וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המבקר משיב לרמטכ"ל: אחרי יותר מ-100 ימי לחימה - כשלי ה-7 באוקטובר מחייבים בדיקה עמוקה

עודכן לאחרונה: 25.1.2024 / 20:05

במענה למכתב ששלח הרמטכ"ל, כותב אנגלמן כי הוא אינו מתכוון להפריע במאמץ המלחמתי, אך הוא ימשיך לבדוק את הכשלים בצבא שהובילו לאירועי ה-7.10. בנוסף ענה לטענות כי חקירתו נועדה למנוע את בדיקת נתניהו: "כלל הגורמים והגופים עומדים לביקורת - החל מראש הממשלה"

הרמטכ"ל: "צה"ל כפוף לדרג המדיני, אך ההחלטה על התחקיר היא צורך מבצעי"/ניב אהרונסון

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן ענה היום (חמישי) למכתב של הרמטכ"ל הרצי הלוי, וכתב כי הוא ואומר כי הוא ימשיך לבחון את הצבא בזמן המלחמה למרות בקשותיו של הלוי. "לאחר למעלה מ-100 ימי לחימה בהם צה"ל עבר לשלבי לחימה שונים, כפי שהצהירו גורמי צה"ל, הכשלים החמורים שהובילו לאירועי ה-7.10 מחייבים בדיקה עמוקה ונוקבת של ביקורת המדינה על כלל הדרגים - המדיני, הצבאי והאזרחי", כתב אנגלמן.

במענה למכתב ששלח אמש הרמטכ"ל כותב המבקר כי הוא אינו מתכוון להפריע במאמץ המלחמתי אך המבקר מתעקש לקבל את המסמכים. בנוסף המבקר עוקץ את הרמטכ"ל וכותב כי עצם העובדה שהלוי חשב להקים צוות בדיקה פנימי מראה שהביקורת אינה פוגעת בתפקוד צה"ל. עוד הוסיף המבקר כי שאר גופי הביטחון נתונים גם הם תחת ביקורת והם לא נתנו הד פומבי לדבר.

מתניהו אנגלמן, הרצי הלוי. דובר צה"ל, יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
מתניהו אנגלמן, הרצי הלוי/עיבוד תמונה, דובר צה"ל, יונתן זינדל פלאש 90

במכתבו של אנגלמן, כתב כי הביקורת לא עוסקת בניהול המלחמה, ולכן לא ניתן להשוות בין בחינת הצבא על ידי משרד מבקר המדינה עכשיו לבין מלחמות קודמות, בהם זה לא נעשה. ‏"אירועי הטבח ב-7.10 אינם דומים בשום צורה לאירועים ממערכות צבאיות קודמות ואין תקדים לכשלים שהובילו לאירועי ה-7.10", כתב. "יובהר כי ליבת הביקורות על הדרג המדיני והצבאי אינה עוסקת בניהול מלחמת 'חרבות ברזל' אלא בבחינת הכשלים שקדמו לה. בשל התארכותה של המלחמה בהשוואה למלחמות עבר, נקבעה מתכונת לפיה בשלב זה יומצאו לצוותי הביקורת המסמכים הנדרשים מצה"ל ומגורמי הביטחון האחרים, מבלי לקיים פגישות עם דרגים לוחמים בעת הזו".
‏ 

עוד בוואלה!

טענות נגד מבקר המדינה: "מעולם לא נפתחה ביקורת בזמן מלחמה"

לכתבה המלאה

אנגלמן הדגיש כי כל הדרגים יחקרו, ולא רק צה"ל. "‏יש חשיבות בקיומם של תחקירים ותהליכי הפקת לקחים בכלל הגופים, ובפרט בצה"ל, אך הם אינם באים להחליף את ביקורת המדינה. ‏לאור האמור לעיל, הביקורת בצה"ל תתקיים בשים לב להתפתחות המלחמה, זאת במקביל לביצוע הביקורות על הדרג המדיני והאזרחי ועל הגופים הביטחוניים האחרים".

בנוסף ענה לטענות שעלו כי חקירתו נועדה למנוע את הקמת ועדת החקירה הממלכתית ובדיקת התנהלות ראש הממשלה נתניהו, ואמר כי הוא ייבדק. "כלל הגורמים הבכירים והגופים הממשלתיים הרלוונטיים עומדים לביקורת - החל מראש הממשלה, דרך דרג השרים והקבינט המדיני-ביטחוני וכלה במשרדי הממשלה והגופים הציבוריים", ענה. "תכנית הביקורת כוללת את בדיקת הכשלים והסיבות לעומק המחדל, שקיימת חשיבות עליונה לבדיקתם. זוהי חובתנו הערכית כלפי אזרחי מדינת ישראל הזכאים לתשובות לשאלות הקשות שנלוו לכשל החמור בתולדות המדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully