו שבים מחו"ל ייכנסו לבידוד ביתי עם אזיק אלקטרוני, כחלופה לבידוד במלוניות. במקביל, הוארך הבידוד במלוניות עד יום שלישי.

במהלך הפיילוט, השבים מחו"ל יוכלו להכריע אם לשהות במלונית או להעביר את הבידוד בבית, כשהם עונדים אזיק או אמצעי מעקב אחר. במשרד הבריאות הודיעו כי בשבוע הבא תקודם חקיקה מידית שתאפשר את הרחבת הפיילוט, וכן את הפעלתן של חלופות פיקוח נוספות, שייתרו את הצורך במלוניות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully