וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב ביקשה מישראל לא לתקוף את כוחות משטרת חמאס שמאבטחים את משאיות הסיוע בעזה

עודכן לאחרונה: 29.2.2024 / 16:55

ממשל ביידן הזהיר את ישראל מ"התפרקות כוללת של חוק וסדר" בעזה שמחריפה את המשבר ההומניטרי ברצועה. בכירים אמריקנים אמרו כי "עזה הופכת למוכת כאוס כמו מוגדישו". שר ההגנה האמריקני אוסטין העלה את הנושא בשיחת טלפון עם שר הביטחון גלנט ביום חמישי

בווידאו:200 משאיות סיוע הומניטארי נכנסו לארגוני הסיוע הבינלאומיים הפועלים ברצועת עזה, 25 בנובמבר 2023/דוברות מתפ"ש

ממשל ביידן ביקש מישראל לא לתקוף שוטרים שמשתייכים למשטרה הכחולה של חמאס בעזה המלווים משאיות סיוע ברצועה. בכירים אמריקנים הזהירו את ישראל כי מתרחשת בעזה "התפרקות כוללת של חוק וסדר" שמחריפה בצורה משמעותית את המשבר ההומניטרי, כך אמרו שלושה בכירים אמריקנים וישראלים.

תושב עזה אוכל. רויטרס
בכירים אמריקנים הזהירו את ישראל כי מתרחשת בעזה "התפרקות כוללת של חוק וסדר". תושב עזה אוכל/רויטרס

למה זה חשוב

  • בכירים אמריקנים אמרו כי הם מודאגים מאוד מכך ש"עזה הופכת למוכת כאוס כמו מוגודישו" (בירת סומליה) וכי היעדר החוק והסדר והתגברות הייאוש יצרו כר נרחב לפעולה עבור כנופיות פשע חמושות שבוזזות את משאיות הסיוע, מה שמדרדר עוד יותר את המשבר ההומניטרי ברצועה.
  • ממשל ביידן הזהיר את ממשלת ישראל מתרחיש כזה כבר לפני כמה חודשים, ודחק בנתניהו לתכנן מראש מי הגורמים שאמורים לקחת אחריות על הניהול האזרחי של עזה במקום חמאס, כך אמרו בכירים אמריקנים.
sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
ילדה עזתית נושאת מזון. רויטרס
בכירים אמריקנים אמרו כי הם מודאגים מאוד מכך ש"עזה הופכת למוכת כאוס כמו מוגודישו". ילדה עזתית נושאת מזון/רויטרס

במוקד החדשות

  • בשבועות האחרונים חלה ירידה משמעותית בכמות משאיות הסיוע שנכנסות לרצועת עזה, כך לפי נתוני האו"ם. במהלך ארבע ימים לפחות בשבועיים האחרונים נכנסו פחות מ-10 משאיות סיוע לרצועה.
  • המתאם ההומניטרי של האו"ם בגדה המערבית ובעזה ג'יימס מקגולדריק אמר בתדרוך לכתבים ביום חמישי שאחת הסיבות המרכזיות למצב הזה היא המצב הביטחוני משני צידי הגבול.
  • לדבריו, שוטרים במשטרה הכחולה של חמאס פעלו במעבר רפיח ובצד העזתי של מעבר כרם שלום כדי להבטיח את ביטחונן של משאיות הסיוע. אבל השוטרים הללו עזבו בשבועות האחרונים את עמדותיהם אחרי שהותקפו בידי ישראל.
  • לפחות 11 שוטרים במשטרה הכחולה של חמאס ברפיח נהרגו בשבועות האחרונים בתקיפות ישראליות, כך לפי בכירים אמריקנים. הם ציינו כי המצב הזה יצר חלון הזדמנויות עבור כנופיות חמושות שהשתלטו על הסיוע.
  • המתאם ההומניטרי של האו"ם מקגולדריק אמר כי כתוצאה מהוואקום הביטחוני רוב משאיות הסיוע שנכנסו לאחרונה לעזה נבזזו ע"י אותן כנופיות או על ידי תושבים פלסטינים מיואשים שחיפשו מזון בכל דרך אפשרית.
  • "חלק מהמשאיות הללו נחסמות לפעמים פחות מ-200 מטר מהמעבר ונשדדות", אמר מקגולדריק. "הייאוש בעזה יצר אתגרים חמורים של חוק וסדר...וזה השפיע על היכולת של האו"ם לפעול במתן סיוע לאוכלוסייה".
  • מקגולדריק טען כי לאור המצב הביטחוני הרעוע העברת סיוע הומניטרי לצפון רצועת עזה הפכה להיות קשה במיוחד. האו"ם ביקש מישראל לפתוח מעבר גם בצפון הרצועה כדי שמשאיות הסיוע יוכלו להגיע ישירות לאזורים בהן יש את הצורך הדחוף ביותר באספקה בלי שיצטרכו לעשות את הדרך מדרום הרצועה. לדבריו, האו"ם גם ביקש מישראל ערבויות לכך שהיא לא תתקוף את כוחות המשטרה הכחולה שמלווים את המשאיות.
חלוקת מזון בעזה. רויטרס
"חלק מהמשאיות הללו נחסמות לפעמים פחות מ-200 מטר מהמעבר ונשדדות". חלוקת מזון בעזה/רויטרס

מאחורי הקלעים

  • בימים האחרונים בכירים בממשל ביידן הביעו דאגה רבה בפני מקביליהם בישראל וביקשו שישראל תפסיק לתקוף את אנשי המשטרה הכחולה של חמאס כל עוד אין גורם חלופי שיכול לספק אבטחה למשאיות הסיוע ההומניטרי, כך אמרו בכירים אמריקנים וישראלים.
  • ישראל דחתה את הבקשה בשלב זה וטענה כי אחת ממטרות המלחמה היא חיסול היכולת השלטונית של חמאס בעזה, כך אמרו בכירים ישראלים.
  • בכירים ישראלים אמרו כי הם עובדים על תכניות לדרכים חלופיות לחלוקת הסיוע ההומניטרי בעזה, כמו שיתוף פעולה עם חמולות מקומיות. בצה"ל היו רוצים להתחיל בניסוי בשכונת זיתון מדרום לעיר עזה.
  • אלא שבכירים אמריקנים מטילים ספק במידת ההיתכנות והמעשיות של הרעיונות הישראלים הללו, שעד כה לא נראה שעומדים להגיע לשלב מימוש בקרוב.
  • "המצב הנוכחי בעזה פשוט לא עובד. חייב להיכנס יותר מזון לרצועה או שנגיע למצב שבו יש מצוקת רעב בעזה. אם זה יקרה ישראל תיפגע באופן דרמטי", אמר בכיר אמריקני.
תושבי עזה נושאים שקים של קמח. רויטרס
"אם תהיה מצוקת מזון בעזה, ישראל תיפגע באופן דרמטי". תושבי עזה נושאים שקים של קמח/רויטרס

מה הם אומרים

  • שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין שוחח בטלפון ביום חמישי עם שר הביטחון יואב גלנט והעלה בפניו את הדאגות האמריקניות בנוגע לתקיפות הישראליות על המשטרה הכחולה של חמאס. בכירים ישראלים ואמריקנים אמרו שאוסטין הדגיש בפני גלנט שישראל צריכה למצוא דרך לספק ביטחון למשאיות הסיוע שנכנסות לעזה.
  • "שר ההגנה אוסטין העלה את הצורך לשפר את תהליך התיאום עם ארגונים הומניטריים בעזה ולהבטיח שיותר סיוע הומניטרי מגיע לאזרחים פלסטינים, בזמן שבו ביזה ואלימות מפריעה לתנועת שיירות הומניטריות בעזה", אמרה סגנית דובר הפנטגון סברינה סינג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully