וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפיפות, ארוחות בחושך ומזרנים על הרצפה: דו"ח הסנגוריה הציבורית חושף תנאים מחפירים בבתי הכלא

עודכן לאחרונה: 6.2.2024 / 9:51

השר לביטחון לאומי הכריז על מצב חירום כליאתי עם פרוץ המלחמה והורה לשב"ס לחרוג מפסיקת בג"צ במצבים מסוימים. מי שנפגעו מכך הם האסירים הפליליים שסובלים ממחסור באוכל, חימום וחולדות נכנסות לתאים מהביוב. בדו"ח נכתב: "התנאים פוגעים אנושות בכבוד ובצלם אנוש"

בווידאו: עצור מובל אזוק בבית המשפט/-

תנאי כליאה ירודים: דו"ח הסנגוריה הציבורית שהתפרסם הבוקר (שלישי) חושף תמונה מדאיגה על התנאים שהאסירים שרויים בהם בבתי הסוהר מפרוץ המלחמה בעזה.

בהתאם לפסיקת בג"צ בנושא, שב"ס צריך דאוג לשטח מחיה מינימלי בין 4.5-4 מ"ר הכולל שינה על מיטה ומזרן לכל אסיר. נקבע שיישום הפסיקה יתקיים בשתי פעימות ובאופן מדורג באמצעות צמצום מספר הכלואים ופתיחה של אגפי כליאה נוספים. אולם, המלחמה וגל המעצרים בעקבותיה הזניק את מספר הכלואים מ-16 אלף אסירים ללמעלה מ-20 אלף.

כתוצאה מכך, הכריז השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, על מצב חירום כליאתי ובהתאם ניתנה הוראה המאפשרת לשב"ס לחרוג מהסייגים שהוטלו על הארגון. הצפיפות בתאים רק הולכת וגדלה ו"התנאים פוגעים אנושות בכבוד האדם ובצלם אנוש" - כך נכתב בדו"ח. "גם כשמדובר במי שהורשעו בעבירות חמורות, זכותו של העצור והאסיר לישון על מיטה - מצויה בגרעין הקשה של זכויות היסוד לקיום בתנאים מינימליים, הנתונה לאדם כחלק מההגנה על כבודו. יתרה מכך, על פי הדין הבינלאומי, החזקת אסיר בשטח של 3 מ"ר ומטה עולה לכדי ענישה אכזרית, בלתי אנושית ומשפילה".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר סייר במתקן כליאה במרכז הארץ בהובלת נציבת בתי הסוהר, רב-גונדר קטי פרי, 14 בנובמבר 2023. דוברות המשרד לביטחון, אתר רשמי
הכריז מצב חירום כליאתי. השר בן גביר/אתר רשמי, דוברות המשרד לביטחון

הממצאים על תנאיי האסירים הפליליים וגם של הביטחוניים בבתי הכלא בישראל, נחשפו במהלך ביקורים מקיפים של נציגי הסנגוריה בבתי הסוהר ברחבי הארץ בתקופה האחרונה. מהדו"ח עולה, שבאגף 1 בכלא כרמל הצפוני אוכלסו כ-88 אסירים, 10 נוספים מעל התפוסה המותרת.

באחד התאים הוכנסו 13 אסירים כולל מיטות במרכז החדר, כשלכל אחד ניתן שטח מחיה של 2.42 מ"ר. התוצאה: לחץ רב בתוך הכלא, חיכוכים הולכים וגוברים בין האסירים ותורות לשירותים. המבוגרים מביניהם מתקשים להתאפק ולהמתין לתורם בתא השירותים. בנוסף הלינו האסירים על הקור השורר בתאים בשעות הלילה.

עוד עולה מהדו"ח, שבכלא דמון מלינים אסירים שהמזרון על הרצפה. בכלא אשל, באגף 5 המאכלס טעוני הגנה, ריח רע שורר משירותי כריעה וחולדות נכנסות לתאים דרך הביוב. באגף 6 - הביטחוני - אסיר סיפר שנלקח ממנו כל הציוד האישי, כולל תמונות של בני משפחתו, כלי בישול ומזון, ולמעשה נותר רק עם בגדיו.

האסיר ציין שהם מקבלים מכסת ירקות של שישה פריטים אך משנלקחו כלי הבישול אין דרך לבשלם. אסיר ביטחוני נוסף סיפר שהוא נותר עם חולצה אחת, ואחר התלונן שמשקפיו נשברו והוא נותר ללא חלופה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אגף ההנדסה והבינוי במשרד הביטחון ושירות בתי הסוהר בהזרמת חומר בינוי ייחודי למילוי ועיבוי החללים בתת הקרקע, שבמתחם כלא גלבוע, 3 בינואר 2022. דוברות שב"ס
באחד התאים הוכנסו 13 אסירים/דוברות שב"ס

במגרש הרוסים, מתקן מעצר בירושלים, מוחזקים בשגרה כ-170 עצורים. אולם מפרוץ המלחמה הוא מאוכלס בכ-230 עצורים. התנאים שם לא היטיבו עם איתם משום שמיטות העצורים היו ללא מזרנים וכן נאלצו לאכול ארוחות בחושך, ללא חשמל. מהממצאים עולה שישנם עצורים שהושארו בתאים שלהם לאחר שהיציאה לחצר בוטלה מפרוץ המלחמה. כתוצאה מכך, עצורים לא ראו אור יום במשך כל ימי מעצרם וחלקם התלוננו שלא החליפו בגדים.

כמה מן העצורים הביטחוניים היהודים שכלואים במתקן התלוננו ששעות לפני הביקור נלקחו מהם המזרנים, ובהנהלת בית המעצר הבהירו שישנן הנחיות שונות ביחס לעצורים ביטחוניים יהודיים לעומת עצורים ביטחוניים ערבים והסבירו: "ההנחיות הניתנות לאוכלוסיות השונות של האסירים הביטחוניים מהוות נגזרת ישירה מטיבם של הסיכונים והסכנות אותם מבקשים למנוע, ההבחנה הקיימת והמתחייבת בין אוכלוסיות בעלות מאפייני סיכון שונים של אסירים ביטחוניים".

בית הסוהר אשל הסמוך לבאר שבע, פברואר 2017. לירון מולדובן
בית הסוהר אשל הסמוך לבאר שבע, פברואר 2017/לירון מולדובן

בסנגוריה הציבורית ממליצים על הוספת מקומות כליאה, קידום מהיר של תוכניות בינוי של מתקני כליאה, הקטנת מספר העצורים והשפוטים מאחורי סורג ובריח, בין היתר, באמצעות שחרור עצורים למעצר תחת פיקוח אלקטרוני, שחרור בערובה של חשודים שנעצרו לצרכי חקירה והרחבת המנגנון המנהלי.

עוד ממליצים בסנגוריה על גיבוש תכנית בינוי עדכנית למתקני מעצר בהם מוחזקים עצורי שב"כ נוכח גל המעצרים מפרוץ המלחמה של מחבלי חמאס ועוזריהם וכתבו: "לסיכום, התמונה המצטיירת במתקני הכליאה בהם ביקרו נציגי הסניגוריה היא עגומה: צפיפות בלתי נסבלת, תנאים תברואתיים ירודים, מצב היגייני גרוע ובעיית מזיקים, תנאי אוורור בלתי נאותים, מחסור בציוד בסיסי לאסירים ועוד.

ככלל, התרשמו נציגי הסניגוריה שהגברת הצפיפות במתקני הכליאה נושאת משמעויות והשלכות ניכרות לא רק מבחינת הכלואים, אלא גם מבחינת שב"ס - צפיפות רבה יותר במצב שבו גם כך הכלואים נתונים בלחץ ובחרדה עלולה להביא לחיכוכים מיותרים בין הכלואים לבין עצמם ובינם לבין הסגל, ולפגיעה בהישגים טיפוליים ושיקומיים שהושגו בעמל רב.

אגף פלילי חדש בכלא גלבוע. דוברות שב"ס
אגף פלילי חדש בכלא גלבוע/דוברות שב"ס

לצד הצפיפות הקשה השוררת במתקני הכליאה, יוזכר שבתקופת החירום חלו שינויים רבים שהביאו לפגיעה קשה נוספת בזכויות הכלואים, מצבם הורע עוד יותר והגבירו את מצוקתם. לאחרונה החלו לשוב לשגרה בהדרגה באגפים הפליליים - מניעת ביקורים וחופשות, צמצום פעילויות חינוך, טיפול ושיקום, צמצום שעות התאווררות מחוץ לתאים - עד כדי סגירתם בתא 23 שעות ביממה - וכן צמצום הנגישות לטלפון.

כן יוזכר שבמשך שבועות ארוכים בוטלו ועדות שחרורים לאסירים שעניין שחרורם המוקדם עומד על הפרק. בנוסף, בוטלו הדיונים בעתירות של אסירים, בוטלו כלל הדיונים הפליליים למעט דיוני מעצר שהתקיימו שלא בנוכחות העצורים אלא בהיוועדות חזותית ובמקרים רבים בטלפון בלבד ועוד.

משב"ס נמסר: "עם פרוץ מלחמת "חרבות ברזל" פועל שירות בתי הסוהר תחת מצב חירום כליאתי בקליטת אלפי אסירים בטחוניים ופליליים. עם כניסתו של ממלא מקום נציב בתי הסוהר, גונדר קובי יעקובי בתאריך 24/01/24 ביקש לקבל לידיו את מצבת הכליאה והנחה על ביצוע פעולות מידיות ובהן קידום תכנית 888 להוספת מקומות כליאה, המשך תכנון מצבת הכליאה בשים לב להחלטות בג"צ, ושמירה על שלום הסגל וביטחונו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully