וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העוקץ החדש של "כוכב" תחקיר וואלה!: כך תתגוננו מפני ההונאה

עודכן לאחרונה: 14.1.2024 / 16:39

כחצי שנה לאחר שנחשף בתחקיר וואלה! כי יניב עמר, שנעצר על ידי המשטרה בחשד להונאה במסגרת עוקץ עובדיו, ממשיך במעלליו. החשוד הקים אתר חדש, החליף את השם וכעת מציע משרות פשוטות ואחרי שמסכימים לתנאי השימוש, מתחייבים לתשלום של 1,500 שקלים. כך תימנעו מהעוקץ

השיחה בין בעלי "המחשב שלי" יניב עמר לעו"ד שניסה לגייס כגובה כספים/מערכת וואלה!

צריך להודות באמת - רובנו לא משקיעים יותר מדי מאמץ לפני שמסמנים V על משבצת "קראתי והסכמתי לתנאי התקנון". מה כבר יכול להסתתר שם? מומחי אינטרנט יגידו שזה שלב קריטי עם משמעויות גדולות, אבל הוא גם עלול להיות מסוכן.

בחודש יולי פורסם בוואלה! על העוקץ שביצע לכאורה יניב עמר, בעלי חברת "המחשב שלי" שמעסיקה עובדים המבצעים עבודות מהבית. מאז פרסום התחקיר הצטברו עדויות רבות, שהובילו גם למעצרו של עמר. אלא שמאז, עמר לכאורה לא עוצר וכבר פעל להחליף, ולא בפעם הראשונה, את שם החברה שלו. עכשיו, עוקץ חדש, מנצל את חוסר תשומת הלב של כולנו ומחתים את הנרשמים על תשלום מיידי בסך 1,500 ש"ח עם השלמת ההרשמה. ומי עומד מאחורי האתר הזה? לא אחר מאשר יניב עמר (או בשמו הנוסף יניב רהב).

התקנון החדש של החברה של עמר תחת השם החדש. ללא, אתר רשמי
התקנון החדש/אתר רשמי, ללא

מדובר באתר חדש, שעלה לאוויר בזמן האחרון ונקרא "עבודה מהבית". האתר מציע לכאורה משרות פשוטות ותמימות שיכולות להכניס הרבה כסף "בקלות". כל שעליכם לעשות הוא לבחור את המשרה המועדפת עליכם ולמלא את הפרטים שלכם (שם, טלפון, כתובת מייל וסיסמא) כדי שיחזרו אליכם לתשובה. רגע אחרי שתמלאו את פרטי ההרשמה ותסכימו לתנאי השימוש, בעצם תתחייבו - שלא לומר "בלא ידיעתכם" על תשלום של 1,500 שקלים.

כך זה מצויין בתקנון האתר (שנמצא באוויר נכון לכתיבת שורות אלה): "בהרשמתך לאתר "אתר עובדים עכשיו" את/ה מאשר/ת את התקנון הזה ואת התשלום החד פעמי של 1,499 ש"ח על הצטרפות לאתר עובדים עכשיו, המשתמש הוא לתמיד! (המנוי לכל החיים, במערכת הוא מתחדש כל 10 שנים אוטומטית). ההרשמה לאתר הינה בחינם ל-30 יום, לאחר 30 יום תחוייב בתשלום של 1499 ש"ח, אי תשלום מעל ל-30 יום (חודש) מהווה הפרה של תקנון זה וינקטו כנגדך הליכים בהוצאה לפועל למימוש החוב".

עדויות רבות שהגיעו לוואלה! מספרות כי רבים נרשמו בתמימות לאתר וחיכו למשרות המבוטחות - אך כל שהגיע הוא מכתב התרעה לפני פתיחת תיק בהוצאה לפועל. חלק מהנעקצים לכאורה, בטוחים כי הם אלו שטעו ומעדיפים לשלם את החוב על פני פתיחת הליך משפטי. במקביל, מתארגנת קבוצה של נפגעים תחת עו"ד אביחי אלקובי שמסכם את המאמצים נגד עוקצי "העבודה מהבית" השונים - ומתכוונת בימים הקרובים להגיש רשימה ארוכה של תביעות אזרחיות נגד העוקצים.

ההתכתבות בין ג' לחברה. ללא, אתר רשמי
ההתכתבות בין ג' לחברה/אתר רשמי, ללא

"הונאות מהסוג הזה הן הונאות וותיקות מאוד. הדבר הזה לא מפסיק.", מסביר עו"ד רמי תמם, קצין בכיר לשעבר ביחידת להב 433 במשטרה ומומחה לפשיעת סייבר ולעבירות צווארון לבן. הוא מסביר שבמקרים רבים הנוכלים לכאורה מצליחים לזכות בבתי המשפט. "בסופו של דבר הם מפילים בפח גם אנשים מבוססים ומשכילים ואז כאשר הם באים לבתי המשפט הם אומרים שאם הוא חתם זו כבר בעיה שלו".

עו"ד תמם מזהיר ביתר שאת כיצד פגיעה מאירוע עוקץ נקודתי, עלולה להידרדר במהירות לעוד פגיעות רבות נוספות, וזאת בעקבות כך שישנם גורמים עברייניים שעוסקים באיתור אנשים הנוטים לבצע "קליקים" על דואר זבל.. "יש בדארק נט רשימות של אנשים כאלה ושל המיילים שלהם", אמר עו"ד תמם. זה חשוב מאוד כי אלו האנשים שישלחו אליהם מייל של פישינג. יש רשימות כאלו של אנשים שמוכרים אותם, רשימות של אנשים שמקליקים על אתרי בריאות, של אנשים שמקליקים על אתרי דיאטה. ככה מזהים אותם עם פישינג לפי תחומי העניין שהם לחצו וחיפשו. אם אתה לא יודע מאיפה זה בא, אל תלחץ על זה כי אתה תגרום לעצמך עוול. פעם אחת שתענה לשיחה, אתה כבר בתוך מאגר שנמכר בכסף בין הגופים הללו ויתקשרו אלייך עוד ועוד".

עוד טען עו"ד תמם, שאחד מהדפוסים החוזרים בהונאות מסוג זה, הוא שהם פונים לאנשים שמחפשים פיתרון נוח וקל. " קודם כל תמיד צריך לזכור שאם זה קל וטוב מידי אז כנראה שזה פשוט לא", אמר עו"ד תמם. "אין בכלל דברים בחינם באינטרנט. כשאתה מקבל באינטרנט דברים בחינם אז סימן שהמוצר זה אתה. זה לא משנה אם אתה חותם על דיסקליימר שמותר להשתמש במידע והפרטים שלך, בסופו של דבר אם אין עלות למחיר, התמורה למחיר זה אתה".

עו"ד רמי תמם. שירי ת. יח"צ, באדיבות המצולמים
עו"ד רמי תמם/באדיבות המצולמים, שירי ת. יח"צ

עו"ד תמם מסביר כיצד ניתן לזהות הצעות חשודות ולהימנע מהן. "כמעט תמיד בהונאות האלו יהיה צורך לחתום. הם יגידו שנשארו מקומות אחרים, שזה סיומו של המבצע. כמעט תמיד שאלה פשוטה יכולה להציל אתכם מהעוקץ. המשפט 'תן לי לחשוב על זה', יפעיל לחץ. 'אני סוגר את הטלפון עכשיו ואני רוצה לחשוב על זה'. כבר אחרי שאמרת את זה אתה כבר לא תעניין אותם כי המאמצים שלהם לא יושקעו בך".

"כמו שלא לוקחים תרופה מבלי לשאול רופא, אל תחתמו ואל תסכימו על שום מסמך שיש לו הקשר משפטי של הלוואה, חוזה או התחייבות, מבלי לדבר עם חבר שהוא או כלכלן או עו"ד", הוסיף עו"ד תמם. "ואם כבר עשית את זה, זה לא אבוד. אחת מן העילות לביטול חוזה זו הטעיה וטעות, מרמה ועושק. הטעיה זה שמטעים אותי ואומרים לי דברים לא נכונים, אבל הם מקפידים בדרך כלל בלשון שלהם לכתוב דברים שהם חצי נכונים ולכן אני תמיד יכול לבוא ולומר שזה עושק, כלומר אתם בעצם התקשרתם איתי בעסקה תוך שניצלתם חוסר ניסיון שלי או חוסר ידע. אחרי שאדם עולה על זה שהונו אותו כדאי לו לבוא אליהם ולהגיד 'חברים, אתם ניצלתם פה את חוסר הניסיון שלי, עשיתם את מה שעשיתם ולכן אני מודיע לכם שהסיכום ביננו מבוטל'. במקרית המקרים שאנשים יגידו להם את זה, הם יחזירו את הכסף ויבטלו את החוזה כי הם לא ירצו להסתבך איתך".

אז איך תצליחו להימנע מהעוקץ? קבלו כמה עצות:

  • לקרוא את תקנון ההרשמה: האותיות הקטנות בחוזה הן לא רק ביטוי שנועד לגרום לנו לנקוט במשנה זהירות כשאנחנו מסכימים לתנאי השימוש. מאחורי כל סימון וי מסתתר סעיף ששווה לקרוא לפני - אל תגידו לא ידעתי.
  • לבדוק באתרים אחרים מה אומרים על האתר: למזלנו האינטרנט לא מתחיל ונגמר בעמוד הספציפי, לפני שמתחייבים לתוכנית מקוונת מכל סוג - חיפוש קצר של מילות המפתח/שם האתר יוכל להביא אתכם לפתרון: במקרה הטוב תמצאו המלצות, במקרה הרע תמצאו תחקירים ועדויות שיגרמו לכם לחשוב פעמיים.
  • זה אף פעם לא כל כך פשוט: משרות שמציעות הצלחה מובטחת, או ב-100%, ב-99% להתעשר מידית, הכנסה קבועה של עשרות אלפי שקלים ועוד… לרוב לא יובילו לאתרים אמינים. זו אחת מהודעות הפישינג הפשוטות ביותר - שלא מתכתבות עם שוק העבודה. תחפשו הודעות שמבליטות כישורים, אתגר והתפתחות אישית.
  • מטעמו של יניב עמר לא נמסרה תגובה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully