וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טענות נגד מבקר המדינה: "מעולם לא נפתחה ביקורת בזמן מלחמה"

עודכן לאחרונה: 25.1.2024 / 20:05

במכתב שנשלח מטעם התנועה לאיכות השלטון אל מבקר המדינה, נטען כי לוחמים לא נבדקו בזמן מלחמה. "מעולם לא נאלצו מפקדים להתמודד עם בקשות ממבקר המדינה בשעה שעליהם להיות מרוכזים בניהול הלחימה". עוד חששו בתנועה כי הקמת ועדת חקירה כעת תפגע בוועדת חקירה ממלכתית בעתיד

המבקר אנגלמן: "לתקן מייד את הליקויים ביישום רפורמת 'נפש אחת' עבור פצועי המלחמה וכל נכי צה"ל"/משרד מבקר המדינה

התנועה לאיכות השלטון טוענת היום (חמישי) כי מבקר המדינה טועה ומעולם לא נפתחה ביקורת מטעמו בזמן מלחמה, כך עולה מחלופת מכתבים שהגיעה לידי וואלה!. במכתב מטעם היועץ המשפטי למשרד מבקר המדינה, עו"ד יואל הדר, שנשלח אל התנועה לאיכות השלטון לפני שלושה ימים כתב הדר כי "אין זה חריג שמבקר המדינה מתחיל בהליך ביקורת בזמן המלחמה". וכי "בוצעה ביקורת בזמן אמת בכל הנוגע ל'מבצע צוק איתן', חלקו טרם פורסם וחלקו חסוי. כן, גם במלחמת לבנון השניה, המבקר מיכה לינדנשטראוס, הודיע על דבר בדיקתו את תפקוד הדרג המדיני והצבאי".

בתנועה לאיכות השלטון דוחים את טענה ואומרים כי המבקר טועה. במכתב שנשלח היום אל המבקר טענו בתנועה כי לוחמים ומפקדים לא נבדקו בזמן מלחמות ישראל. "מעולם לא נפתחה חקירה בזמן אמת, מעולם לא נבדקו הכוחות הלוחמים בזמן אמת, מעולם לא נאלצו המפקדים הלוחמים להתמודד עם בקשות ממבקר המדינה בשעה שעליהם להיות מרוכזים כל כולם בניהול הלחימה ובהשגת מטרותיה, ובראשן ניצחון צבא ההגנה לישראל על אויבנו אשר קמו לכלותינו, והשבת החטופים והחטופות בשלום".

בתנועה לאיכות השלטון מבססים את טענתם על כך שבזמן מצבע צוק איתן המבקר דאז, יוסף שפירא, החל בכתיבת הדוח בנושא המנהרות ברצועת עזה עוד לפני המלחמה והוא הפסיק את הביקורת וכתיבת הדוח בזמן הלחימה. עוד מציינים בתנועה לאיכות השלטון כי בדוח שנכתב על היערכות העורף בזמן מלחמת לבנון השנייה נכתב כי הדוח הוכן סמוך לאחר סיום מלחמת לבנון השנייה.

טענה נוספת שמצאה מקום של כבוד במכתבה של התנועה לאיכות השלטון נוגע לחשש שהתנועה מעלה במכתבה כי תחילת הבדיקה על ידי המבקר תסכל את הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית בעתיד. "תחילתו של הליך ביקורת בעת הזו, כאשר לא ברור עדיין מתי תסתיים הלחימה, ומתי תקום אותה וועדת חקירה מיוחלת אשר תוכל לבחון באופן רב מימדי ולעומקם של דברים את התנהלות כלל הגורמים במערכת עובר לפרוץ המלחמה ובוודאי ניהולה - יש בה בהכרח על מנת לפגוע בכל ועדה עתידית שתקום, ובפרט אם דוח הביקורת יפורסם טרם תוקם וועדה, או טרם יתפרסמו ממצאיה".

טענתה של התנועה הגיעה לאחר שבמכתב מאת המבקר נכתב כי ועדת החקירה שהוא יקים אינה תפגע בהקמת ועדת חקירה ממלכתית. "לענין טענותיכם בכל הנוגע לועדת החקירה, אין חולק בדבר חשיבותה ותרומתה של הקמת ועדת חקירה ממלכתית לחקר המלחמה והאירועים שהובילו למתקפת הטרור הרצחנית של השבעה באוקטובר", נכתב. "ואכן, המבקר כבר הבהיר כי עם הקמת ועדת חקירה, ייקבעו גבולות גזרה ביחס לנושאים שייבדקו. מכל מקום, ובניגוד לנטען במכתבכם, יובהר כי אין בפתיחה בביקורת כדי לאיין או לפגוע בהקמת ועדת חקירה ממלכתית, מה גם שלפי סעיף 14 לחוק מבקר המדינה, התשי"ח-1958 [נוסח משולב], ניתן למנות ועדת חקירה גם על בסיס דוחות של מבקר המדינה".

בסיום המכתב בתנועה רומזים לאפשרות לעתור לבג"ץ. "נודה לתגובתכם המהירה על מנת שנוכל לבחון את המשך צעדינו, לרבות צעדינו המשפטיים".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב להחלטתו לפתוח בביקורת: "אם כל כך דחוף לו לפתוח בבדיקה - שיתחיל עם הדרג המדיני".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully