וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגייסים, מסננים - ואז תובעים: עוקץ החברה שמספקת "עבודה מהבית"

עודכן לאחרונה: 27.7.2023 / 19:57

לידי וואלה! הגיעו עשרות עדויות של עובדים נגד חברת "המחשב שלי בע"מ", שפעלה להכשיל במכוון לכאורה את העובדים ואז לקנוס אותם באלפי שקלים. רבים מהעובדים העדיפו לשלם בשל איומי החברה להפעיל נגדם הוצאה לפועל. תלונות במשטרה הוגשו. בעלי החברה: "הכול עקום ושקרי"

שיטת העוקץ של חברת "המחשב שלי בע"מ/ללא

רבים חולמים על עבודה פשוטה שאפשר לבצע מכל מקום, דרכה מרוויחים משכורת יפה במינימום הזעה. בשביל אוכלוסיות קשות יום, חיילים משוחררים, נשים בחופשת לידה ועוד רבים - תרבות ה"עבודה מהבית" היא לפעמים קרש הצלה הכרחי כדי לסגור את החודש. אלא שיש מי שהפכו לכאורה את החלום המתוק - לסיוט מתמשך. עדויות רבות שהגיעו לוואלה! בחודשים האחרונים מספרות כי חברת "המחשב שלי בע"מ" גייסה עובדים, כאשר מטרתה הייתה לעקוץ אותם לכאורה בצורה שיטתית.

שורת תלונות הוגשו למשטרה בארבעת החודשים האחרונים על ידי קורבנות. מתוך 4 תלונות שבדקו במשטרה, שני תיקים נסגרו על ידי המשטרה לאחר שלטענתם מדובר בסכסוך עסקי, שטיפול בו צריך להיעשות בביהמ"ש, בתיק אחד נמשכת החקירה ובתיק נוסף נפתחה חקירה לאחר פניית וואלה! למשטרה.

שיטת העוקץ של חברת "המחשב שלי בע"מ". freepik,
שיטת העוקץ של חברת "המחשב שלי בע"מ"/freepik

נפגעים נוספים בחרו שלא להתלונן למשטרה כי לא האמינו שיש טעם לכך. "לא חשבתי לפנות למשטרה כי הבנתי שמישהו מהקבוצה שלנו (קבוצה לנפגעי העוקץ, עם מאות נעקצים = יש"י) הלך והם לא כל כך כאילו קיבלו את זה", שיתפה אחת הנעקצות.

מעדויות שהגיעו לוואלה! עולה שחלק גדול בין מקבלי הקנס האמינו שהוא חוקי לחלוטין, ושהם אחראיים לטעות שנעשתה. רבים מהעובדים מעדיפים לשלם את הקנס במקום להיכנס להליך משפטי עם בירוקרטיה סבוכה מול חברה גדולה.

"חיפשתי עבודה מהבית ונתקלתי בכל מיני פוסטים של העבודה הזאת בפייסבוק", שיתפה ג', בת 25 מקריית גת, שחיפשה עבודה כמו רבים בפייסבוק - ולא ידעה שנפלה לכאורה לעוקץ מתוחכם. אחרי כמה זמן, כל יום המעסיק שינה את שמו בשיחות עמה ולא ענה לשאלותיה: "מפה לשם, קלטתי שמשהו נראה לי קצת לא לעניין בעבודה הזו".

הודעות בין עובדת לאשת חברת "המחשב שלי בע"מ. צילום מסך, אתר רשמי
הודעות בין עובדת לאשת חברת "המחשב שלי בע"מ/אתר רשמי, צילום מסך
בהתחלה מתכתבים ואז מפסיקים לענות. צילום מסך, אתר רשמי
בהתחלה מתכתבים ואז מפסיקים לענות/אתר רשמי, צילום מסך

"האמת אני מרגישה מטומטמת, שהייתי תמימה מדי, שנפלתי בפח. ואיך נפלתי? איך לא שמתי לב? איך לא ראיתי?", סיפרה מ', בת 43 מקריית ביאליק. "זה נראה כל כך אמיתי כל מה ששולחים לך ואומרים לך: אז אתה אומר 'וואלה זה נראה רציני' - ואז פתאום משום מקום אומרים לך שאתה צריך לשלם להם. מה זאת אומרת? אתה מגיע למצב שאתה לא מבין מה קורה פה".

הודעת האיומים נגד העובד להפעיל נגדו הוצאה לפועל. צילום מסך, אתר רשמי
הודעת האיומים נגד העובד להפעיל נגדו הוצאה לפועל/אתר רשמי, צילום מסך
התכתבות בין עובדת לחברה. צילום מסך, אתר רשמי
התכתבות בין עובדת לחברה/אתר רשמי, צילום מסך

כך התנהלה השיטה לכאורה

חברת "המחשב שלי בע"מ" מפרסמת הצעות לעבודה מהבית שמתפרסמות באינטרנט: בכתיבת מאמרים, בשיווק תוכן ב"סושיאל" ועוד שורת משרות דומות. ההזמנות מובילות ליצור קשר עם המעסיקים בוואטסאפ, שם מסבירים בבהירות את דרישות המשרה - ותוך זמן קצר כבר מבקשים בחלק מהמקרים דמי רישום על סך 200 שקלים וחתימה על חוזה עבודה בתוקף של שלושה חודשים.

בחוזה העבודה, שרבים לא טורחים לקרוא אותו לכאורה (במיוחד באלו הנחתמים "אונליין") קיימים כמה סעיפים דרקוניים - בהם נופלים בתום לב העובדים. בין היתר לעבוד שלושה ימים רצוף בכל פעם - ולא לעבוד דקה אחת בכל יום ולהגיד עבדתי או שאסור להפר את החוזה לפני שחלפו שלושה חודשים.

אחרי כמה ימים של עבודה - בכתיבת תוכן או בגיוס עובדים לטובת החברה "המחשב שלי בע"מ" מפעילה לחץ על עובדיה להפר את החוזה בכוונה לכאורה: לא נותנת להם משימות, לא מתייחסת לבקשות העבודה שלהם או מנתקת קשר למספר ימים - והעוקץ לכאורה יוצא לפועל. הקנס על הפרת החוזה, כמו שמופיע במספר חוזים שנשלחו אלינו: 2,450 שקלים.

התכתבות נוספת בין העובד לחברה. צילום מסך, אתר רשמי
התכתבות נוספת בין העובד לחברה/אתר רשמי, צילום מסך
התכתבות נוספת שבה עובדת מנסה להסביר לאדם מהחברה כי לא קיבל מענה ממנה. צילום מסך, אתר רשמי
התכתבות נוספת שבה עובדת מנסה להסביר לאדם מהחברה כי לא קיבל מענה ממנה/אתר רשמי, צילום מסך

"אחרי איזה יום, שולחים לי הודעה, מישהי בשם אסנת ", משחזרת ז', בת 23 מתקוע. "'יש לך חוב של 2,450 ש"ח. אם לא תשלמי אותו במיידי, נתחיל תהליך הוצאה לפועל'. זה היה נורא מפחיד, ממש מאיים. קראתי את זה ולא הבנתי, התחילו דפיקות לב. לא הבנתי בכלל על מה מדובר, הייתי פשוט בהלם, הרגיש כאילו מה קרה פה? על מה חתמתי?".

לפי השיטה, כמה ימים אחר כך, מתקשרת נציגה "ממחלקת הגבייה" של החברה ומעדכנת אותם כי הם נקנסים עקב הפרת החוזה. היא מציעה להעביר את הכסף בזריזות ומאיימת כי יעבירו את הקנס להליך משפטי דרך הוצאה לפועל. בעוד הם מבולבלים לגמרי, חברת "המחשב שלי בע"מ" לחצה עליהם באמצעות איומים והפחדות להעביר את הכסף. "הם כתבו לי כל מיני הודעות", סיפרה ז'. "אם לא תשלמי, זה רק יחמיר, זה יעלה בעוד אלפים. עשינו את זה לחייל שהחליט ללכת לביהמ"ש וזה רק סיבך אותו והוא שילם עוד אלפי שקלים', סיפרה סיפורים מלחיצים ".

עוד היא מספרת: "היא כתבה לי 'אל תנסי אפילו להגיע לתביעות, לא שווה לך את הכסף כי תצטרכי לשלם הרבה יותר. סיימי עם זה עכשיו ונעזוב אותך בשקט '. אמרתי אין לי כוחות, אין לי כסף, אין לי סיכוי בכלל להיכנס לעוד חובות", שחזרה ז' וכמו רבים העדיפה את הדרך הקלה. לאחר שהעובד, שבטוח ששגה בעצמו או שהקרב אבוד מראש, משלם את הסכום. וכך, העוקץ לכאורה הושלם ומפסיקה ההתקשרות בין הצדדים.

התרעת החברה לנקיטת הליכים לפני תביעה. צילום מסך, אתר רשמי
התרעת החברה לנקיטת הליכים לפני תביעה/אתר רשמי, צילום מסך
עובד החברה לא מוותר. צילום מסך, אתר רשמי
עובד החברה לא מוותר/אתר רשמי, צילום מסך

לטענת עו"ד אביחי אלקובי, שמייצג רבים מהקורבנות בפרשה, בראש הפירמידה עומד יניב עמר (או רהב - לפי עדויות כי החליט לשנות את שמו בעבר), עבריין מורשע שהורשע בעבר ב"טרור רשתי" על עבירות של פגיעה בפרטיות, הטרדה מינית, מידע כוזב במחשב, סחיטה באיומים ועוד . יתרה מכך, מוסיף עורך הדין, העובדים תחתיו, רובם ככולם - קורבנות של אותה התרמית. מגייסי העובדים, כותבי המאמרים, משווקי המשרות הפנויות ברשתות החברתיות - כולם עובדים תמימים שמחפשים הכנסה קלה מהבית ומוחלפים לרוב, בכל שלושה חודשים.

דמות נוספת בחברה טוענת לשם אסנת: מנהלת "מחלקת הגביה" של החברה. תפקידה הוא לשלוח את האיומים לפני התביעות, ולנסות להגיע עם הנעקצים ל"הסדר" - קנס של כ-2,500 ש"ח, באחת מההתכתבויות שהגיעו למערכת, אסנת מציעה במפורש את האפשרות לסיים את זה מהר.

"האופציות הן לשלם את הקנס כמו שהוא - זה מומלץ ביותר מניסיון, או לקבל כתב תביעה על סכום גבוה פי 3. אתה תצטרך לחפש עו"ד שיקח אלפי שקלים רק כדי לכתוב לך כתב הגנה, ולבוא איתך לבית המשפט", נכתב בהודעה. בהמשך אף שולחת חלקים מצילומי מסך, מפרוטוקולים בהן לטענה זכתה החברה. כאמור, חוץ מאלו - כלל העובדים משתתפים כקורבנות. בחלק מצילומי המסך יש רק את חלקו העליון של הדף ואין אף תוכן רלוונטי.

אחרי שהצטברו כמות של נעקצים לכאורה, הם הקימו קבוצה שתתאגד נגד החברה. הקבוצה כיום מונה מאות אנשים: "הבנתי שנעקצתי בשלב שהכרתי את כל הסיפור", מספרת ג'. "פתאום הבנתי את כל האנשים, את הכמות, את הגודל, את כל הסיטואציה ואז אמרתי 'וואי יצאתי פראיירית'. היום אני מבינה בדיעבד שלא משנה מה הייתי עושה, הייתי מקבלת את הפרת החוזה הזו בדרך אחרת. זה לא משנה. כי זו העבודה שלהם - מזה הם מתפרנסים".

אסנת "מנהלת הגבייה" מציעה לעובד לשלם את הקנס. צילום מסך, אתר רשמי
"מנהלת הגבייה" מציעה לשלם את הקנס על פני בית משפט/אתר רשמי, צילום מסך
פוסט של חברת "המחשב שלי בע"מ" בלינקאדין השבוע. צילום מסך, אתר רשמי
חברת "המחשב שלי בע"מ" ממשיכה לגייס עובדים/אתר רשמי, צילום מסך
עו"ד אביחי אלקובי. סימה קשת בגדדי, באדיבות המצולמים
עו"ד אביחי אלקובי/באדיבות המצולמים, סימה קשת בגדדי

תגובות

יניב עמר (רהב) מסר בתגובה: "חברת המחשב שלי (לשעבר חברת 'דרושים אקספרס') זו חברה שמציעה עבודות מהבית (ומשווקת עסקים), אנשים חותמים על חוזה התחייבות ל-3 חודשים, מפרים אותו ונעלמים ואז פותחים להם תיק הוצאה לפועל על הפרת חוזה. האנשים שפנו אליכם הם אנשים שהפרו חוזה ושפתחנו להם תיקים בהוצאה לפועל. אם חלילה היינו נוכלים, היו מוגשות נגדנו מאות תביעות. כמובן שהצד השני מציג אותנו כנוכלים כי הם לא מוכנים לשלם ולקח אחריות על שהפרו חוזה. כל מי שלא קיבל כסף שטוען שלא קיבל זה כי הוא סירב להוציא חשבונית כמוסכם בחוזה ורצה בשחור או לא הגיע למינימום 1,000 שקלים כמוסכם בחוזה. אנשים חותמים במודע על חוזה שכתוב בו שחור על גבי לבן על קנס במקרה של הפרת חוזה ו'היעלמות' של יותר משלושה ימים. אנחנו לא מסתירים את זה ואני עונה בשקיפות מלאה לכל מי ששואל שיש קנס במקרה של הפרת חוזה. הם מציגים הכול עקום ושקרי ומעוותים את המציאות ומציגים אותנו כנוכלים. כבר תבעתי בעבר וניצחתי. חבל שנגיע לשם".

מטעמו של עו"ד אביחי אלקובי, המייצג את העובדים יחד עם עורכי הדין לילך אביטבול ורחל גרנות, נמסר: "בתיק הזה של "עבודה מהבית" מדובר לכאורה בניצול ציני של מערכת המשפט. החברה הזו מפעילה שתי זרועות, בזרוע אחת היא מציעה לאנשים גישה תמורת תשלום למאגר של הצעות לעבודה שיוכלו לבצע מהבית אבל אין באתר הזה באמת עבודות, כולם מופנים לזרוע השנייה, חברת א.ת. המחשב שלי", מסר עו"ד אביחי אלקובי, "במסגרת החקירה שלנו זיהינו גם התחזות בחברה כי מי שדורש את התשלום זו כביכול אישה בשם "אסנת" שצורת ההתבטאות המזעזעת והתוקפנית שלה דומה להפליא לאופן בו מתבטא אותו יניב עמר. הדמיון הרב אינו מפתיע ודיה לחכימא. למרות שהשקענו מאמצים רבים בחקירת הנושא, לא הצלחנו למצוא אף לא עובד אחד מתוך אלפי אנשים שנפלו ברשתו של יניב, שבאמת הצליח לקבל תשלום עבור עבודה אבל מה שכן קרה זה שמאות אנשים קיבלו מכתבי התראה לפני הליכי הוצאה לפועל. אנחנו מזמינים כל אדם שנחשף לתופעה הפסולה הזו ולמעללי יניב עמר/רהב, ליצור איתנו קשר בדחיפות ולהצטרף לתביעה כדי שלא ימשיכו להיפגע אנשים נוספים. כמובן ללא עלות (ניתן גם לפנות בפייסבוק: עורך דין אביחי אלקובי).

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "באשר לשני תיקים: לאחר בחינת נסיבות התלונות, עלה כי מדובר בסכסוך עסקי שמקומו לידון בביהמ"ש, ככל סכסוך אזרחי. בהתאם, תיקי החקירה נסגרו. באשר לתיק שלישי: בעקבות התלונה נפתחה חקירה במסגרתה נבצע את הפעולות הנדרשות בהתאם לתשתית הראייתית. בנוגע לתלונה נוספת שהוגשה בצורה מקוונת: בשל תקלה טכנית, הפנייה לא נקלטה במערכת. עם קבלת התלונה היום, פתחה המשטרה בחקירה, במסגרתה יבוצעו כלל הפעולות הנדרשות במטרה להגיע לחקר האמת".

יניב עמר (רהב) מסר בתגובה: "חברת המחשב שלי (לשעבר חברת 'דרושים אקספרס') זו חברה שמציעה עבודות מהבית (ומשווקת עסקים), אנשים חותמים על חוזה התחייבות ל-3 חודשים, מפרים אותו ונעלמים ואז פותחים להם תיק הוצאה לפועל על הפרת חוזה. האנשים שפנו אליכם הם אנשים שהפרו חוזה ושפתחנו להם תיקים בהוצאה לפועל. אם חלילה היינו נוכלים, היו מוגשות נגדנו מאות תביעות. כמובן שהצד השני מציג אותנו כנוכלים כי הם לא מוכנים לשלם ולקח אחריות על שהפרו חוזה. כל מי שלא קיבל כסף שטוען שלא קיבל זה כי הוא סירב להוציא חשבונית כמוסכם בחוזה ורצה בשחור או לא הגיע למינימום 1,000 שקלים כמוסכם בחוזה. אנשים חותמים במודע על חוזה שכתוב בו שחור על גבי לבן על קנס במקרה של הפרת חוזה ו'היעלמות' של יותר משלושה ימים. אנחנו לא מסתירים את זה ואני עונה בשקיפות מלאה לכל מי ששואל שיש קנס במקרה של הפרת חוזה. הם מציגים הכול עקום ושקרי ומעוותים את המציאות ומציגים אותנו כנוכלים. כבר תבעתי בעבר וניצחתי. חבל שנגיע לשם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully