וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן אותת על שינוי ביחס למלחמה בעזה, ועל אובדן הסבלנות כלפי ממשלת נתניהו

עודכן לאחרונה: 8.3.2024 / 8:41

הנשיא האמריקני, שעד לפני 5 חודשים העניק אשראי לישראל במלחמתה, שינה גישה והורה על קידום נמל זמני בעזה כדי לזרז את הסיוע ההומניטרי "ולא לחכות לישראל". בנאום מצב האומה הזכיר את החטופים האמריקנים בלבד, מה שעשוי לרמוז שידאג רק להם, ואותת שהסכם עם סעודיה מתרחק

בווידאו: ביידן במסר לישראל: סיוע הומניטארי לעזה לא יכול להיות קלף מיקוח/צילום: רויטרס

נאום "מצב האומה" של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אותת על שינוי מגמה משמעותי בגישתו של הנשיא האמריקני כלפי המלחמה בעזה ועל אובדן הסבלנות בבית הלבן לגבי ממשלת ישראל. גם אם הנשיא דיבר באיפוק ובנימוס, דבריו צריכים להדליק נורה אדומה בוהקת בירושלים.

את המסרים שבני גנץ שמע בחדרים הסגורים בבית הלבן רק לפני כמה ימים, ביידן אמר הלילה בפומבי. חמישה חודשים בדיוק אחרי מתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר, נאומו של ביידן הראה יותר מכל עד כמה ממשלת ישראל הצליחה לבזבז את האשראי המדיני שהיה לה אצל בת בריתה הגדולה ביותר ואצל הנשיא הציוני ביותר בהיסטוריה של ארה"ב.

בסוף חודש אוקטובר כאשר מספר ההרוגים בעזה לא עמד על 10 אלפים בני אדם, פיקפק הנשיא ביידן במהימנות הנתונים שמפרסם משרד הבריאות של חמאס ברצועה. בנאומו הלילה הוא כבר דיבר על 30 אלף הרוגים פלסטינים - מספר דומה לזה שמפרסמות ברשויות בעזה.

הנשיא ביידן בנאום על מצב האומה, 8 במרץ 2024. רויטרס
שינה גישה. ביידן/רויטרס

המשבר ההומניטרי ברצועה תפס חלק מרכזי בנאומו של הנשיא האמריקני, ובמיוחד היוזמה שלו להקמת נמל זמני בעזה. יועציו של ביידן תדרכו כתבים אתמול כי הנשיא הורה לצוותו להתקדם עם המהלך מהר ככל האפשר "ולא לחכות לישראל".

ביידן לא הזכיר בנאומו את ראש הממשלה בנימין נתניהו אלא פנה אל "ההנהגה הישראלית" וקרא לה להתייחס ברצינות למשבר ברצועה. "סיוע הומניטרי לא יכול להיות שיקול משני או קלף מיקוח. הגנה על חיי אזרחים חפים מפשע חייבת להיות בראש סדר העדיפויות", אמר הנשיא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
סיוע הומניטרי מוצנח אל רצועת עזה. 2 במרץ 2024. רויטרס
"לא יכול להיות שיקול משני או קלף מיקוח". סיוע הומניטרי שמוצנח לרצועת עזה, שבוע שעבר/רויטרס

גם בכל הנוגע לעסקה לשחרור החטופים היה שינוי מסוים בטון של הנשיא האמריקני. ביידן דיבר על החטופים האמריקנים בלבד כאשר התחייב שלא ינוח עד שהם לא יחזרו אל בני משפחותיהם. על רקע המבוי הסתום במו"מ בין ישראל לחמאס, ייתכן שהנשיא האמריקני יבחר לשנות כיוון ולפעול לעסקה נפרדת לשחרור ששת החטופים האמריקנים בלבד.

ביידן גם אותת בנאומו שחלום השלום עם סעודיה מתרחק כל עוד ממשלת ישראל ממשיכה להתנגד לפתרון שתי המדינות. "אין מסלול אחר שיבטיח שלום בין ישראל לכל מדינות ערב - כולל סעודיה", אמר הנשיא האמריקני.

רבים בירושלים שבויים בקונספציה לפיה ביידן ימשיך לגבות את ממשלת נתניהו גם אם זו תמשיך להתנהג בכפיות טובה כלפי הנשיא האמריקני ולא תתחשב בבקשותיה של ארה"ב, כמו למשל בעניין מבצע ברפיח. לפי הקונספציה הזו - השגרירה האמריקנית באו"ם תמשיך להטיל וטו לטובת ישראל והאוניות ימשיכו להזרים נשק אמריקני לנמל חיפה. כמו ב-7 באוקטובר, גם הקונספציה הזו עלולה לקרוס ולגרום לישראל נזק עצום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully