וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביידן חתם על צו נשיאותי חסר תקדים נגד מתנחלים שתוקפים פלסטינים

עודכן לאחרונה: 1.2.2024 / 20:34

במסגרת הצו הנשיאותי יוטלו סנקציות על ארבעה מתנחלים שהיו מעורבים בהתקפות על פלסטינים בגדה המערבית. בממשל שקלו להטיל סנקציות על השרים בן גביר וסמוטריץ', אך החליטו לא לעשות זאת בשלב זה. הצו הנשיאותי מאפשר הטלת סנקציות בעתיד גם על פוליטיקאים ופקידי ממשלה

הנשיא ביידן: "בשעות הקרובות נדע מי יהיה בגל השחרורים הבא"/יוטיוב הבית הלבן

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, חתם היום (חמישי) על צו נשיאותי שמאפשר הטלת סנקציות חדשות על מתנחלים שמעורבים בהתקפות נגד פלסטינים בגדה המערבית. בכירים אמריקנים אמרו כי כחלק מהמהלך יוטלו היום סנקציות על ארבעה מתנחלים. הצו הנשיאותי מאפשר הטלת סנקציות בעתיד גם נגד פוליטיקאים או פקידי ממשלה ישראלים שמעורבים בהתקפות על אזרחים פלסטינים.

למה זה חשוב:

  • הצו הנשיאותי הינו חסר תקדים והוא המהלך המשמעותי ביותר שממשל אמריקני כלשהו ביצע אי פעם כדי להתמודד עם אלימות מצד מתנחלים נגד אזרחים פלסטינים בגדה המערבית.
  • בכירים אמריקנים אמרו כי המהלך משקף את העובדה שממשל ביידן סבור שההתקפות מצד מתנחלים קיצונים נגד פלסטינים הגיעו לרמות שמהוות איום על הביטחון בגדה המערבית ובמזרח התיכון כולו וחותרת תחת יעדי מדיניות החוץ של ארה"ב - במיוחד האפשרות ליישם את פתרון שתי המדינות.
  • ממשלת ישראל טוענת כי הטענות האמריקניות בעניין אלימות מצד מתנחלים נגד פלסטינים "מנופחות" וכי ישראל ביצעה בחודשיים האחרונים צעדים שהביאו לירידה משמעותית במספר ההתקפות מהסוג הזה.
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ושר ההגנה לויד אוסטין בדיון בחדר המצב אחרי הרג החיילים האמריקנים בירדן, 29 בינואר 2024. רויטרס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ושר ההגנה לויד אוסטין בדיון בחדר המצב אחרי הרג החיילים האמריקנים בירדן, 29 בינואר 2024/רויטרס

המתנחלים עליהם הוטלו הסנקציות:

  • עינן טנג'יל - משרד החוץ האמריקני טוען כי היה מעורב בהתקפה על חקלאים פלסטינים באמצעות ידוי אבנים ותקיפה באלה. כתוצאה מההתקפה נפצעו כמה פלסטינים
  • שלום זיכרמן ממאחז מצפה יאיר - משרד החוץ האמריקני טוען כי לפי סרטון וידאו הוא תקף ופצע פעילים ישראלים בגדה המערבית
  • דוד חי חסדאי - משרד החוץ האמריקני טוען כי הוא הוביל התפרעות שכללה הצתת רכבים והתקפה תושבים פלסטינים בכפר חווארה. כתוצאה מההתקפה נהרג פלסטיני.
  • ינון לוי - משרד החוץ האמריקני טוען כי הוא הוביל קבוצה של מתנחלים ממאחז חוות מיתרים בביצוע התקפות על פלסטינים ועל בדואים ואיים עליהם באלימות נוספת אם לא יעזבו את בתיהם.

במוקד החדשות:

  • ממשל ביידן הביע דאגה עשרות פעמים ובפני כמה ממשלות ישראליות בשלוש השנים האחרונות לגבי אלימות מצד מתנחלים נגד פלסטינים בגדה המערבית.
  • אחרי שחלה עליה חדה במספר ובחומרת ההתקפות הללו אחרי מתקפת ה-7 באוקטובר הנשיא ביידן העלה את הנושא בשיחות טלפון עם נתניהו ואף התבטא פומבית בנושא.
  • שר החוץ האמריקני בלינקן, שר ההגנה אוסטין, היועץ לביטחון לאומי סאליבן ובכירים אמריקנים נוספים העלו את הנושא כמה פעמים בפני מקביליהם הישראלים בשלושת החודשים האחרונים.
  • בנובמבר שלח ביידן לשרי החוץ והאוצר האמריקנים מזכר נשיאותי ובו ביקש מהם להכין סנקציות אפשריות נגד אנשים וגופים שמעורבים בהתקפות נגד פלסטינים בגדה המערבית.
  • כמה שבועות לאחר מכן הודיע בלינקן כי הוא החליט לאסור את כניסתם לארה"ב של כמה עשרות מתנחלים שהיו מעורבים בהתקפות נגד פלסטינים.
בצלאל סמוטריץ', נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, איתמר בן גביר. רויטרס, חיים גולדברג/פלאש 90, עיבוד תמונה
בצלאל סמוטריץ', נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, איתמר בן גביר/עיבוד תמונה, רויטרס, חיים גולדברג/פלאש 90

כל הפרטים:

  • בכירים אמריקנים אמרו כי הסבב הראשון של הסנקציות שמוטלות תחת הצו הנשיאותי החדש יכלול ארבעה מתנחלים מישראל, שלפי המידע שבידי ארה"ב, היו מעורבים בצורה ישירה בהתקפות נגד פלסטינים בגדה המערבית ובפעילות שיטתית שהביא לעקירה כפויה של קהילות פלסטיניות.
  • אם לאותם ארבעה מתנחלים יש נכסים או חשבונות בנק בארה"ב הם יוקפאו, יהיה איסור לסחור עמם או להעביר להם כספים באמצעות מערכת הבנקאות האמריקנית והם לא יוכלו להיכנס לארה"ב.
  • הצו הנשיאותי החדש מאפשר לממשל להטיל סנקציות נוספות נגד אנשים שהנחו את השתתפו בפעולות אלימות או באיומים לביצוע אלימות נגד ארחים פלסטינים, בהפחדה של פלסטינים בניסיון לגרום להם לעזוב את בתיהם, בהרס או החרמה של רכוש של אזרחים פלסטינים או במעשי טרור נגד אזרחים פלסטינים - כך אמרו בכירים אמריקנים.
  • אחד הסעיפים המשמעותיים בצו הנשיאותי החדש יאפשר בעתיד להטיל סנקציות גם על פוליטיקאים ופקידי ממשלה ישראלים שמעורבים בצורה ישירה או עקיפה במעשי אלימות נגד אזרחים פלסטינים.
  • בצו נכתב כי אנשים "שמנחים, מבצעים, מיישמים, אוכפים או נמנעים מאכיפה של מדיניות בצורה שמאיימת על השלום, הביטחון והיציבות בגדה המערבית" עלולים להיות חשופים לסנקציות אמריקניות.
  • הצו מאפשר להטיל סנקציות גם על אנשים שמספקים תמיכה או סיוע כלכלי למתנחלים שביצעו התקפות אלימות נגד פלסטינים בגדה המערבית - כך לפי בכירים אמריקנים.
דיווח פלסטיני: מתנחלים מציתים בתים רכבים ושדות של פלסטינים כנקמה על הפיגוע בעלי 21 ביוני 2023. TPS
דיווח פלסטיני: מתנחלים מציתים בתים רכבים ושדות של פלסטינים כנקמה על הפיגוע בעלי 21 ביוני 2023/TPS

מאחורי הקלעים:

  • בכירים אמריקנים אמרו כי הבית הלבן, משרד החוץ ומשרד האוצר של ארה"ב עבדו על הצו הנשיאותי בחשאיות במשך כמה שבועות. ממשל ביידן עדכן את ישראל לגבי הצו החדש רק היום (חמישי) - זמן קצר לפני פרסומו.
  • הממשל שקל בשלב מסוים לכלול גם את השרים איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ' ברשימת האנשים עליהם יוטלו סנקציות, אך לבסוף החליט להשאיר אותם מחוץ לרשימה ולהתמקד בשלב זה שאנשים שביצעו התקפות בעצמם - כך אמרו בכירים אמריקנים.

תזכורת:

  • מאז מתקפת ה-7 באוקטובר ממשל ביידן ביצע חמישה סבבים של הטלת סנקציות על עשרות אנשי חמאס - החל מהנהגת הארגון ועד לגורמים שמעורבים באיסוף הכספים עבור הארגון ברחבי העולם.
מתנחלים זורקים אבנים באזור כפר מדמא, ליד שכם/יש דין

בין השורות:

  • עיתוי הפרסום של הצו הנשיאותי החדש קשור גם לפוליטיקה הפנימית בארה"ב ולניסיון של הבית הלבן לפייס את הקהילה הערבית והמוסלמית בארה"ב - שרבים ממנה מתחו ביקורת חריפה על מדיניותו של ביידן כלפי המלחמה בעזה וטענו כי לא יצביעו לו בבחירות בחודש נובמבר.
  • היום מבקר ביידן בדטרויט מישיגן - מקום מושבה של אחת מהקהילות הערביות-אמריקניות הגדולות בארה"ב - וצפוי לשאת נאום בו הוא צפוי להתייחס למלחמה בעזה ולסכסוך הישראלי-פלסטיני.

מה הם אומרים:

  • לשכת ראש הממשלה הגיבה לצו של הנשיא ביידן בנושא אלימות מתנחלים וטענה כי הוא אינו נחוץ. "רוב מוחלט של המתיישבים ביהודה ושומרון הם אזרחים שומרי חוק, רבים מהם נלחמים בימים אלה בסדיר ובמילואים למען הגנת ישראל. ישראל פועלת נגד כל מפירי חוק בכל מקום, ולכן אין מקום לצעדים חריגים בנידון", נמסר מלשכת נתניהו.
  • סמוטריץ' תקף את ביידן בעקבות המהלך, וטען כי הוא משתף פעולה עם שקר אנטישמי. "קמפיין 'אלימות המתנחלים' הוא שקר אנטישמי שמפיצים אויבי ישראל במטרה להכפיש את המתיישבים החלוצים ואת מפעל ההתיישבות ולפגוע בהם, ודרכם להכפיש את מדינת ישראל כולה", טען השר. "זהו קמפיין BDS אנטי מוסרי שהופך את הקרבן לתוקף ומתיר את דמם של המתיישבים. חבל שממשל ביידן משתף עם זה פעולה בימים בהם המתיישבים משלמים מחיר דמים יקר בטובי בניהם במלחמה בעזה".
  • השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, מסר לאחר החתימה על הצו: "הגיע הזמן שאמריקה תחשוב מחדש על המדיניות שלה ביהודה ושומרון. הנשיא ביידן טועה ביחס לאזרחי מדינת ישראל ולמתיישבים הגיבורים. מי שמותקף, מי שנרגם באבנים בניסיון לפגוע ולרצוח אותם, הם המתיישבים הגיבורים ביהודה ושומרון".
  • היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן ג'ייק סאליבן אמר לאחר החתימה על הצו: "אלימות מצד מתנחלים נגד פלסטינים בגדה המערבית הגיע לשיא בשנת 2023. מדובר באיום על השלום והביטחון בגדה המערבית, בישראל ובמזרח התיכון. הצו עליו חתם הנשיא ביידן היום מטרתו לקדם את השלום והביטחון עבור ישראל ופלסטינים כאחד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully