וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שחו לחוף ללא נשק וללא קשר": פרטי תחקיר חיל הים על התהפכות כלי השיט

עודכן לאחרונה: 6.2.2024 / 11:41

בצה"ל תחקרו את אירוע התהפכות ה"צרעה", שבו נפצעו 7 לוחמים - ונחשף בוואלה!. מהתחקיר עולה שהלוחמים המתינו לחילוץ מנותקים על חופי אשקלון ובחמ"ל לא זיהו בזמן אמת את התקרית. גורמים בצבא העלו שאלות קשות: "מה היה קורה אם היו מתהפכים מול חאן יונס?" | פרסום ראשון

בווידאו: פעילות זרוע הים בלחימה/דובר צה"ל

בחיל הים פתחו לאחרונה בתחקיר על אירוע התהפכות כלי השיט של לוחמי יחידת סנפיר לפני כשלושה שבועות סמוך לחופי אשקלון. בעקבות האירוע, שנחשף לראשונה בוואלה!, שבעה חיילים שהיו על הכלי נפצעו באורח קל, ופונו לבית החולים לקבלת טיפול רפואי. בבסיס חיל הים באשדוד תחת פיקודו של אל"מ איתן פז, החלו כאמור לתחקר את המקרה - וכעת נחשפים פרט התחקיר.

צוות יחידת סנפיר, ששט על גבי כלי שיט מסוג "צרעה", היה בדרכו לפעילות מבצעית מול חופי רצועת עזה במטרה לסייע באכיפה במרחב נגד שורת אירועים - ובהם פעילות טרור, הברחות ומניעת מעבר של כלי שיט מרצועת עזה.

בשלב מסוים, כך עלה בתחקיר, איבד הצוות שליטה על כלי השיט והוא התהפך - חלק מהחיילים יצאו במהירות מהכלי והתרחקו ממנו, אולם לפחות במקרה אחד היה חייל שנאלץ להיאבק על מנת לצאת מהכלי. בתחקיר נמצא כי החייל נאבק בכל כוחותיו כדי לצאת מהכלי והפגין קור רוח ותושייה. גורם שנחשף לפרטי התחקיר אמר שמדובר בפעולה הרואית שהייתה יכולה להסתיים באסון.

צרעה של חיל הים. 17 בינואר 2024. דובר צה"ל
"הם היו בדרך לחאן יונס. מה היה קורה אם היו נאלצים לשחות לחוף של עזה?"/דובר צה"ל

בשלב הבא, כך נמצא, החלו החיילים לשחות אל החוף וכשהם ללא נשק וללא אמצעי קשר והמתינו לחילוץ. בדיעבד התברר שהחמ"ל בבסיס לא זיהה את ההתהפכות בזמן אמת ואלו נאלצו לעשות שימוש במכשיר סלולרי אזרחי שנשא אחד מאנשי הצוות באישור ובסמכות, על מנת להזעיק סיוע.

עיקר הכעס של גורמי צבא שנחשפו לתחקיר מתמקד בהתנהלות החיל לאחר ההתהפכות: "הם היו בדרך לחאן יונס. מה היה קורה אם היו נאלצים לשחות לחוף חאן יונס או עזה ולא אשקלון? הם נשארו ללא נשק. ללא אמצעי קשר".

גורמי הצבא העלו שאלות קשות על האופן שבו יכול היה להסתיים האירוע: "מי היה מחלץ אותם בזמן אמת כשכל שנייה חשובה ובחוף יש לא מעט גורמים עוינים? מה היה הגורל שלהם? איפה ההדדיות? המעקב אחריהם? החילוץ המהיר? האירוע הזה צריך לטלטל את כל חיל הים", מסרו.

עוד בוואלה!

דיווח: ישראל "לוחצת בשקט" שאונר"א תמשיך בתפקידה בעזה למרות ההאשמות

לכתבה המלאה
פעילות חיל הים בעזה. 19.11.2023. דובר צה"ל, עיבוד תמונה
"אירוע חריג שלא עומד בקנה אחד עם הסטנדרט המקצועי של חיל הים"/עיבוד תמונה, דובר צה"ל

כבר בראשיתו הוגדר המקרה על ידי קצינים בכירים בחיל כ"חמור מאוד". אחד הקצינים הדגיש כי מדובר ב"אירוע חריג מאוד שלא עומד בקנה אחד עם הסטנדרט המקצועי של חיל הים ולא של בסיס אשדוד. לא הייתה שום סיבה להתהפכות למעט ביטחון עצמי מופרז של הצוות ואי הקפדה על הנהלים המאוד ברורים מה מותר ומה אסור".

קצין נוסף התייחס לאירוע: "מדובר באירוע בפעילות מבצעית. לכן האירוע הזה חייב היה להיות מתוחקר ברמת מפקד חיל הים עם סט של ענישה נחרצת וברורה וזה לא קרה. להבנה כללית מדובר באירוע נדיר בחיל הים ומעבר לנזק שנגרם לכלי שגורם לנזק כלכלי והשבתת כלי מבצעי יש כאן נזק תדמיתי ופגיעה במסורת".

מדובר צה"ל נמסר: האירוע תוחקר, וממצאיו הוצגו למפקד זרוע הים. מהתחקיר עלה כי התהפכות היא תוצאה של כשל מקצועי של מפקדי הכלי בהפעלתו, וצעדים ננקטו בהתאם. עוד עלה כי לא היה נכון לשלוח כלי שיט לחילוץ הלוחמים היות והכלי התהפך בסמיכות לחוף ובשטח הארץ וכלל הלוחמים היו לבושים בציוד הצלה ייעודי. לקחי התחקיר נלמדו והועברו בכל זרוע הים ואין פגיעה בכשירות המבצעית בזירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully