וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום שמקרב את סוף המלחמה: האסון בעזה יגביר את הלחץ על ישראל, עם או בלי החטופים

עודכן לאחרונה: 29.2.2024 / 18:32

תקרית משאיות הסיוע מוכיחה: "היום שאחרי" המלחמה קורה כאן ועכשיו. ארה"ב מזהירה את ישראל כי עליה תוטל האחריות לאסון הומניטרי, אבל התגובות מעידות על זלזול בחומרת המצב. ביידן זקוק להפסקת אש יותר מתמיד, והלחץ להגיע לעסקת חטופים, גם במחיר פשרות נוספות, רק יגדל

בווידאו:תיעוד אווירי של המבצע להכנסת סיוע הומניטארי לצפון רצועת עזה, המראה כיצד ההמון פלסטיני התנפל על המשאיות וכתוצאה מכך נהרגו עשרות מצפיפות, דוחק ודריסה/דובר צה"ל

התקרית ברצועת עזה הבוקר (חמישי), שבמהלכה נהרגו כ-100 פלסטינים ומאות אחרים נפצעו בשעה שהסתערו על משאיות הסיוע, צפויה להגביר באופן דרמטי את הלחץ האמריקני והבינלאומי על ישראל להגיע להפסקת אש - עם עסקת חטופים או בלעדיה.

עצירת משאיות סיוע הומניטרי לעזה דרך מעבר רפיח. 28 בינואר 2024. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
שילוב בין הרעב הגובר בעזה לאובדן שליטה מוחלט. עצירת משאיות סיוע לעזה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

למה זה חשוב:

  • האסון המחיש את השילוב בין הרעב שמתפשט ברחבי רצועת עזה ובמיוחד בחלקים הצפוניים לבין ההתפרקות המוחלטת של חוק וסדר, והשתלטות כנופיות חמושות על הסיוע ההומניטרי.
  • במהלך סוף השבוע דווח בוואלה! כי ארה"ב הזהירה את ישראל ש"עזה הופכת למוגדישו" - הקטסטרופה סביב משאיות הסיוע היום הראתה שהתהליך הזה נמצא בעיצומו.

עוד בוואלה!

ממשל ביידן שוקל להצניח סיוע בעזה ממטוסים של צבא ארה"ב על רקע החשש מרעב ברצועה

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן בוושינגטון, 13 בדצמבר 2023. רויטרס, עיבוד תמונה
הרצון שלו להביא לסיום המלחמה רק גובר. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן/עיבוד תמונה, רויטרס

מאחורי הקלעים:

  • בכירים אמריקנים סיפרו כי בכל השיחות עם גורמים בממשלת ישראל בשבועות האחרונים הם הזהירו כי ישראל עומדת להיות אחראית לאסון ההומניטרי שיתרחש בעזה.
  • בכיר אמריקני סיפר כי הוא נדהם מהתגובה שקיבל מהישראלים. "הם שאלו אותי, למה זו בעיה שלנו?", הוא סיפר. "אמרתי להם שהם לא מבינים את מצבם".
חלוקת מזון בעזה. רויטרס
"עזה הופכת למוגדישו", הזהירו האמריקנים - והיום התקבלה הוכחה נוספת לכך. חלוקת מזון בעזה/רויטרס

התמונה הגדולה:

  • האסון בעזה הוא גם תוצאה של גרירת הרגליים של ממשלת ישראל, ובמיוחד של ראש הממשלה נתניהו, בכל הנוגע לקבלת החלטות בעניין "היום שאחרי".
  • עשרות האזרחים הפלסטינים הרעבים שנדרסו כשניסו להשיג מעט מזון הם הוכחה לכך שבניגוד לדברי נתניהו "היום שאחרי" אינו אחרי חיסול חמאס, אלא הוא כאן ועכשיו.
  • "התקרית בעזה היא בדיוק מה שהזהרנו ממנו. דיברנו על הצורך למצוא פתרונות עבור היום שאחרי, במיוחד בכל הנוגע לחוק וסדר וחלוקת סיוע לאוכלוסעיה בעזה, אבל לא התקבלו החלטות", אמר גורם במערכת הביטחון.
תושבי עזה נושאים שקים של קמח. רויטרס
העולם יטיל על ישראל את האחריות לקטסטרופה. חלוקת מזון לתושבי הרצועה/רויטרס
  • למה לשם לב:
  • ממשלת ישראל ממעיטה בחומרת מצבה בזירה הבינלאומית. כשהנשיא ביידן וידידי ישראל אחרים מזהירים מאובדן התמיכה, נתניהו מנופף בסקר מפוקפק כדי לספר לציבור הישראלי שהכל בסדר.
  • גם אם יתברר שאכן רוב ההרוגים בתקרית בעזה לא נפגעו מירי של החיילים, אלא רק מדריסה ומדוחק, זה לא ישנה בהרבה את המצב. לנוכח העובדה שישראל כבשה את עזה ואינה מציגה תוכנית ברורה להמשך, העולם מטיל עליה את האחריות לכל מה שמתרחש שם.
צעדת ״מתאחדים לשחרור החטופים״ מעזה לירושלים , 28 בפברואר 2024. מטה החטופים, אתר רשמי
השעון של העסקה מתקתק, וייתכן לחץ לפשרות נוספות. הפגנה של משפחות החטופים/אתר רשמי, מטה החטופים

מה הלאה:

  • האסון בעזה התרחש במקביל לשיחות בקטאר על עסקה לשחרור החטופים. הסוגיה ההומניטרית היתה אחד הנושאים המרכזיים שעליהם דיברה המשלחת הישראלית עם המתווכים בדוחא. הלחץ הבינלאומי על ישראל לסגור עסקה, גם במחיר פשרות נוספות, צפוי לגבור כעת משמעותית.
  • עוד לפני הטרגדיה בעזה הבוקר הנשיא ביידן היה זקוק נואשות להפסקת אש ברצועה - גם כי רצה להביא לשחרור החטופים, וגם כיוון שהוא רוצה להוריד את המלחמה בעזה מהכותרות של התקשורת האמריקנית. כעת כל זה נכון שבעתיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully