וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארצות הברית החלה להצניח סיוע הומניטרי לעזה

עודכן לאחרונה: 2.3.2024 / 19:58

מטוסים אמריקניים הצניחו לראשונה חבילות סיוע הומניטרי לאזור רפיח. זאת, לאחר שאתמול ביקר ביידן את ישראל בחריפות ואמר: "לא נקבל תירוצים, יש ילדים שחייהם מוטלים על הכף". בכיר בממשל האמריקני: "ישראל הסכימה לעסקה. אם חמאס יסכים - הפסקת אש של 6 שבועות תתחיל מיד"

בווידאו: ארהב מצניחה סיוע הומניטרי ברצועת עזה/רויטרס

בכירים אמריקנים מסרו היום (שבת) לוואלה כי הצנחת הסיוע ההומניטרי לעזה עברה בשלום וללא נפגעים. נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הורה אתמול על ההצנחה, לאחר שמסר כי "הסיוע שזרם עד כה אינו מספיק". זאת, לאחר ששלשום נהרגו יותר ממאה פלסטינים ונפצעו מעל 700 בהכנסת משאית סיוע. בנוסף, גנץ ייפגש עם סגנית נשיא ארצות הברית קמלה האריס בשני.

בתוך כך, בכיר בממשל האמריקני אמר היום כי ישראל הסכימה לתנאי העסקה, וכי כרגע הכדו נמצא במגרש של חמאס. "כדי לתת מענה לצרכים ההומניטאריים של האוכלוסייה בעזה היקף הנחוץ צריך להגיע להפסקת אש. הדרך להפסקת אש כרגע היא הגעה לעסקה לשחרור החטופים. הישראלים הסכימו לתנאי העסקה. אם חמאס יסכים לתנאים ויסכים לשחרר את החטופים, הפסקת אש של ששה שבועות תתחיל מיד. העסקה הזו נמצאת על השולחן. השיחות נמשכות עם חמאס בקטאר ואנחנו מקווים שנצליח להשיג הסכם עד הרמדאן. הכדור במגרש של חמאס. אנחנו ממשיכים לדחוף את זה הכי חזק שאנחנו יכולים".

עשר חבילות סיוע הומניטרי הוצנחו היום אל אזור רפיח שברצועה על ידי מטוסים של חייל האוויר האמריקני. בכירים אמריקנים מסרו כי האירוע עבר בהצלחה וללא נפגעים על הקרקע, אולם אחת מהחבילות נפלה במים. המטען שהוצנח כלל ארוחות אישיות מוכנות מהסוג בהן עושה שימוש צבא ארצות הברית, אשר היו "חלאל", כלומר מזון המותר לאכילה על פי ההלכה המוסלמית. בכיר אמריקני הוסיף ומסר כי הצנחות נוספות צפויות להתבצע בימים הקרובים.

סיוע הומניטרי מוצנח אל רצועת עזה. 2 במרץ 2024. רויטרס
סיוע הומניטרי מוצנח אל רצועת עזה/רויטרס
ארצות הבית הצניחו סיוע הומניטרי אל רצועת עזה. 2 במרץ 2023. U.S. Central Command, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
חבילות הסיוע ההומניטרי שהוצנחו אל רצועת עזה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, U.S. Central Command

"פיקוד מרכז ארה"ב וחיל האוויר המלכותי הירדני ביצעו משלוח אווירי הומניטרי לתוך עזה בין 15:00-17:00, כדי לספק סעד חיוני לאזרחים שנפגעו מהסכסוך המתמשך", מסר צבא ארצות הברית ברשת החברתית X, "מטוסי C-130 של ארצות הברית הפילו יותר מ-38 אלף ארוחות לאורך קו החוף של עזה, מה שאיפשר גישה לאזרחים לסיוע הקריטי".

אתמול, הודיע נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על היוזמה החדשה לסיוע הומניטרי לרצועה. הנשיא התבטא בחריפות יוצאת דופן ואמר כי "אנחנו מתכוונים לדרוש מישראל לאפשר ליותר משאיות להכנס לעזה ודרך יותר מעברים. לא נקבל תירוצים. יש ילדים שחייהם מוטלים על הכף. מאות משאיות צריכות להכנס לעזה כל יום ולא רק מספר קטן. אני לא אעמוד מהצד ואני לא אוותר".

ארצות הבית הצניחו סיוע הומניטרי אל רצועת עזה. 2 במרץ 2023. U.S. Central Command, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
חבילות הסיוע ההומניטרי/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים, U.S. Central Command

ביידן אמר בנאומו כי ארצות הברית מנסה להגיע להסכם הפסקת אש מיידית כדי לאפשר את הכנסת הסיוע. עוד הוסיף כי ארה"ב בוחנת גם את האפשרות של פתיחת מסדרון ימי לעזה כדי להעביר כמויות גדולות של סיוע לרצועה. בכירים אמריקנים מודים שלסיוע מוצנח תהיה השפעה מוגבלת על המשבר ההומניטארי ברצועה, מפני שכמות האספקה שמטוס יכול לשאת קטנה יחסית לזו של משאית. הבכירים הדגישו כי הדרך היחידה לסייע באופן משמעותי לאוכלוסיה היא דרך היבשה, ולכן הם עומלים על הגדלת אפשרויות הגישה לעזה כדי להכניס מאות משאיות לרצועה מדי יום.

נושא המשבר ההומניטרי בעזה עלה לראש סדר היום ברקע האירוע שהתרחש ביום חמישי האחרון, בו נהרגו מעל 100 פלסטינים ונפצעו יותר מ-700 במהומות שהתפתחו סביב הכנסת משאית סיוע לרצועה. כנופיות פלסטיניות ניסו להשתלט על משאית ולבזוז אותה, מה שגרם לנהג להיבהל ולנסוע במהירות בתוך ההמון שהתקהל שם. כתוצאה מכך נדרסו אנשים, והמהומה התרחבה במקום.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באירוע לציון "חודש ההיסטוריה השחורה" בבית הלבן. 7 בפברואר 2023. רויטרס
"מאות משאיות צריכות להכנס לעזה כל יום"/רויטרס

אתמול ננזף גנץ על ידי נתניהו, לאחר שלראש הממשלה נודע על כוונתו לטוס לפגישות עם בכירים בממשל האמריקני בוושינגטון. גורמים בסביבת נתניהו מסרו כי גנץ טס ללא אישור ראש הממשלה, ובניגוד לתקנון הממשלה, שמחייב כל שר לאשר את נסיעתו מראש עם ראש הממשלה, לרבות אישור של תכנית הנסיעה. "ראש הממשלה הבהיר לשר גנץ שלמדינת ישראל יש רק ראש ממשלה אחד", אמר גורם בסביבת נתניהו.

מוקדם יותר באותו היום, הבהירה ישראל למצרים וקטאר כי לא תקיים סבב שיחות נוסף בנוגע לעסקה לשחרור החטופים, עד שחמאס לא יציג רשימה של החטופים שנמצאים בחיים. כמו כן, ישראל דורשת לדעת כמה אסירים פלסטיניים הציעו המדינות המתווכות לשחרר בעסקה. "אין טעם לצאת לעוד סבב שיחות עד שלא נקבל את הרשימות של מי מהחטופים נמצא בחיים ועד שחמאס לא ייתן את תשובתו לגבי "המפתחות" שמגדירים כמה אסירים ישוחררו עבור כל חטוף", אמר בכיר ישראלי.

בני גנץ נואם בועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים באמריקה. יונתן זינדל, פלאש 90
ננזף על ידי נתניהו: "יש רק ראש ממשלה אחד". גנץ/פלאש 90, יונתן זינדל

בכירים ישראלים אמרו כי הם ממתינים לראות האם הלחץ האמריקני על המתווכות והשיחות האישיות שקיים הנשיא ביידן עם מנהיגי מצרים וקטאר ביום חמישי יניבו פירות במהלך סוף השבוע ויגרמו לחמאס לספק תשובות.

מוקדם יותר השבוע, ביום שלישי, יצא הנשיא ביידן באמירה חריפה נוספת כלפי ישראל. "שראל קיבלה בעבר תמיכה מרוב מדינות העולם, אבל אם היא תמשיך בהתנהלות הנוכחית עם הממשלה השמרנית באופן בלתי רגיל שיש להם, עם בן גביר ואחרים, הם יאבדו תמיכה מהעולם", אמר הנשיא האמריקני בראיון לרשת NBC.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully