וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: "חמש השנים מאז הדוח הקודם לא נוצלו לשיפור בהיערכות לרעידת אדמה"

עודכן לאחרונה: 15.1.2024 / 18:19

רעידת אדמה עלולה לגרום נזק כבד יותר מאשר מלחמה, ולמרות זאת, 18 שנה מאז שתוכנית תמ"א 38 יצאה לדרך, היא עדיין לא השיגה את מטרתה: נכון לסוף 2021, חוזקו בפועל רק 3.5% מהמבנים המחייבים חיזוק. 60% מבתי החולים אינם עמידים לרעידה ורק כ-5% ממוסדות החינוך חוזקו

בווידאו: מבקר המדינה: ישראל כושלת בהיערכות לרעידות אדמה/מבקר המדינה

האמת הקשה ידועה מראש: נזקי הפגיעה וההרס בתרחיש הייחוס של רעידת אדמה גדולים יותר מאשר מלחמה. ולמרות זאת, חמש שנים מאז הדוח הקודם בנושא, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מגלה בדוח הנוכחי שלא קודמו פעולות שיביאו לשיפור של ממש בהיערכות לקראת רעידה, וישראל אינה מוכנה לאסון מסוג זה, שלפי כל ההערכות, התממשותו היא רק עניין של זמן.

המבקר מצא כי 18 שנה מאז שאושרה תוכנית תמ"א 38, היא עדיין לא השיגה את מטרתה העיקרית - לקדם משמעותית את חיזוקם של מבני מגורים מפני רעידות אדמה. תמ"א 38 אושרה רק ב-6% ממבני המגורים המחייבים חיזוק בישראל, נכון לסוף שנת 2021 (4,755 מתוך 80,000). בפועל חוזקו רק 2,852 מבנים - 3.5% מהמבנים המחייבים חיזוק.

ססמוגרף, המכון הגיאולוגי. יואב איתיאל
סיסמוגרף במכון הגיאולוגי/יואב איתיאל
חדר מדרגות בבניין של עמידר ברחוב ברץ בטבריה לאחר רעידת אדמה, 23 בינואר 2022. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים, תמונות גולשים
חדר מדרגות בטבריה אחרי רעידת אדמה בצפון, 23 בינואר 2022/תמונות גולשים, תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות היוצרים

לפי המבקר, 60% מבתי החולים אינם עמידים מפני רעידות אדמה או שלא ידועה רמת עמידותם (28 בתי חולים, מתוך 38) נכון ל-2022. מספר מוסדות חינוך שבהם עבודות החיזוק הסתיימו, או היו מצויות בשלבי ביצוע הוא 87 - כ-5% מ-1,600 מוסדות החינוך. מתוך 186 מיליון שקל שהוקצו למיגון מבנים ולחיזוקם נגד רעידות אדמה, נוצלו 7 מיליון ש"ח בלבד (4%).

ביוני 2023 מסר פיקוד העורף למשרד מבקר המדינה כי לפי התוכנית הרב-שנתית למיגון העורף ולשיפור המוכנות לרעידת אדמה (החלטה ב/302), מיגון האוכלוסייה כנגד טילים בטווח של עד תשעה ק"מ מגבול לבנון הוא ראשון בסדר העדיפויות. למרות זאת, הוחלט כי במהלך הוספת ממ"דים למבנים שאינם עמידים לרעידת אדמה יבוצע גם חיזוק כנגד רעידות אדמה לאותם המבנים.

בביקורת המעקב עלה כי נכון ל-2022, משרד האוצר בשיתוף רח"ל ופקע"ר איתרו מקור תקציבי רק ל-890 מיליון ש"ח (18% מתוך חמישה מיליארד ש"ח) ליישום החלטה ב/302. עוד עלה כי נכון ל-2022 מומשו 186 מיליון ש"ח למיגון בתים פרטיים באזור הצפון ורק שבעה מיליון ש"ח מהם שימשו לחיזוק מבנים נגד רעידות אדמה.

הריסות רעידת האדמה בגזיאנטפ, טורקיה, 7 בפברואר 2023. רויטרס
נזקי רעידת האדמה בטורקיה, 7 בפברואר 2023/רויטרס
תרגיל רעידת אדמה בכנסת 15.2. נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת
תרגיל רעידת אדמה בכנסת/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ'

המבקר מצא כי בוועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה יש שלושה עובדים קבועים בלבד, וכי לוועדה אין סמכויות חוקיות לחייב את משרדי הממשלה ואת יתר הגופים הרלוונטיים לפעול בהתאם להנחיותיה ולהחלטות הממשלה בנושא היערכות לרעידות אדמה. לפי ניתוח של הוועדה, נזקי הפגיעה וההרס בתרחיש הייחוס רעידת אדמה והתקציב המוערך להתאוששות ושיקום מרעידת אדמה (כ-150 מיליארד ש"ח) גדולים יותר מאלו המיוחסים לאיום מלחמה (כ-28 מיליארד ש"ח). אף על פי כן, כוח האדם (שלושה עובדים קבועים) והתקציב השנתי לטיפול ברעידת אדמה (6 מיליון ש"ח בשנת 2022 שנוצלו במלואם) נמוכים במידה רבה מאלו המוקצים ליתר האיומים שנסקרו.

דיון הערכות לרעידת אדמה בישראל בבוועדת הפנים והגנת הסביבה. 13 בפברואר 2023. דוברות הכנסת - לירון וייס, דוברות הכנסת
דיון היערכות לרעידות אדמה בוועדת הפנים בכנסת, פברואר 2023/דוברות הכנסת, דוברות הכנסת - לירון וייס
בווידאו: דוח מבקר המדינה על מוכנות הרשויות לרעידת אדמה/מבקר המדינה

הביקורת אף העלתה כי שיעור ההיקף של הכיסוי הביטוחי הפרטי והציבורי לנזקים כלכליים בעקבות אסונות טבע בישראל הוא 44% - שיעור זה נמוך יחסית למדינות מתקדמות עם היקף כיסוי ביטוחי דומה (77% בניו זילנד, 75% בבריטניה, 73% בבלגיה, 71% שוויץ, 67% בצרפת).

המבקר אנגלמן קורא לראש הממשלה, שר הביטחון, שר הבינוי והשיכון וכלל השרים החברים בוועדת השרים למוכנות הזירה האזרחית למצבי חירום, בשיתוף המל"ל וועדת ההיגוי הבין-משרדית להיערכות לרעידות אדמה, לפעול להאצת כלל הפעילות להגברת מוכנותה של מדינת ישראל להתמודדות עם רעידת אדמה. זאת באמצעות גיבוש תוכניות פעולה ארוכות טווח והקצאת תקציב ייעודי רב-שנתי למימוש היעדים שהוגדרו בהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully