וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן במסר לישראל: סיוע הומניטארי לעזה לא יכול להיות שיקול משני או קלף מיקוח

עודכן לאחרונה: 8.3.2024 / 11:39

בנאום השנתי על מצב האומה קרא נשיא ארה"ב לישראל להתייחס ברצינות למשבר ההומניטארי. הוא הכיר לראשונה במספר ההרוגים שעליהם מדווח משרד הבריאות של חמאס, יותר מ-30 אלף, וקרא לארגון לקבל את העסקה לשחרור החטופים כדי להביא להפסקת אש

בווידאו: ביידן במסר לישראל: סיוע הומניטארי לעזה לא יכול להיות קלף מיקוח/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן אמר הלילה (שישי) בנאום השנתי על מצב האומה כי על ממשלת ישראל להתייחס ברצינות למשבר ההומניטארי בעזה, ולא להשתמש בו כמנוף לחץ מדיני. ביידן קרא לחמאס לקבל את העסקה לשחרור החטופים כדי להביא להפסקת אש ברצועה והדגיש כי הפתרון היחיד לסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא פתרון שתי המדינות.

"ישראל חייבת לעשות את חלקה, לאפשר להכניס עוד סיוע לרצועת עזה ולהבטיח שעובדי סיוע הומניטאריים לא נקלעים לקו האש. להנהגה הישראלית אני אומר - סיוע הומניטארי לא יכול להיות שיקול משני או קלף מיקוח. הגנה על חיי אזרחים חפים מפשע חייבת להיות בראש סדר העדיפויות", אמר ביידן.

נאומו של ביידן היה לוחמני, עם התקרבותן של הבחירות לנשיאות בנובמבר ומפגשו החוזר הצפוי מול קודמו בתפקיד, דונלד טראמפ. ביידן הרבה לתקוף את המועמד הרפובליקני המסתמן, מבלי לנקוב בשמו המפורש. לצד זאת, הנשיא המכהן הביע גם אופטימיות לאורך נאומו, שבו ניסה לשרטט בבירור את הניגוד המוחלט בינו לבין טראמפ.

הנשיא ביידן בנאום על מצב האומה, 8 במרץ 2024. רויטרס
הנשיא ביידן בנאום על מצב האומה, 8 במרץ 2024/רויטרס

הנשיא האמריקני ציין בנאומו את נוכחותם של בני משפחותיהם של החטופים האמריקנים שנמצאים בידי חמאס בעזה. "אני מתחייב בפני משפחותיהם שלא אנוח עד שהם לא יחזרו הביתה", אמר ביידן.

ביידן אמר כי לישראל יש זכות לפעול נגד חמאס וכי הארגון יכול לסיים את הסכסוך כבר היום אם יניח את נשקו, ישחרר את החטופים ויסגיר את האחראים למתקפת 7 באוקטובר. הנשיא האמריקני ציין כי לישראל יש אחריות להימנע מפגיעה באזרחים פלסטינים ברצועת עזה.

"המלחמה הזו גבתה מחיר בחיי אזרחים יותר מכל המלחמות שהיו בעזה עד היום יחדיו. 30 אלף פלסטינים נהרגו - רובם לא אנשי חמאס. אלפי נשים וילדים נהרגו. שכונות הפכו לעיי חורבות. משפחות נותרו ללא מזון, מיים ותרופות. זה שובר את הלב", אמר ביידן. בכך הוא הכיר לראשונה במספר שבו נקב משרד הבריאות של חמאס, שעד כה טען שאינו נכון.

הוא הוסיף כי ארצות הברית פועלת להשגת הפסקת אש מיידית למשך שישה שבועות שתאפשר לשחרר את החטופים ולהקל על המשבר ההומניטארי. ביידן ציין כי הורה לצבא ארצות הברית לפעול להקמת "מזח זמני" מול חופי עזה שיאפשר העברת סיוע הומינטארי לרצועה דרך הים.

ביידן אמר בנאומו כי הפתרון היחיד לסכסוך הישראלי-פלסטיני הוא פתרון שתי המדינות. "אני אומר זאת כתומך ישראל במשך כל חיי. אין מסלול אחר שיבטיח את ביטחון ישראל ואת הדמוקרטיה שלה. אין מסלול אחר שיבטיח שהפלסטינים יוכלו לחיות בשלום ובכבוד. אין מסלול אחר שיבטיח שלום בין ישראל לכל מדינות ערב - כולל סעודיה", אמר ביידן.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
הנשיא ביידן בנאום על מצב האומה, 8 במרץ 2024. רויטרס
הנשיא ביידן בנאום על מצב האומה, 8 במרץ 2024/רויטרס

בפתח נאומו, הגן ביידן על בעלות בריתה של ארצות הברית מעבר לים ודחק בקונגרס לאשר את חבילת הסיוע לאוקראינה, התקועה בשל התנגדותם של תומכי טראמפ בבית הנבחרים. הוא גינה את דבריו של הנשיא לשעבר על נאט"ו, כשאמר שהוא לא היה מגן על חברות בברית שאינן משלמות מספיק במקרה של פלישה רוסית.

ביידן השוואה את הימים הללו לשנת 1941, כשארצות הברית הייתה על סף כניסה למלחמת העולם השנייה. הוא אמר לציבור האמריקני כי "ההיסטוריה צופה" בהתמודדותה של אמריקה עם המשברים ברחבי העולם.

הוא הזכיר את המתקפה על הקפיטול ב-6 בינואר 2021 - כשתומכי טראמפ ניסו, בעידודו, למנוע מהקונגרס לאשרר את ניצחונו של ביידן בבחירות - והזהיר כי הדמוקרטיה עומדת בפני איום קיומי.

"החירות שלנו והדמוקרטיה שלנו לא היו מתקפה מבית כפי שהן היום מאז תקופת הנשיא לינקולן ומלחמת האזרחים", אמר ביידן. "מה שהופך את התקופה הזו לנדירה כי שהחירות והדמוקרטיה נמצאות תחת מתקפה מבית ומחוץ, באותו הזמן".

הקונגרס בתחילת הנאום של ג'ו ביידן על מצב האומה, 8 במרץ 2024. רויטרס
הקונגרס מקבל את פני הנשיא לקראת הנאום על מצב האומה, 8 במרץ 2024/רויטרס

הנשיא ביידן מגיע לשאת את הנאום על מצב האומה, 8 במרץ 2024. רויטרס
הנשיא מגיע לקונגרס/רויטרס

לאחר מכן האשים ביידן את טראמפ בכניעה לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לאחר שהנשיא לשעבר אמר כי יאפשר לרוסיה "לעשות מה שהיא רוצה" למדינות נאט"ו שלא יתרמו מספיק תרומות כספיות לברית.

"זה מסוכן וזה לא מקובל", אמר ביידן. "המסר שלי לנשיא פוטין, שאני מכיר כבר זמן רב, הוא פשוט. לא נברח. לא נכנע. אני לא אכנע".

חברי קונגרס רפובליקנים, שישבו באולם בית הנבחרים בזמן שביידן נשא את דבריו, הפריעו לו לפרקים בנאומו בעת שתקף את טראמפ. בתחילת נאומו אמר ביידן: "קודמי בתפקיד נכשל בחובה הנשיאותית הבסיסית ביותר שהוא חב לעם האמריקני: חובת הדאגה. אני חושב שזה בלתי נסלח".

אחד מחברי הקונגרס הגיב לדברים בצעקות: "שקרים!".

בהמשך פנה ביידן ישירות לחברי המפלגה הרפובליקנית והעלה את סוגיית ההגירה, ותקף אותם על סיכול החקיקה לרפורמה מקיפה בגבול שנתקעה בסנאט בחודש שעבר. כשביידן האשים את טראמפ בעיכוב העברת החוק בכך שהורה לחבריו להתנגד לו, הרפובליקנים החלו לצעוק לו.

ביידן בן ה-81, שלפי רוב הסקרים מפגר אחר טראמפ, מתקשה בעיקר לשכנע את הציבור כי הוא מסוגל לפתור את משבר ההגירה. באחד הרגעים המתוחים בנאומו, קראה לו חברת הקונגרס הימנית קיצונית מרג'ורי טיילור גרין, להגיד את שמה של לייקן ריליי, סטודנטית מג'ורג'יה שנרצחה על ידי מהגר לא חוקי מוונצואלה.

גרין נתנה לביידן סיכה עם שמה של הסטודנטית עם כניסתו לאולם, והוא החזיק את הסיכה ואמר את שמה, אף שהוא שיבש את שמה הפרטי. הוא הביע את תנחומיו בפני הוריה, ואמר כי הרצח שלה ממחיש את הצורך "לשנות את הדינמיקה מגבול". הוא הפציר ברפובליקנים לשתף פעולה. "אנחנו צריכים לפעול עכשיו", הדגיש.

גם כשהתעמת עם הרפובליקנים, ביידן הקפיד לצייר חזון לכהונה שנייה פוטנציאלית. הוא ציין כי אחת מאורחותיה של הגברת הראשונה ג'יל ביידן בנאום מצב האומה הייתה קייט קוקס, אישה מטקסס שנאלצה לברוח ממדינתה לאחר שבתי המשפט דחו את תחנוניה להפלות.

"אם אתם, הציבור האמריקני, תשלחו לי קונגרס שתומך בזכות לבחור בהפלות, אני מבטיח לכם: אני אחזיר את 'רו נגד ווייד' שוב לחוק המדינה", אמר ביידן לקול תשואות רמות של מחוקקים דמוקרטים באולם.

ביידן המשיך ופירט הבטחות קמפיין אחרות - כולל הגנה על ביטוח לאומי ורפואי, איסור על רובי סער והגבלת מחירן של תרופות מרשם.

"אני אולי לא נראה ככה, אבל אני בסביבה כבר זמן מה", אמר ביידן, ועורר צחוק מהקהל. "חבריי האמריקנים - הבעיה הניצבת בפני האומה שלנו היא לא בני כמה אנחנו, אלא בני כמה הרעיונות שלנו? שנאה, כעס, נקמה, תגמול הם הרעיונות העתיקים ביותר. אבל אי אפשר להוביל את אמריקה עם רעיונות עתיקים שרק מחזירים אותנו אחורה. כדי להוביל את אמריקה, ארץ האפשרויות הבלתי-נגמרות, צריך חזון לעתיד ומה אפשר וצריך לעשות. הלילה שמעתם את שלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully