וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פנייה ליועמ"ש: חשוף את עבודת ועדת החריגים המאשרת כניסה ויציאה מישראל

עודכן לאחרונה: 28.2.2021 / 12:34

תחקיר שחשף מחדלים בהליך מתן האישורים עורר זעם במערכת הפוליטית. ביש עתיד ביקשו ממנדלבליט לפתוח בבדיקה ולפרסם את זהות חברי הוועדה, גנץ ידרוש להכניס נציג ממשרד המשפטים לדיונים. "רק מצביעי נתניהו מקבלים אישור כניסה", תקף לפיד. דרעי: "אין העדפה לאף אוכלוסייה"

לקראת הסגר ההרמטי בנתב"ג 25 בינואר 2021. ראובן קסטרו
רוב הנכנסים - חרדים. שדה התעופה נתב"ג/ראובן קסטרו

מפלגת יש עתיד פנתה ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בדרישה לחשוף את תהליך קבלת החלטות בוועדת החריגים המאשרת את הכניסה והיציאה מישראל. במכתב ששיגרה המפלגה ליועמ"ש, עם העתקים לשרי הממשלה ומזכיר בממשלה, הם דורשים לפתוח בבדיקה מיידית על פעילות ועדת החריגים, לפרסם את זהות חבריה, את החלטותיה, את נימוקיה, ואת הקריטריונים הברורים והשקופים של עבודתה. זאת, בעקבות תחקיר שפורסם אמש בחדשות 12 שחשף מחדלים קשים בעבודת הוועדה.

לפי החלטת הממשלה, נתב"ג פתוח רק לנחיתה של טיסות חילוץ - עם מכסה של 2,000 נוסעים נכנסים ביום. התחקיר חשף שורה של מחדלים, פרוטקציות וקומבינות בוועדת החריגים שמחליטה מי ייכנס לארץ ומי לא.

לפי התחקיר, הרוב המוחלט של הנוסעים המאושרים להיכנס לישראל הם חרדים, שנעזרים בקשריהם עם החכים החרדיים כדי לקבל אישור כניסה לישראל, בעוד מקרים הומניטריים ברורים אחרים זוכים להתעלמות. כמו כן, התחקיר הצביע על תעשייה של זיופים לתעודות מחלימים במגזר החרדי כתנאי לכניסה לארץ.

היועמ"ש, אביחי מנדלבליט במהלך טקס פרידה משי ניצן 18 בדצמבר 2020. אוליביה פיטוסי, פלאש 90
התבקש לחשוף את הליך קבלת ההחלטות. מנדלבליט/פלאש 90, אוליביה פיטוסי

ביש עתיד טוענים כי ישנם שיקולים פוליטיים מאחורי ההתנהלות. לדברי יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, "מה שפועל היום בנתב"ג זו לא ועדת חריגים זו ועדת מצביעים. עשרות אלפי ישראלים טובים תקועים בחו"ל והאנשים היחידים שמקבלים אישור להיכנס זה המצביעים של נתניהו, ליצמן ובן גביר. אנחנו נעתור לבג"ץ, אנחנו נפנה ליועץ המשפטי לממשלה אנחנו נעצור את השערורייה הלאומית הזאת".

שר המשפטים בני גנץ הודיע כי לא יאשר את הארכת התקנות, שיפקעו ב-10 במרץ, עד שייכנס נציג מטעם המשרד לדיוני ועדת החריגים. כמו כן, ביקש לאמץ מתווה שיאפשר לכל אזרח להגיע לישראל להצבעה ביום הבחירות. לדבריו, אם בקשתו לא תיענה "זה יהיה באחריותו הבלעדית של נתניהו ויוכיח שהוא דואג לפוליטיקה לפני שהוא דואג לחיי אדם. המציאות בשטח מזעזעת, ואין ספק שיש לחשוף באופן דחוף את הקריטריונים שלפיהם עובדת הוועדה".

לקראת הסגר ההרמטי בנתב"ג 25 בינואר 2021. ראובן קסטרו
מחדלים קשים בעבודת הוועדה. שדה התעופה נתב"ג/ראובן קסטרו

גם יו"ר תקווה חדשה ומועמדה לראשות הממשלה גדעון סער תקף את עבודת הוועדה ואמר כי הוא הוא "שב וקורא לאפשר לכל אזרחי ישראל שבחו"ל לחזור לארץ באופן בטוח. אין הגיון בהמשך הפגיעה בזכויות אזרח ואין להתנות שיבת ישראלים בוועדת פרוטקציה פוליטית".

יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ כתב הערב כי "נתניהו,רגב וליצמן עושים סלקציה בנתב"ג. חרדים ומקורבים? פנימה. חילונים? בעיה שלכם". לדבריו, "בהמשך ישיר לטיפול בקורונה על פי הוראות הרבנים, עברנו עכשיו לשיטת הסלקציה כדי להכניס מצביעים חרדים ולפגוע בשמאל. מרצ פנתה ליועמ"ש כדי לעצור את החרפה ותמשיך להילחם למען שוויון לכל הישראלים ולמען השמאל".

בסיעת ישראל ביתנו החלו באיסוף חתימות לכינוס דיון מליאה מיוחד על ההתנהלות במתן היתרי הכניסה לישראל.

מתקפה נגדית

מנגד, יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, תקף את הטענות ומסר כי מדובר ב"בקמפיין ארסי ומכוער נגד החרדים, שנובע כנראה משיקולים פוליטיים". לדבריו, "בוועדת החריגים אין העדפה לאף אוכלוסייה. חרדים רבים מגיעים מניו יורק, חילונים רבים מגיעים מפרנקפורט. ולגבי הסיוע למשפחות החלשות: מיליון בני אדם יזכו בקרוב לסיוע לרכישת מזון. חלק קטן מיועד למשפחות נזקקות חרדיות והלוואי שהיה יותר כסף לעוד אנשים".

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', הצטרף לדבריו וטען כי הוועדה פועלת כשורה. "הם עובדים סביב השעון בעומס מטורף ובודקים עשרות אלפי בקשות. בסופו של יום מדובר בשיקול דעת, ולפעמים משהו נופל בין הכסאות. הניסיון לטעון שיש העדפה למגזר או סיבה מסויימת מופרך לחלוטין. זה חלק מקמפיין שקרי ומתוכנן נגד הימין והמחנה הלאומי שבאופן טבעי כולל את החרדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully