וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדיניות ביידן: להתנתק מנתניהו אבל לתמוך בישראל

עודכן לאחרונה: 10.3.2024 / 19:01

שלל תקריות והחלטות של ראש הממשלה בשבועות האחרונים גרמו לנשיא להתייאש ממנו. אם נתניהו לא ישנה כיוון, הפיצוץ עם הבית הלבן נראה בלתי נמנע. התוצאה עלולה להיות לחיצה אמריקנית על הבלמים של צה"ל בדרך לרפיח

בווידאו: ביידן במסר לישראל: סיוע הומניטארי לעזה לא יכול להיות קלף מיקוח/צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב התחיל לבצע תמרון פוליטי לא פשוט - להתנתק מראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ומהאסטרטגיה שלו במלחמה בעזה, אך באותה עת להמשיך לעמוד לצידה של ישראל במאבקה בחמאס, שעדיין מחזיק יותר מ-130 חטופים.

למה זה חשוב:

אם נתניהו לא ישנה כיוון, הפיצוץ עם הנשיא האמריקני יתרחש בקרוב. התוצאה עלולה להיות שביידן יתחיל ללחוץ על הבלמים בכל הנוגע לפעולת צה"ל בעזה - במיוחד אם עסקת חטופים לא תצא לפועל בתוך כמה שבועות.

הנשיא ביידן בנאום על מצב האומה, 8 במרץ 2024. רויטרס
תחושה של ייאוש מנתניהו וכפיות טובה מצידו. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנאום מצב האומה/רויטרס

מה הם אומרים:

"אני חושבת שחשוב ליצור הבחנה, או לפחות לא לערבב, בין ממשלת ישראל לעם הישראלי", אמרה סגנית הנשיא קמלה האריס לרשת CBS ביום שישי, בניסיון לתאר את הכיוון שאליו הולך הנשיא.

עוד בוואלה!

ביידן: "לא אפסיק לתמוך בישראל, אך מבצע ברפיח הוא קו אדום"

לכתבה המלאה

מאחורי הקלעים:

  • לא היה אירוע בודד שהוביל את ביידן להתחיל ולשנות כיוון לגבי נתניהו, שאותו הוא מכיר כבר 40 שנה. זו היתה הצטברות של תקריות והחלטות שנתניהו קיבל בחודשים האחרונים שגרמו לביידן להתייאש ממנו, אמרו בכירים אמריקנים.
  • הבכירים האמריקנים ציינו כי ביידן ובכירים נוספים בבית הלבן ובמשרד החוץ בוושינגטון מתוסכלים מאוד ממה שהם רואים ככפיות טובה מצד נתניהו. ביידן נתן לישראל תמיכה חסרת תקדים במהלך חמשת החודשים האחרונים, במחיר של ביקורת חריפה מתוך מפלגתו בשנת בחירות.
  • הנשיא האמריקני גם קיווה להשתמש במלחמה כדי לקדם את תכניתו לעסקת חבילה עם סעודיה כחלק מהאסטרטגיה ליום שאחרי. במידה רבה ביידן רואה בנתניהו ובסרבנותו כסיבה לכך שהעסקה הזו הולכת ומתרחקת.
סגנית נשיא ארצות הברית, קמלה האריס, בוועידת הביטחון במינכן, 18 בפברואר 2023. Wolfgang Rattay, רויטרס
"להפריד בין ממשלת ישראל לעם בישראל". סגנית נשיא ארה"ב קמאלה האריס/רויטרס, Wolfgang Rattay

במוקד החדשות:

  • נאום "מצב האומה" של ביידן היה איתות משמעותי לשינוי אצל ביידן כלפי נתניהו. הוא אפילו לא הזכיר את ראש הממשלה בשמו ודיבר אל מה שהוא כינה "ההנהגה הישראלית".
  • במהלך הנאום ביידן היה מאופק יחסית בביקורת שלו כלפי ישראל, אבל בשיחת מסדרון לאחר הנאום שנקלטה במצלמות, הנשיא חשף כי מה שהוא חושף על נתניהו חמור בהרבה.
  • "אמרתי לביבי: 'אתה ואני הולכים לקיים שיחת יישור קו" (Come to Jesus meeting), אמר ביידן לסנאטור הדמוקרטי מייקל בנט לפני שראה שדבריו מוקלטים.
  • בראיון לרשת MSNBC אמש (שבת) ביידן הסביר כי Come to Jesus meeting היא ביטוי בו משתמשים בדרום מדינת דלאוור שאותה הוא ייצג בסנאט ושמשמעותו הינה לקיים פגישה רצינית. "ביבי הבין למה התכוונתי", אמר הנשיא.
  • ביידן אמר בראיון שנתניהו חייב להקדיש תשומת לב הרבה יותר גדולה לפגיעה באזרחים פלסטינים חפים מפשע במהלך פעולת צה"ל בעזה.
  • "הוא פוגע בישראל הרבה יותר משהוא עוזר לישראל וגורם לשאר העולם...זה סותר את הערכים שעומדים בבסיסה של ישראל. אני חושב שזו שגיאה גדולה", אמר הנשיא.
  • אל מול הביקורת על נתניהו, ביידן הדגיש כי ימשיך לתמוך בישראל. "לעולם לא אנטוש את ישראל. ההגנה על ישראל היא עדיין עניין קריטי", הוא אמר.
משפחות החטופים חוסמות את כביש 1, 8 במרץ 2024. מטה משפחות החטופים והנעדרים, אתר רשמי
בלי עסקת חטופים בקרוב, ביידן יאבדן סבלנות. משפחות החטופים חוסמות את כביש 1/אתר רשמי, מטה משפחות החטופים והנעדרים

בין השורות:

  • ביידן הגיעה לאותה נקודה אליה הגיעו שלושה מקודמיו - ביל קלינטון, ברק אובמה ודונלד טראמפ - בכל הנוגע ליחסיהם עם נתניהו.
  • קלינטון הצליחו להתנתק מנתניהו בלי לפגוע בתדמית הפרו-ישראלית שלו, אובמה התרחק מנתניהו אבל איבד בדרך את העם בישראל. ההשלכות המלאות של העימות בין טראמפ לנתניהו יתבררו רק עם הנשיא לשעבר ייבחר מחדש בנובמבר.
  • אבל במקרה של ביידן מה שעומד על כף המאזניים דרמטי הרבה יותר. בעלת הברית הגדולה ביותר של ארה"ב במזרח התיכון נמצאת במשבר הגדול ביותר מזה יותר מ-50 שנה, האזור רותח ומבעבע לקראת תחילת חודש הרמדאן ומערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב תופסת תאוצה.
פעילות כוחות צה"ל בשכונת חמד , חאן יונס. דובר צה"ל
מבצע ברפיח עלול להפוך לקו פרשת המים של הנשיא. כוחות צה"ל בעזה/דובר צה"ל

למה לשים לב:

  • המבצע שנתניהו מעוניין לצאת אליו ברפיח - שם נמצאים יותר ממיליון פלסטינים שנעקרו מבתיהם בחלקים אחרים של רצועת עזה - עלול להיות קו פרשת מים בכל הנוגע למדיניות של ביידן כלפי המלחמה.
  • בכירים ישראלים ואמריקנים סבורים שאם לא תהיה עסקה לשחרור חטופים מבצע כזה עשוי לצאת לדרך כבר בחודש אפריל. ביידן הבהיר שאם זה תלוי בו, זה לא יקרה. "זה קו אדום", הוא אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully