וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קמו לתחייה: מוצבי קו הגבול בעזה, שנהרסו ב-7 באוקטובר, נבנו מחדש

עודכן לאחרונה: 16.1.2024 / 15:14

כאילו לא נפגעו מירי ומרימוני המחבלים: בניגוד לציפיות, צה"ל הצליח לשפץ 13 מתוך 14 מוצבי קו הגבול באוגדת עזה, שספגו נזק כבד בשבת השחורה, ולהכין אותם לפעילות מבצעית. אחד ממיזמי הדגל של פרויקט השיקום נמצא במוצב סופה - כך הוא נראה לפני ואחרי השיפוץ | צפו

בווידאו: האופנועים איתם הגיעו מחבלי חמאס למוצב בסופה בשבעה באוקטובר/אמיר בוחבוט

קרב הגבורה על מוצב סופה הפך לאחד מסמלי המלחמה בעזה, לאחר שלוחמיו בלמו בשבת השחורה את מחבלי חמאס בקרבות גבורה מטווח אפס. הוא גם הפך, במידה רבה, סמל לסיפורם של כל מוצבי קו הגבול באוגדת עזה, שספגו במשך שעות ארוכות התקפות מאסיביות של אלפי מחבלים - התקפות שבמהלכן חיילים נפלו ונחטפו לרצועה, והמוצבים עצמם ספגו נזק כבד והרס נרחב של תשתיות.

אלא שבאגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) של צה"ל הצליחו לעשות את הבלתי ייאמן - ולשקם 13 מתוך 14 מוצבים שהיו מוקד של הרס, ירי, הצתות וביזה במהלך השבת השחורה. על המאמצים הופקדה ראש מחלקת שוה"ם ותשתיות בחטיבת הלוגיסטיקה באגף, אל"מ מעיין לינר, והשבוע נמסרו המוצבים המשופצים לאוגדת עזה באופן רשמי. זאת למעט מוצב נחל עוז, שייהרס לאחר שרוב התשתיות בו נחרבו. נוסף על המוצבים המשופצים, בגזרה ייבנו מוצבי מפקדות גדוד נוספים, לפי שיטות בנייה שטרם נעשה בהן שימוש וארכיטקטורה חדשה - בכפוף לעבודת מטה שמתבצעת בזרוע היבשה, במטרה ליישם את לקחי המלחמה.

מוצב סופה לפני אחרי השיפוץ שנעשה לאחר מתקפת המחבלים בשבעה באוקטובר. דובר צה"ל
"לא רק שיקמנו אלא בנינו מחדש, שלא יהיה זכר למה שקרה". מתחם במוצב סופה לפני ואחרי שיפוץ/דובר צה"ל
מוצב סופה לפני אחרי השיפוץ שנעשה לאחר מתקפת המחבלים בשבעה באוקטובר. דובר צה"ל
רגעים קורעי לב כשההורים השכולים הגיעו. תוצאות השיפוץ באחד מחלקי מוצב סופה/דובר צה"ל

החל מהשבוע השני של המלחמה, קציני אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה וקבלני הביצוע של שיקום ושיפוץ התשתיות במוצבים פעלו תחת החת התקפות פצמ"רים, רקטות בלתי פוסקות לעבר העורף וגם תקיפות מחבלים שחדרו לשטח ישראל. "הם עבדו במוצבים בזמן שהאזור מוגדר עדיין כמרחב לחימה, עם קסדות ומיגון אישי", מספרים קציני האגף, "לאורך כל היום נשמעו שיגורים ואזעקות. מה שגרם להם להמשיך לעבוד הוא ההבנה של גודל האירוע ושל חשיבותו לצה"ל וללוחמים שלנו".

עוד בוואלה!

ההגנה על מוצב נחל עוז, וגבורתו של בנו של האלוף - הלוחמים משחזרים

לכתבה המלאה
מוצב סופה לפני אחרי השיפוץ שנעשה לאחר מתקפת המחבלים בשבעה באוקטובר. דובר צה"ל
סימני הקרב כבר לא ניכרים. חדר במוצב סופה לפני ואחרי השיפוץ/דובר צה"ל

פרויקט הדגל של השיפוצים נמצא, כאמור, במוצב סופה. בכניסה אליו עוד אפשר לראות היטב את האופנועים והטנדרים שברכיבה עליהם חדרו המחבלים לישראל; בעמדת הפילבוקס שמים לב לסימני ירי ולפיח שחור, תוצאה של פגיעת טיל נ"ט. "תוך כדי עבודות השיפוץ היינו צריכים לקלוט בחלק מהחדרים חיילי מילואים וסדיר - וגם הורים שכולים, שבאו לראות את המוצב או לקחת ציוד אישי של החיילים". המעמד הזה, מספרים קציני אט"ל, סיפק כמה רגעים קורעי לב. "אנחנו לא רק משקמים אלא גם בונים מחדש", הם מוסיפים, "לא משאירים זכר למה שקרה קודם לכן. בנינו מחדש מקלחות וחדרי מגורים. אפילו חדר האוכל, שבתוכו נלחמו החיילים וספג ירי מחבלים וכמעט 20 רימונים, שופץ באופן מלא".

ומה חושבים החיילים עצמם? "אנחנו מרוצים מאוד מהשיפוצים", אומר ל"וואלה" לוחם מגדוד הסיור המדברי, "אני מכיר את המוצב הזה במשך שנים, ושיפצו אותו ברמה גבוהה: מקלחות, שירותים, חדרי שינה, חדר אוכל. בהתחלה היה קשה לראות את ההרס, אבל עכשיו הכל כמו חדש".

האופנועים איתם הגיעו מחבלי חמאס למוצב סופה בשבעה באוקטובר. אמיר בוחבוט
כלי הרכב של החמאס עדיין כאן. אופנועי המחבלים בכניסה למוצב סופה/אמיר בוחבוט
אל״מ מעיין לינר,רמ״ח שוה״ם ותשתיות תחת חטיבת הלוגיסטיקה, אט״ל. דובר צה"ל
הישג אדיר. ראש מחלקת שוה"ם ותשתיות באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אל"מ מעיין לינר/דובר צה"ל
מוצב סופה אחרי המתקפה בשבעה באוקטובר ולפני ששופץ. דובר צה"ל
חדר האוכל ספג 20 רימונים. נזק כבד במוצב סופה, לפני השיפוץ/דובר צה"ל

קציני אט"ל, שליוו את שיפוץ מוצב סופה, סיפרו כי נדהמו לגלות את היקף אמצעי הלחימה שפגעו במוצבים. "זה נתון בלתי סביר. בחלק מהקומות המבנה ההנדסי עמד בהתקפות שלהם, ובאחרים דווקא לא. אחד המוצבים עמד בהתקפה, וזכה אצלנו לכינוי 'מוצב מבצר'. אנחנו מפיקים לקחים מזה, ונטמיע אותם במוצבים החדשים שייבנו בהמשך, יהיו בהם שיפורים משמעותיים בתחומי צירי המילוט, הפיקוד והשליטה, רכיבי ההגנה, המכשולים ועוד. כל תפיסת ההגנה של צה"ל בגבול הרצועה תשתנה".

לוואלה! נודע כי לפי עבודת המטה, שמוביל תא"ל (מיל') אורן אבמן, צה"ל ישקיע בבניית מוצבים נוספים עבור חטיבות וגדודים שיטמיעו שיטות לחימה והגנה חדשות מול התקפות אוויריות וקרקעיות.

מוצב סופה אחרי המתקפה בשבעה באוקטובר ולפני ששופץ. דובר צה"ל
חלק מהמקומות עמדו בהתקפה, ובצה"ל ינסו להפיק מכך לקחים. מתחם במוצב סופה/דובר צה"ל

ב-7 באוקטובר ספג מוצב סופה נזק כבד עצום. על המוצב צרו יותר מ-70 מחבלי חמאס, שפוצצו את גדר המערכת ותקפו הכוחות המגינים על המרחב. המחבלים נתקלו בכוח עיקש של סיירת נח"ל וגדוד 50, שנערכו בכניסה למוצב ובתוכו. במסגרת הקרבות מול עשרות המחבלים נהרגו סגן מפקד גדוד הקרקל שנקלע למארב, שישה לוחמי סיירת נח"ל, וארבעה לוחמי גדוד 50 שאיישו את המוצב. כוחות מגדוד קרקל בפיקודה של סא"ל אור בן יהודה, וכן פלוגת טנקיסטיות, מסוקי קרב של צה"ל ולוחמי שייטת 13, סייעו בחיסול המחבלים ובטיהור המוצב, שספג חדירות ופגיעה קשה בתשתיות, שאותן המחבלים פוצצו או העלו באש. בקרבות חיסלו כוחות צה"ל יותר מ-50 מחבלים. עדות דוממת למתקפה על המוצב הם האופנועים של המחבלים שנמצאים בכניסה אליו, והטנדרים שבהם נסעו - לפני שנדרסו בידי טנקיסטיות של גדוד קרקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully