וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משבר חוקתי חדש בפתח? מה צפוי בדיון של בג"ץ בגיוס תלמידי ישיבות חרדים

עודכן לאחרונה: 26.2.2024 / 9:03

הדיון היום בעתירות נגד הממשלה בנושא גיוס תלמידי ישיבות חרדים עלול להביא להתנגשות בין היסוד היהודי לדמוקרטי בהגדרת המדינה. העותרים טוענים שהמדינה חייבת לגייס אותם, המדינה ניסתה לדחות זאת ככל האפשר, אבל בג"ץ קבע לו"ז קשיח. וואלה! עושה סדר בשאלות החשובות

בווידאו: צנחנים, גבעתי וחיל האוויר: כ-200 חרדים התגייסו לצה"ל/ראובן קסטרו
LIVE

ההתנגשות בין "יהודית" ל"דמוקרטית", כפי שהוגדרה מדינת ישראל, תעלה מחר על שולחנם של שופטי בג"ץ שידון היום בשעה 9:00 בעתירות שהוגשו נגד הממשלה בנושא גיוס תלמידי הישיבות החרדים. מדובר באחד הדיונים המרתקים והחשובים ביותר שנערכים בזמן מלחמת חרבות ברזל.

הדיון יתקיים באולם ג', השמור לדיונים חשובים, בשל גודלו והיכולת שלו להכיל מספר רב של צופים. הרכב השופטים שידון מחר בעתירות הוא הרכב הסניוריטי, כלומר השופטים הוותיקים ביותר בבית המשפט העליון: עוזי פוגלמן - מ"מ נשיא בית המשפט העליון, יצחק עמית - מי שאמור להיות נשיא בית המשפט לפי שיטת הסניוריטי, ונעם סולברג מי שאמור להיות נשיא אחרי השופט עמית.

עוזי פוגלמן, יצחק עמית, אסתר חיות, יוסף אלרון, ענת ברון, דפנה ברק ארז, אלכס שטיין, דוד מינץ, גילה כנפו שטייניץ, נעם סולברג, רות רונן, יחיאל כשר, חאלד כבוב, עופר גרוסקופף, יעל וילנר, דיון על ביטול עילת הסבירות, בית המשפט העליון, 12 בספטמבר 2023. אלכס קולומויסקי, אתר רשמי
בית המשפט העליון. בדיון מחר: הרכב הסניורטי/אתר רשמי, אלכס קולומויסקי

מה העותרים טעונים?

למעשה מדובר בשתי עתירות שונות שאוחדו לדיון אחד. בעתירה הראשונה שאותה הגישה תנועת "אחים לנשק", התנועה לאיכות השלטון ועותרים נוספים, נטען כי בשל העובדה שבחודש יוני פקע החוק שמאפשר לתלמידי הישיבות החרדיים לדחות את הגיוס, במסגרת ההסדר שנקרא "תורתו אמנותו", כלומר בשל כך שהם לומדים בישיבה, הממשלה חייבת לגייס את תלמידי הישיבות החרדים.

העתירה השנייה, שהוגשה על ידי פורום איילון לזכויות אדם, והתנועה הדמוקרטית האזרחית, תוקפת את תקצוב הישיבות החרדיות. העותרים טוענים שלפי נוהל התמיכות של הייעוץ המשפטי לממשלה אסור לממשלה לתקצב תלמידי ישיבות חרדים שלא דחו את הגיוס שלהם לפי החוק. מאחר שכיום אין חוק שמסדיר את דחיית הגיוס, העותרים טוענים שתקצוב הישיבות החרדיות נעשה שלא כדין.

מחאת המילואימניקים אחים לנשק, 16.5.2023. מחאת המילואימניקים אחים לנשק, באדיבות המצולמים
טוענים שהממשלה חייבת לגייס חרדים. אחים לנשק/באדיבות המצולמים, מחאת המילואימניקים אחים לנשק

מהי עמדת הממשלה?

את הממשלה מייצגת היועצת המשפטית לממשלה, ואחרי שמונה בקשות ארכה מבג"ץ, הצליחה בהרב מיארה להציג את עמדתה שלפיה אם עד חודש אפריל הממשלה לא תחוקק חוק גיוס חדש, שיסדיר את מצב העניינים, הממשלה תהיה חייבת לגייס את החרדים, וכן יהיה אסור לה לתקצב את הישיבות החרדיות.

איך הגענו לכאן?

בשנת 2017 פסק בג"ץ שעל הממשלה לחוקק חוק חדש וספציפי, שיסדיר את דחיית הגיוס של החרדים, ואת העובדה שתלמידי הישיבות החרדים לא מתגייסים. עד לפסק הדין, שר הביטחון הסתמך על הוראה בחוק שירות הביטחון, שלפיה הוא יכול לפטור את החרדים מגיוס, הוראה שלא שרדה את הביקורת של בג"ץ, שקבע כי על הממשלה לחוקק חוק שיסדיר את הנושא באופן מפורש.

גיוס חרדים בלשכת הגיוס, בקו"ם תל השומר 31 בדצמבר 2023. ראובן קסטרו
63 אלף בעלי צווים לדחיית שירות. חרדים מתגייסים/ראובן קסטרו

בכמה תלמידי ישיבה מדובר?

לפי הנתונים שצה"ל העביר לבית המשפט באמצעות היועצת המשפטית לממשלה, מדובר ב-63 אלף תלמידי ישיבות, שקיבלו צווים לדחיית שירות בסוף יוני 2023.

מה יקרה אם לא יחוקק החוק עד אפריל?

לכאורה לוכדי העריקים של צה"ל יצטרכו להיכנס לישיבות החרדיות ולגייס את תלמידי הישיבות. עם זאת, חשוב לציין כי זה נראה תרחיש רחוק ודמיוני, וייתכן שבמקרה כזה בית המשפט יוציא צו שחייבים לגייס את תלמידי הישיבות רק במקרה שהעותרים יעמדו על כך. או אז אנו שוב נהיה על סף משבר חוקתי.

מה יקרה אם הממשלה תחליט להמשיך ולתקצב את הישיבות בניגוד לעמדת היועצת?

בכל הנוגע לתקצוב, לממשלה סלולה הדרך לשנות את מבחני התמיכות שהיא בעצמה כתבה. במקרה כזה היא שוב תהיה חשופה לעתירה לבג"ץ, שעשוי לקבוע שמדובר בשינוי לא שוויוני. בכל מקרה בג"ץ עשוי לפרסם צו שמקפיא את הכספים.

תלמידי ישיבות באים לקבל פטור, לשכת הגיוס תל השומר, 28 בנובמבר 2018. ראובן קסטרו
תלמידי ישיבות מקבלים פטור בתל השומר/ראובן קסטרו

אם יש בעתירה הראשונה זמן עד אפריל, למה בכלל מתקיים דיון בפברואר?

העתירות הוגשו ביוני, עם פקיעת החוק שמסדיר את דחיית גיוס תלמידי הישיבות. לאחר שמונה בקשות דחייה של היועצת המשפטית בהגשת עמדתה בשם הממשלה, בג"ץ הכתיב לוח זמנים קשיח.

מילה לסיום

אנו צפויים לראות מחר התנגשות בין אופייה היהודי של המדינה לבין אופייה הדמוקרטי, מוטב שבית המשפט לא יהיה הגננת של החברה הישראלית ושהממשלה תדע לייצר הסכמות נרחבות בין כלל אזרחי המדינה, לפני שבית המשפט יהיה חייב להתערב בנושא, בסוף מדובר בחוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully