וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבקר המדינה: ישראל כושלת בהיערכות לרעידות אדמה

עודכן לאחרונה: 10.9.2023 / 13:41

אנגלמן התייחס למצב בעקבות רעידת האדמה במרוקו ואמר כי "למרות נורות האזהרה", המדינה כושלת בהיערכות לרעידות אדמה. הוא הודיע כי יפרסם לאחר החגים דוח מקיף בנושא, וקרא לראש הממשלה ולשרים "לתקן את הליקויים באופן מידי"

הרס במרוקו אחרי רעידת האדמה 9.9.23/רויטרס

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן אמר היום (ראשון) כי ישראל "כושלת בהיערכותה לרעידות אדמה". אנגלמן אמר את הדברים בעקבות רעידת האדמה במרוקו: "נראה שלמרות נורות האזהרה - מדינת ישראל כושלת בהיערכותה לרעידות אדמה. לאחר החגים אפרסם דוח מעקב מקיף, עליו עבדנו בשנה החולפת, בעניין ההיערכות לרעידות אדמה ברמה הלאומית. במקום להמתין לוועדת חקירה לאחר אסון שיתרחש, על ראש הממשלה והשרים הרלוונטיים לתקן את הליקויים באופן מידי".

"בדוח שפרסמנו לאחרונה עלו שני נתונים מטרידים: הראשון הוא שמשרד הבינוי והשיכון לא השלים חיזוקם של 93% מהמבנים הטעונים חיזוק מיידי בערי הפריפריה", פירט אנגלמן. "הנתון הבעייתי השני הוא ש 70% מבתי הספר המיועדים לחיזוק לא חוזקו. הליקויים בעניין לא מובנים עוד יותר נוכח העובדה שבעלות של 2.3 מיליארד שקל ניתן לפתור את הבעיה של הערים בפריפריה הנמצאות על השבר הסורי-אפריקני".

לפחות 2,012 הרוגים ברעידת האדמה במרוקו 10 בספטמבר 2023. רויטרס
לפחות 2,012 הרוגים ברעידת האדמה במרוקו 10 בספטמבר 2023/רויטרס

גם אחרי הרעידה במרוקו, מומחים בישראל מזהירים כי רעש חזק ממוצע בארץ יביא ליותר מ-7,000 הרוגים ומאות אלפים שיוותרו ללא קורת גג.

המומחים סבורים כי רעידת אדמה גדולה בישראל היא רק עניין של זמן, כשהשאלה היא בעיקר מתי היא תקרה ועד כמה חזקה היא תהיה. ישראל מועדת לרעידת אדמה גדולה כל מאה שנה, כשהאחרונה התרחש לפני 96 שנה. לפי תרחיש הייחוס, כ-320 אלף בניינים ייפגעו, מה כ-29 אלף שיספגו נזק כבד. רעש כזה עלול לגרום לחצי מיליון בני אדם שיאבדו את ביתם מיד לאחר רעידת האדמה, מספק שצפוי לפחות בכ-170 אלף בהמשך.

"היערכות מדינת ישראל לרעידות אדמה קשות, שאין ספק לגבי התרחשותן, לוקה, בלשון המעטה, בחסר", סיפר לוואלה! ד"ר אריאל היימן מהמכון למחקרי ביטחון לאומי, אחרי הרעידה הקשה בטורקיה בתחילת השנה. הוא הזכיר כי נושא ההיערכות לרעידות אדמה, המצוי על סדר היום של ישראל זה כ-40 שנה, תפס תאוצה בעקבות רעידת האדמה החזקה שפקדה את טורקיה ב-1999. אז, הוקמה בישראל ועדת היגוי בראשות צוות שרים לנושא היערכות המדינה להתמודדות עם האיום המשמעותי, ואולם מאז, לדבריו ולדברי חברו תא"ל (מיל.) ד"ר מאיר אלרן: "הטיפול בנושא נמצא בשולי העיסוק הממשלתי והעניין הציבורי, ומתנהל בעצלתיים".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בזירת קריסת בניין שפונה מדייריו, רחוב סרלין חולון, 13 בספטמבר 2021. ראובן קסטרו
"לתקן את הליקויים מידית". אנגלמן/ראובן קסטרו

לפי שעה, לפחות 2,012 בני אדם נהרגו ברעידה הקשה ביותר שידעה מרוקו מזה שישה עשורים, בנוסף לכ- 2,059 בני אדם נוספים שנפצעו - מתוכם 1,404 במצב אנוש.

במרוקו חוששים שמניין ההרוגים צפוי לעלות, ולהיות גבוה בהרבה מזה שידוע עד כה לרשויות במדינה, מאחר וכוחות החילוץ וההצלה טרם הגיעו לכל האזורים שנפגעו ברעש, ובפרט אלו הנחשבים למרוחקים ומבודדים. במשרד החוץ עדכנו כי נכון לשעה זו 468 אזרחים ישראלים שוהים במרוקו, חלקם הגדול בעיר מרקש וסביבתה. עוד מסרו במשרד כי הצליחו ליצור קשר עם מרביתם. עד לפני כמה שעות נותרו שמונה ישראלים מנותקי קשר, אך המשרד הצליח ליצור קשר גם איתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully